«بیست چهارده» عادل همه را غافلگیر می کند؟ : کارلوس کائتانو بلدورن وری ملقب ...


کارلوس کائتانو بلدورن وری ملقب به دونگا، امشب ویژه برنامه جام جهانی شبکه سه را کلید می زند تا اینگونه «بیست چهارده» کارش را با قدرت آغاز کند. عادل فردوسی پور قصد دارد از فرصتی که شبکه سه برای ویژه برنامه جام جهانی در اختیار او قرار داده استفاده کند.



روزنامه هفت صبح:
کارلوس کائتانو بلدورن وری ملقب به دونگا، امشب ویژه برنامه جام جهانی شبکه سه را کلید می زند تا اینگونه «بیست چهارده» کارش را با قدرت آغاز کند. عادل فردوسی پور قصد دارد از فرصتی که شبکه سه برای تهیه کنندگی ویژه برنامه جام جهانی در اختیار او قرار داده به خوبی استفاده کند و برنامه ای متفاوت از دوره های پیش روی آنتن بفرستد.

کاپیتان و سرمربی اسبق برزیل اولین صید عادل است که قصد دارد با آوردن چهره های مطرح دیگر به قدرتنمایی اش ادامه دهد. فردوسی پور خوب می داند که مخاطبان تلویزیون از کلیشه های برنامه های ورزشی خسته شده اند و حوصله بحث های طولانی و خشک را ندارند برای همین تلاش کرده با بهره گیری از الگوی موفق دیگر برنامه اش یعنی «فوتبال 120» برنامه ای با طراوت روی آنتن ببرد. جزییات «بیست چهارده» را بخوانید.

دونگا، سورپرایز اول

45 روز پیش که تیم تولید ویژه برنامه جام جهانی شبکه سه دور یک میز جمع شدند، ایده آل شان دعوت از ستاره های مطرح فوتبال دنیا بود. برای برنامه نخست قرعه به نام دونگا افتاد تا این هافبک پرآوازه برزیلی امشب روبروی عادل فردوسی پور، رضا جاودانی و محمدحسین میثاقی بنشیند. در لحظه تنظیم این گزارش طبق آخرین پیگیری هفت صبح، این فوتبالیست به مقصد تهران سوار بر هواپیما شده و امشب در برنامه حاضر خواهد شد.

دونگا بعد از ماتئوس آلمانی دومین کاپیتان جام به دستی است که در تلویزیون ایران حاضر می شود و از تجربیاتش می گوید. طبق کنداکتور «بیست چهارده» ساعت 23 روی آنتن می رود و دونگا به مدت دو ساعت درباره جام جهانی 2014، تجربیاتش از این جام، حریفان ایران و ... صحبت می کند.

عادل الجبیر , عادل فردوسی پور , حداد عادل

در حال حاضر فردوسی پور و تیمش دنبال چهره های مطرح دیگری هستند که همگی در مرحله رایزنی و توافق ابتدایی است. علاقمندان فوتبال می دانند دونگا به همراه ژاوی و روماریو تنها بازیکنان تاریخ فوتبال هستند که در فینال رقابت های معتبری چون جام جهانی، جام کنفدراسیون ها، المپیک و جام بین قاره ای حضور داشته اند. دونگا بین سال های 2006 تا 2010 هدایت تیم ملی کشورش را در دست داشت و در این سال ها برزیلی ها را به قهرمانی در جام ملت های آمریکای جنوبی و جام کنفدراسیون ها رساند و در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هم تا یک چهارم نهایی پیش آمد.

او تا اکتبر سال 2013 سرمربی تیم فوتبال اینترناسیونال برزیل بود که خود در دوران بازیگری در دو مقطع زمانی متفاوت روی هم رفته 5 سال برای آن بازی کرد. اوج دوران باشگاهی او در دهه 90 بود که 4 سال برای فیورنتینا، دو سال برای اشتوتگارت و سه سال برای جوبیلو ایواتای ژاپن بازی کرد. دونگا بین سال های 1987 تا 1998 در 91 بازی ملی برای سلسائو به میدان رفت.

به شیوه فوتبال 120

از وقتی خبر آمد که شبکه سه ویژه برنامه جام جهانی را به عادل فردوسی پور سپرده، درخواست مشترک کاربران سایت های مختلف تغییر شیوه اجرای برنامه است. فردوسی پور و یارانش ایرادات برنامه های مشابه را می دانستند و برای همین به این تصمیم رسیدند که الگوی برنامه موفق «فوتبال 120» را با تولید «بیست چهارده» اجرایی کنند. با این حساب باید شاهد برنامه های آیتم محور باشیم؛ جز مواردی که کارشناسی تراز اول روبروی مجریان نشسته است.

کارشناسان بین المللی جایگزین نمونه های وطنی

از همین معبر، سازندگان تصمیم گرفته اند از کارشناسان وطنی زیاد استفاده نکنند و به جای آن پای ستاره های بین المللی را به برنامه باز کنند. به آقایان هم تاکید کرده اند توضیحات شان مختصر و مفید باشد. دوره پیش کارشناسان حضور پررنگی در برنامه داشتند و جز تعدادی معدود آیتم، حجم عمده آنتن به مباحث فنی جام جهانی اختصاص داشت. این شکل اجرا باب طبع مخاطبان نیست. آنها از چهره کارشناسان و صحبت های کلیشه ای آنها خسته شده اند و در عصر وفور خبرهای اریجینال دوست ندارند به تحلیل های تکراری گوش کنند، ضمن آن که سال هاست این مسئله مطرح است چطور یک کارشناس ایرانی درباره فوتبال تراز اول دنیا نظر می دهد. فردوسی پور برای حل این مسئله، حضور کارشناسان داخلی را کمرنگ کرده و به جای آن از ستاره های مطرح فوتبال استفاده خواهد کرد.

