بورس در انتظار محرک بنیادی : اخبار اقتصادی - بورس در انتظار محرک بنیادی به‌رغم ...



اخبار اقتصادی - بورس در انتظار محرک بنیادی

به‌رغم افت 843 واحدی (1/1 درصد) شاخص کل طی هفته گذشته، رکورد بیشترین حجم معاملات هفتگی از ابتدای سال 93 شکسته شد.

افزایش متوسط حجم سهام معامله‌شده در هر نوبت نشان می‌دهد تمایل سهامداران به نوسان‌گیری کاهش یافته است. در حال حاضر، گرچه برخی شرکت‌ها سودهای مقطعی را به ثبت رسانده‌اند، اما مداوم نبودن آنها نمی‌تواند نسبت P/E متوسط بازار (8/6 مرتبه) را کاهش دهد؛ بنابراین، شرکت‌ها نیاز به افزایش سودآوری از محل بنیادی و به‌طور دائمی دارند تا بار دیگر رونق واقعی به بازار سهام بازگردد.


بررسی هفته پایانی اردیبهشت‌ماه نشان داد
بورس در انتظار محرك‌های بنیادی
 ثبات در شرایط فعلی اقتصاد كلان در دومین ماه سال جاری تداوم پیدا كرد و تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری نیز تحت تاثیر این وضعیت و ادامه‌دار شدن انتظار جهت به وجود آمدن محرك‌های اقتصادی وضعیت متعادلی را سپری كردند.

به این ترتیب، طی هفته پایانی اردیبهشت ماه، شاخص بورس اوراق بهادار تهران با 843 واحد (معادل 1/1 درصد) افت مواجه شد، در حالی كه دلار و سكه توانستند به ترتیب رشد 4/1 و 45/0 درصدی را به ثبت برسانند. 


علت اصلی این امر را می‌توان به موكول شدن مذاكرات هسته‌ای به هفته‌های آینده نسبت داد كه امیدواری به وضعیت بورس را به تعویق انداخت و در مقابل رشد ملایمی را برای دلار و سكه به همراه داشت.


در خصوص دلار و سكه می‌توان به اتفاقات ژئوپلتیك اوكراین نیز اشاره كرد كه می‌تواند افزایش قیمت آنها را در پی داشته باشد. آنچه به وضوح در شرایط فعلی بازارهای سرمایه‌گذاری مشاهده می‌شود، فروكش كردن هیجانات و واكنش منطقی معامله‌گران به اخبار هیجانی است. بر این اساس، سرمایه‌گذاران به‌منظور جهت‌یابی مناسب برای ورود به بازار مناسب، در فاز انتظار به سر می‌ برند و تا معین شدن وضعیت سیاست‌های داخلی و خارجی دولت، وضعیت متعادلی در تمامی بازارها پیش‌بینی می‌شود.

 

بورس , بورس تهران , بورس کالا


 ركوردشكنی حجم معاملات هفتگی در سال 93
طی هفته پایانی اردیبهشت‌ماه، 4 میلیارد و 382 میلیون سهم به ارزش 12 هزار و 392 میلیارد ریال معامله شد. به این ترتیب، ركورد بیشترین حجم معاملات هفتگی از ابتدای سال شكسته شد؛ گرچه از منظر ارزش معاملات، هفته منتهی به 31 اردیبهشت ماه بالاترین نبود، اما حجم معاملات نسبت به ركورد قبلی خود، 20 درصد افزایش را تجربه كرد.

 تحلیلگری به جای نوسان گیری
در بررسی دیگر «دنیای اقتصاد» مشاهده می‌شود به‌رغم افزایش 60 درصدی حجم معاملات، تعداد دفعات معاملات تنها 20 درصد رشد داشته است. 


این امر نشان می‌دهد حجم معاملات در هر دفعه معامله افزایش پیدا كرده است.


به عبارت دقیق تر، در فروردین به‌طور میانگین در هر دفعه، 8 هزار و 630 سهم و در اردیبهشت به ازای هر بار معامله، 10 هزار و 349 سهم معامله شده است؛ این رقم برای سال 92 به‌طور میانگین 11 هزار و 265 سهم بوده است. در واقع، نزدیك شدن میانگین حجم معاملات به میانگین سال‌های گذشته این نوید را در پی دارد كه تمایل به نوسان‌گیری در میان سهامداران رو به كاهش است. بنابراین نوسان‌گیری كه در ابتدای سال به شدت در میان سهامداران رواج پیدا كرده بود، در حال حاضر بر اساس شواهد موجود جای خود را به تحلیلگری‌های بنیادی داده است.

