بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره محل دقیق رادارهای آمریكا :       وزارت خارجه ...



 

 

بیانیه وزارت خارجه درباره هموطنان در ترکیه , بیانیه وزارت اطلاعات درباره خنثی سازی عملیات انتحاری تهران , بیانیه وزارت خارجه

 

وزارت خارجه تركیه روز چهارشنبه محل استقرار رادارهای هشدار دهنده سیستم دفاع ضد موشكی ناتو در خاك این كشور را اعلام كرد.

به نقل از روزنامه حریت تركیه وزارت خارجه تركیه روز گذشته با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه استان مالاتیا در شرق تركیه میزبان این سیستم راداری خواهد بود.

بر اساس این بیانیه این سیستم راداری در نزدیكی یك پایگاه نظامی در منطقه " كورجیك " در استان مالاتیا كه پیش از این نیز از این مركز استفاده مشابهی می شده است ، مستقر خواهد شد.

تركیه و آمریكا دو هفته پیش توافق كردند كه سیستم رادارهای هشدار دهنده طرح سپر ضد موشكی ناتو در خاك تركیه مستقر شود .

وزارت دفاع آمریكا اعلام كرده است كه استقرار این سیستم راداری تا پایان سال جاری میلادی در تركیه تكمیل خواهد شد و این سیستم به موشك های ضد موشك ناوهای آمریكا در دریای مدیترانه متصل خواهد شد.

قرار است طبق توافق طرفین ، اطلاعات این سیستم راداری به یك پایگاه نظامی در آلمان منتقل شود و بدین منظور یك افسر نظامی ارشد تركیه نیز به این پایگاه نظامی در آلمان منتقل خواهد شد.

گفتنی است در جریان اجلاس سال گذشته ناتو در لیسبون پرتغال، استراتژی دفاعی جدید این سازمان امنیتی – نظامی تصویب شد كه بخشی از آن استقرار یك سیستم دفاع ضد موشكی برای آنچه كه مقابله با تهدیدات موشكی ایران و كره شمالی خوانده شده است ، می باشد.

تركیه به دلیل نزدیكی جغرافیایی با ایران ، برای استقرار رادارهای این سیستم انتخاب شده است ، اما مقامات تركیه پیش از موافقت با استقرار این سیستم شروطی را برای میزبانی آن در نظر گرفته بودند كه به نظر می رسد لااقل از یكی از آن شروط عقب نشینی كرده اند .

یكی از شروط تركیه برای پذیرش این رادارها عدم جهت گیری خصمانه آن نسبت به   همسایه های این كشور بود ، ولی بنا به عقیده بسیاری از ناظران جهت گیری این سیستم ضد موشكی برای مقابله با توان موشكی ایران است .

تركیه پس از هشدار برخی مقامات ایران درباره استقرار این سیستم راداری ، اعلام كرد كه این سیستم علیه هیچ كشور خاصی نیست و تنها یك سیستم دفاعی برای محافظت از كشورهای عضو ناتو است.../تحلیل:عصرایران


ویدیو : بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره محل دقیق رادارهای آمریكا