بگذارید دشمنان ما در عراق همدیگر را بکشند! :   اخبار بین الملل - فرید زکریا ...



عراق , نقشه عراق , قیمت دینار عراق

 

اخبار بین الملل - فرید زکریا در مصاحبه‌ای گفت؛
بگذارید دشمنان ما در عراق همدیگر را بکشند!

در بیش از دو هفته اخیر و به دنبال تهاجم عناصر تروریستی تکفیری‌ ـ بعثی به برخی مناطق عراق، بحث‌های فراوانی درباره جنبه‌های داخلی و خارجی بحران عراق درگرفته که یکی از مهمترین آنها، ‌رویکرد آمریکا در قبال این موضوع است. در این زمینه، یک تحلیلگر سرشناس آمریکایی مباحثی ‌مطرح کرده که می‌تواند به خوبی بیانگر ماهیت واقعی اهداف آمریکا در عراق و کل منطقه باشد.

به گزارش «تابناک»، در حالی که با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز بحران امنیتی در عراق، درگیری‌ها در این کشور میان تروریست‌ها و نیروهای دولتی ـ مردمی ادامه دارد، دولت آمریکا با وجود موضع‌گیری‌های گوناگون، تاکنون از هر گونه اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها خودداری کرده است. سخنانی که فرید زکریا، تحلیلگر شناخته ‌آمریکایی بیان کرده، روشنگر دلایل این انفعال آمریکاست.

‌زکریا، تحلیلگر شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که از حامیان فکری دولت اوباما نیز هست، به تازگی در ‌مصاحبه با همین شبکه خبری، دیدگاه‌های خود درباره وضعیت جاری در عراق و رویکرد آمریکا در در قبال این کشور را ‌بررسی کرده است.

در این میان، در حالی که مقامات آمریکایی تاکنون بارها مدعی شده‌اند گروه‌های تروریستی خطری برای کل منطقه و همچنین منافع آمریکا محسوب شده و مقابله با آن‌ها ضروری است، زکریا تفکر راهبردی پشت پرده آمریکایی‌ها را آشکار کرده و می‌گوید: کشتارها در عراق چیز بدی نیست، زیرا سرانجام منافع آمریکا از طریق آن تأمین خواهد شد.

وی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به درگیری‌های تروریست‌ها با دولت و مردم عراق، مخالفت آمریکا با دولت عراق را مبنای تحلیل خود قرار داده و می‌گوید: «ببینید، اگر از جنبه سیاست واقع‌گرایانه به این امر نگاه کنیم، می‌توان گفت‌ که شمار بسیاری «افراد بد» یکدیگر را می‌کشند و این موضوع برای ایالات متحده چندان بد نیست».

وی می‌افزاید: «برای نمونه، حزب الله (یک گروه تروریستی که ما واقعاً علاقه‌ای به آن نداریم) مشغول حمایت از دولت سوریه است و شاید حتی به دولت عراق هم کمک کند. سپاه پاسداران ایران هم آنجاست. هم‌اکنون همه این نیروها، از انجام کارهای بدی که ما نگران آن هستیم، فاصله گرفته‌اند، زیرا مشغول کمک به دوستان خود هستند... بگذارید پیش از اینکه وارد شویم، بخشی از موضوع خودش حل و فصل شود...».
 
زکریا در ادامه به ضرورت کنترل منطقه از سوی آمریکا اشاره کرده و می‌گوید: «اگر ما 600 هزار نیرو داشته باشیم و نظم را برقرار کنیم، شاید بتوانیم ساختار منطقه را بازسازی کنیم، ولی در غیر این صورت، بگذارید برای مدتی فقط نظاره‌گر باشیم».

این سخنان زکریا، در حقیقت بیان صریح راهبردی است که اکنون ‌دولت آمریکا ‌در قبال عراق در پیش گرفته و سیاست خود را بر مبنای آن قرار داده است. در حقیقت، این استدلال به خوبی بیانگر این است که چرا آمریکا بر خلاف موضع‌گیری‌های مختلف، تاکنون از ورود به بحران عراق و مقابله با تروریست‌ها خودداری کرده است.

گفتنی است، هفته گذشته و در اوج درگیری‌ها در عراق، خبر رسید که آمریکا مقابله خود با تروریست‌ها را به کناره‌گیری نوری مالکی، نخست وزیر منتخب عراق از قدرت منوط کرده است؛ شرطی که البته ‌دولت عراق آن را نپذیرفت؛ بنابراین، به نظر می‌رسد اکنون دولت آمریکا می‌خواهد با در پیش گرفتن صبر و انتظار، شاهد درگیری دو طرف در عراق باشد تا به زعم خود، هر دو دشمن این دولت تضعیف شده و راه برای تأمین منافع واشنگتن باز شود.
اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو : بگذارید دشمنان ما در عراق همدیگر را بکشند!