 

آموزش بورس , بورس ایران , نازنین بنیادی


  P/E تنها ملاك خرید نیست
به گزارش سازمان بورس اوراق بهادار، در پایان فروردین‌ماه نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار برابر 65/6 بوده است؛ این نسبت از تقسیم ارزش بازار بر مجموع سودآوری شركت‌ها به دست می‌آید. 


بر این اساس، در كوتاه‌مدت می‌توان به‌منظور محاسبه نسبت یادشده، میزان سودآوری شركت‌ها (مخرج كسر) را ثابت فرض كرده و تغییرات در ارزش بازار را معادل میزان تغییرات P/E متوسط بدانیم.


به این ترتیب، با توجه به اینكه در ابتدای سال P/E برابر 1/7 مرتبه بود و ارزش بازار طی فروردین ماه، 5/6 درصد افت پیدا كرده است، در پایان فروردین این نسبت برابر 6/6 مرتبه محاسبه می‌شود.


بنابراین، مشاهده می‌شود پیش‌بینی سود شركت‌های بورسی در این مدت تغییر زیادی پیدا نكرده است و با توجه به بالا بودن نسبی قیمت‌ها در بازار، این مساله یكی از مهم‌ترین عوامل عدم تغییر قابل توجه شاخص كل به شمار می‌آید.


در این خصوص، برخی كارشناسان معتقدند در حال حاضر سهامی با P/E حدود 4-5/4 وجود دارند كه به گفته این افراد، جذابیت خرید دارند؛ با این حال باید توجه شود كه نسبت مزبور تنها یكی از ملاك‌های ارزشمند بودن سهام است. به عنوان مثال، این نسبت برای سپرده‌های بلندمدت بانكی (با فرض ثبات 22 درصد) برابر 5/4 مرتبه خواهد بود كه با توجه به امنیت بسیار بالای سرمایه‌گذاری در سیستم بانكی كشور ما، این سپرده‌ها می‌توانند در رقابت با سهام یادشده پیروز شوند.


سال گذشته، سوء‌تفاهمی را برای بسیاری از معامله گران مبنی بر سودآوری سریع و تغییرات قابل توجه نسبت P/E ایجاد كرده است.


در حالی كه این مساله مربوط به زمانی بود كه شركت‌های بورسی به‌طور دسته‌جمعی در حال صعود بودند و در نتیجه P/E پایین ارزشمند محسوب می‌شد (لازم به یادآوری است كه نسبت P/E متوسط بازار در اردیبهشت ماه سال قبل، 7/5 واحد بوده است). در شرایط فعلی، تعادل در وضعیت اقتصادی نمی‌تواند سودآوری شركت‌ها را با جهش مواجه كند؛ بنابراین، سهامداران باید پارامترهای دیگری را به هنگام انجام معاملات در نظر بگیرند.

 

سازمان بورس , بورس مجازی , بازار بورس

 
  تعدیل سودها مقطعی است
در حال حاضر P/E متوسط بازار حدود 8/6 مرتبه است كه با توجه به میانگین سال‌های گذشته رقمی نسبتا بالا محسوب می‌شود. در این شرایط، گرچه سودآوری برخی شركت‌ها با تعدیل‌های مثبتی همراه بوده، اما عمده این كسب سودها به‌طور موقتی بوده است (مثلا فروش یا ارزیابی مجدد دارایی ها). حتی در خصوص بعضی شركت‌های صادراتی نیز كه با افزایش نسبی قیمت دلار در ماه‌های ابتدایی سال جاری می‌توانند سود بیشتری كسب كنند، سود مزبور مقطعی است. 


 تداوم حضور كمرنگ اما حمایتی حقوقی‌ها
به عبارت دقیق تر، با توجه به پایین بودن احتمال رشد نرخ دلار در ادامه سال، نمی‌توان افزایش سودآوری شركت‌های یادشده را به عنوان یك عامل بنیادی تلقی كرد. بر این اساس، آنچه می‌تواند وضعیت فعلی بازار سهام را با تغییر جدی مواجه كند، ایجاد یك تحول اقتصادی یا سیاسی نظیر توافق كامل در مذاكرات هسته ای است؛ در غیر این صورت، نباید انتظار داشت شركت‌های بورسی و در نتیجه شاخص كل، رشد قابل توجهی را در میزان سودآوری خود تا پایان سال به ثبت برسانند. 