مزدک؛ گزارشگر اصلی

گزارشگر اصلی برنامه مزدک میرزایی است، او در برزیل مستقر شده و بازی های تیم ملی مان را گزارش خواهد کرد. مزدک برخلاف عادل یک مشکل اساسی دارد؛ فاصله شهرهای برزیل برخلاف آلمان زیاد است و او در فاصله دو مسابقه مهم، نمی تواند خودش را به استادیوم دیگری برساند. با اینحال تاکید شبکه گزارش های ارسالی او از این کشور است و مابقی را تیم همیشگی شبکه سه گزارش می کنند.

خیابانی هم هست

جواد خیابانی همیشه منتقدانی سرسخت داشته. بعد از گزارش مشهور او در فینال لیگ قهرمانان، سیل انتقاد از این گزارشگر باسابقه دو چندان شد و این روزها سر به سر خیابانی گذاشتن، «فانتزی» برخی کاربران فضای مجازی است! با اینحال خیابانی در تلویزیون حق آب و گل دارد و برخی فوتبالدوستان هم نوع گزارشش را می پسندند. البته این تصمیم از سوی عادل فردوسی پور گرفته نشده؛ او ترجیح داده چینش گزارشگران بازی های مختلف را به خود شبکه واگذار کند تا با همکارانش دچار چالش نشود.

یک دنیا آیتم

اشاره کردیم که بار اصلی برنامه «بیست چهارده» بر دوش آیتم ها است. این آیتم ها را تیم تولید «فوتبال 120» می سازند و برخی را هم از سایت رسمی فیفا ترجمه و دوبله کرده اند. یکی از آیتم هایی که در ویژه برنامه جام جهانی گذشته مورد توجه قرار گرفت، پرداختن به مسائل اجتماعی تیم های شرکت کننده بود.

در این دوره این آیتم ها جزیی نگرتر ساخته شده اند تا فرهنگ، خلق و خو، آداب و رسوم، عقاید، مشخصات جغرافیایی، تاریخی، اقلیمی، مردم شناسی و ... 32 کشور برای مخاطبان معرفی شوند. ستاره های دیروز جام جهانی عنوان یکی از آیتم ها است که قرار است در قالب آن، اطلاعات دست اول به فوتبال دوستان ارائه شود. دیگر آیتم، ستاره های امروز جام جهانی نام دارد که شرح حال چهره های مطرح حاضر در جام را مرور می کند. از دیگر نمونه ها می توان به آیتم معرفی شهرهای میزبان جام و توپ این دوره اشاره کرد.

دانلود فیلم بیست هفته , بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات , ثبت بیست

از آن سو سازندگان حساب ویژه ای روی آیتم فان باز کرده اند؛ این آیتم از پربیننده ترین بخش های فوتبال 120 بود و همین سازندگان را برای پیاده کردن این مدل در ویژه برنامه جام جهانی ترغیب کرده است.

بسته کامل خبر و حاشیه

محمد حسین میثاقی، حضوری پررنگ در برنامه دارد. او هر شب با یک بسته کامل شامل خبر و حاشیه به برنامه می آید تا اطلاعات تازه ای به بینندگان بدهد. تیم ترجمه از حالا مستقر شده اند و به طور مرتب رسانه های کشورهای مختلف را رصد می کنند. این اطلاعات به همراه پخش خلاصه بازی های روز قبل، حکم لقمه آماده دارد که نمونه اش را در نود و فوتبال 120 شاهد بوده ایم.

فردوسی پور برای پربار کردن این بخش قصد درگیر کردن مخاطبان را هم دارد. پیشتر گفته بود: «این برنامه یک سایت خواهد داشت و مردم می توانند هم از طریق این سایت و هم از طریق روابط عمومی شبکه سه با برنامه در تعامل باشند؛ ضمن اینکه تمایل داریم افرادی که برای دیدن بازی ها به برزیل سفر می کنند، برای ما فیلم بگیرند تا ما از آنها در برنامه استفاده کنیم. سعی می کنیم در این برنامه از جنبه دیگری به فوتبال بپردازیم و نگرش مان متفاوت تر باشد و با محیط اجتماعی تیم در برزیل نیز ارتباط مستقیم داشته باشیم.» این یعنی فردوسی پور الگوی نود را در «بیست چهارده» پیاده می کند.

از دکور تا پیامک های متفاوت

سازندگان «بیست چهارده» طراحی دکور برنامه شان را به پیمان قانع، طراح با سابقه تلویزیون سپرده اند؛ او سعی کرده با استفاده از المان های جام جهانی برزیل دکوری ساده تعبیه کند.

دیگر تفاوت برنامه پیامک های آن است. فردوسی پور تصمیم گرفته از شیوه های مرسوم مسابقات پیامکی دست بردارد و به جای انتخاب یکی از حالت های برد، باخت و تساوی، از بیننده بخواهد نتیجه دقیق را پیامک کنند. اینگونه هم مسابقه هیجان انگیزتر است و هم جوایز چشمگیرتر!

دعوت از چهره های غیرفوتبالی

فردوسی پور طرحی روی میزش دارد که براساس آن در روزهایی که مسابقات تعطیل هستند، مهمانانی ویژه به برنامه بیاورد. او ید طولایی در دعوت از چهره های غیرورزشی که عمدتا از چهره های سینمایی هستند دارد. او تصمیم گرفته بخشی از آنتنش را با حضور این جنس مهمانان پر کند و در حال حاضر مشغول سبک، سنگین کردن گزینه ها است.


ویدیو : «بیست چهارده» عادل همه را غافلگیر می کند؟