بچه را ادب كنید، اما... : بسیاری از والدین واقعا برای بررسی انضباط كودكان ...


بسیاری از والدین واقعا برای بررسی انضباط كودكان خودوقت نمی‌گذارند. آیا برای برقراری نظم روش خاصی دارید؟ آیا هرگز در این باره فكر كرده‌اید؟



بسیاری از والدین واقعا برای بررسی انضباط كودكان خودوقت نمی‌گذارند. آیا برای برقراری نظم روش خاصی دارید؟ آیا هرگز در این باره فكر كرده‌اید؟ والدین اغلب به همان روشی نظم برقرار می‌كنند كه خود در دوران كودكی آن را تجربه كرده‌اند. فكر می‌كنید روشی كه برای پدر و مادر شما كارساز بوده، اكنون به درد شما هم می‌خورد؟ شاید مؤثر باشد اما شاید هم نباشد!



روش درستی انتخاب كنید

بدیهی است كه روش منتخب شما باید متناسب با سن و سال فرزندتان باشد. درحالی‌كه برای كودك 3 ساله شما تنها چند دقیقه محروم شدن از بازی كفایت می‌كند، فرزند نوجوان شما ممكن است به محرومیت خود از تلفن همراه یا بازی كردن با رایانه واكنش نشان دهد.
همچنین تنبیهی كه درنظر می‌گیرید باید متناسب با خطای كودك باشد. وقتی كودكان بزرگ می‌شوند، متوجه می‌شوید كه لازم نیست او را به‌خاطر هر بدرفتاری یا اشتباه كوچكی تنبیه كنید. به عبارت دیگر، باید دست به انتخاب بزنید. اگر كودك شما اصرار دارد نان خود را جداگانه قبل از غذا بخورد، كاری به كار او نداشته باشید. مهم این است كه به او بیاموزید غذای سالم بخورد. شاید شیوه غذا خوردن او مثل شما نباشد اما در پایان نتیجه یكی است. پس چه فرقی می‌كند؟ همین مورد را می‌توان برای نوجوانان مثال زد. اگر او رفتار خوبی دارد و مسئولیت پذیر است، آیا واقعا مهم است كه چه رنگی می‌پوشد؟ اگر درك كنید كه او به استقلال نیاز دارد و كارهای او به منزله طغیان علیه شما نیست، او را راحت می‌گذارید. این احتمال وجود دارد كه هر چه شما كمتر مخالفت كنید، او سریع‌تر به رفتار عادی خود برگردد.



پیش‌دستی كنید

یكی از بهترین روش‌های برقراری نظم این است كه مشكلات را قبل از آنكه قد علم كنند مورد بررسی قرار داده و منتظرشان باشید. مثلا اگر كودك مرتبا به چیزی دست می‌زند، آن را از دسترس او دور نگه دارید. اگر فرزند نوجوان شما سركشی می‌كند، سعی نكنید به روش خودتان با او بجنگید. بگذارید از بین چند روش پیشنهادی، خودش دست به انتخاب بزند و سعی كنید به او اولتیماتوم ندهید. در عوض چندین راه را پیش پای او بگذارید. برقراری نظم را یك روش كمكی برای تعیین اینكه چه كسی رئیس است، ندانید. انضباط هرگز جنگ بین اراده‌ها و خواسته‌ها نیست.



با صدای ملایم دعوا كنید!

یكی از بدترین اشتباهاتی كه والدین مرتكب آن می‌شوند، داد و بیداد كردن است. قطعا ممكن است چند بار اول از كوره در رفتن شما مؤثر واقع شود اما در نهایت آنچه فرزند شما می‌بیند، عدم‌تسلط و كنترل شماست. اگر خونسردی خود را حفظ نمی‌كنید، چطور انتظار دارید كودك شما یاد بگیرد بر رفتار خود مسلط باشد؟ همین كه كنترل خود را از دست می‌دهید، بازگشت مشكل می‌شود و كودك دیگر احترام شما را نگه نمی‌دارد. اگر می‌دانید ممكن است از كوره در بروید، سعی كنید از موقعیت مورد نظر فاصله بگیرید. چند دقیقه آرام باشید. اگر می‌توانید كودك خود را تنها بگذارید، چند دقیقه در یك اتاق دیگر بمانید تا آرامش خود را بدست آورید. اگر لازم است كودك را چند دقیقه در تخت خود بگذارید. اگر نمی‌توانید او را تنها بگذارید، چند نفس عمیق بكشید و با خودتان این جمله را تكرار كنید: این نیز بگذرد!



فرزندتان را درست بشناسید

یادتان باشد كودكان مختلف، به روش‌های متفاوت رفتار كرده و واكنش نشان می‌دهند. گاهی كودك فقط برای اینكه توجه والدین – چه از نوع خوب و چه از نوع بد - را به‌خود جلب كند كاری را انجام می‌دهد. معنایش این نیست كه باید بیست و چهار ساعته به او توجه كنید بلكه باید نیازهای خاص فرزند خود را بیشتر درك كنید. اگر بهترین ساعات روز را صرف انجام كارهای منزل می‌كنید و قادر نیستید وقت خود را با كودك‌تان بگذرانید، شاید تمام نیاز او این باشد كه كمی بیشتر به او توجه كنید. قبل از اینكه بازی او را قطع كنید، كمی وقت بگذارید تا با كمك یكدیگر كاری را انجام دهید كه او دوست دارد.



تشویق همراه تنبیه

در پایان، انضباط نباید فقط تنبیه كودك باشد، بلكه باید از انضباط برای آموختن درس اخلاق به او استفاده كنید. كمك كنید او از اشتباهات خود درس بگیرد و هر زمان كه از یك رفتار ناخواسته جلوگیری كرد، او را تشویق كنید. شما می‌خواهید رفتارهای خوب او تقویت شوند. اگر واكنش‌های خود را در برابر او مدیریت كنید، او هم رفتار خود را طوری كنترل می‌كند كه قابل‌قبول باشد.


ویدیو : بچه را ادب كنید، اما...