گرچه برخی افراد از فروشنده شدن سهامداران حقوقی طی روزهای اخیر سخن می‌گویند، بررسی آمار و ارقام خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. به بررسی «دنیای اقتصاد» طی هفته گذشته (از شنبه تا سه‌شنبه) تغییر مالكیتی به ارزش 502 میلیارد ریال (معادل 65/5 درصد ارزش كل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است.

 

بنابراین، همان‌طور كه در نمودار مربوطه نیز مشاهده می‌شود، حتی در روزهای یكشنبه و سه‌شنبه نیز كه شاخص كل مثبت بوده است، تغییر مالكیت به نفع سهامداران حقوقی انجام شده است كه نشان از حمایت نسبی آنها دارد. با این حال، مشاهده می‌شود كه حضور سهامداران مزبور در معاملات به شدت كمرنگ شده است و به‌طور میانگین حدود 70 درصد حجم معاملات در اختیار سهامداران حقیقی است.

 شاخص كل در كف حمایتی است؟
مهرداد خالقی، تحلیلگر تكنیكال بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص می‌گوید: از منظر تكنیكی برخی از چارتیست‌ها معتقدند شاخص كل در حال تكمیل الگوی سر و شانه كف است.

 

در مورد این نظریه باید عنوان كرد كه هنوز برای شناسایی این الگو خیلی زود است و نباید قبل از شكل‌گیری یك الگو در مورد آن پیش‌داوری كرد. ثانیا در شانه چپ و سر الگوی مفروض هیچ واگرایی مثبتی شكل نگرفته است. در حال حاضر ظاهرا واگرایی مخفی منفی بین قیمت و اندیكاتور rsi كارساز شده و باعث افت ارزش شاخص كل در روزهای گذشته شده است.


وی می‌افزاید: اكنون سه سطح حمایتی مهم در پیش روی شاخص كل قرار دارد:
1 – تراز 50 درصد فیبوناچی Ret = 76135 واحد
2 – تراز 61 درصد فیبوناچی Ret = 75545 واحد
3 – تراز 78درصد فیبوناچی Ret = 74706 واحد
با توجه به وضعیت اسیلاتور DT در پارامتر بهینه، بسیار بعید است كه در مقطع كنونی شاخص كل هر سه سطح حمایتی ذكر شده را بی‌اعتبار كند. این اسیلاتور در پارامتر 5-5-8-13 وارد محدود OS یا فروش هیجانی شده است و این نوید را می‌دهد كه شاخص جای ریزش آنچنانی ندارد و كم كم به برگشت بازار (حتی اگر شده به صورت موقت) نزدیك می‌شویم. این كارشناس بازار سرمایه در پایان اشاره كرد: در بعد زمانی كلاسترهای حمایتی تا 3 خرداد به بازار فرصت برگشت خواهند داد، در غیر این صورت شاخص كل تا نیمه خرداد ماه به سیكل اصلاح فرسایشی خود ادامه خواهد داد.

 

شاخص بورس , تالار مجازی بورس , سرمایه گذاری در بورس

 
 افت و خیزهای شدید در اختیار كوچك‌ترها
همواره صنایع بزرگ هستند كه با اقبال سهامداران مواجهند و مسیر شاخص كل را تعیین می‌كنند. این در حالی است كه كوچك‌ترها بر خلاف روند متعادل شاخص كل، تغییرات قابل توجهی را طی هفته گذشته تجربه كرده‌اند. به بررسی «دنیای اقتصاد» طی هفته گذشته، محصولات چرمی، سایر واسطه گری‌های مالی و سیمانی‌ها به ترتیب با 7/26، 8/12 و 1/5 درصد رشد صنایع پیشتاز به شمار می‌آیند. در مقابل، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، استخراج زغال سنگ و حمل و نقل بیشترین افت شاخص گروه را تجربه كردند.

 

این در حالی است كه گروه‌های شاخص سازی مثل خودرو، پتروشیمی و فلزات اساسی در رتبه‌های میانی تغییرات شاخص قرار گرفته‌اند. به عنوان نمونه، صنعت خودرو در حالی در مجموع هفته گذشته 9/0 درصد رشد را تجربه كرده است كه در بسیاری از روزها بیشترین تغییرات شاخص را در میان گروه‌های بورسی در اختیار داشت. این مساله به وضوح نشان از وضعیت
غیر متعادل و هیجانی این گروه دارد كه رشد آن در مقابل اخبار منفی به شدت شكننده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : بورس در انتظار محرک بنیادی