بورس در انتظار طرح تحول :       بازار سهام روز گذشته و به دنبال یک دوره رشد ...



 

بورس , بورس تهران , بورس کالا

 

 

بازار سهام روز گذشته و به دنبال یک دوره رشد شدید قیمتی شاهد عرضه‌های سنگینی بود، عرضه‌هایی که اکثر نمادهای بازار را با مشکل مواجه ساخت.

 


در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که انتشار گزارش عملکرد دو شرکت پتروشیمی خارک و پالایشگاه اصفهان در شامگاه روز یکشنبه شوک سنگینی را به همراه داشت. این گزارش‌ها به خصوص نگرانی دیرپای معامله‌گران در مورد تبعات سنگین تغییر نرخ حامل‌های انرژی را مجددا مطرح کرده است. در گزارش پتروشیمی خارک افزایش ۵/۲برابری بهای گاز ترش و رسیدن آن به مرز ۸۰۰ریال به ازای هر مترمکعب به میزان زیادی از سود این شرکت کاسته است. در همین حال برخی از خبرها در مورد بهای گاز پتروشیمی‌های دیگری نظیر فن‌آوران و زاگرس نیز حکایت از افزایش بیشتر دارد. به گونه‌ای که بهای گاز این واحدها در حد ۹۰۰ریال تا یک‌هزار‌ریال عنوان شده است. در همین حال کاظمی وزیر نفت دیروز در خبری از پیشنهاد تغییر نرخ گاز خانگی از ۱۰‌تومان به ۱۰۰تومان خبر داده است که می‌تواند برای شرکت‌ها خبر بدی باشد. همچنین تصمیم برخی از نمایندگان برای پیشنهاد اصلاحیه بودجه برای تغییر کف درآمد دولت از محل طرح تحول نیز نگرانی از هزینه‌های انرژی شرکت‌های بورسی را دوباره به میان کارشناسان بازگردانده است. در کنار مسایل اقتصادی البته دیروز معامله‌گران نگاهی هم به بازارهای جهانی داشتند، جایی که تغییر در حوزه یورو و تقویت اقتصاد یونان سبب افزایش ارزش یورو و کاهش ارزش‌دلار شد و به همین خاطر بهای فلزات و مواد خام دیروز در بازارهای جهانی مجددا رو به افزایش گذاشت. بهای مس در این میان تا نزدیکی ۸‌هزار‌دلار در هر تن افزایش یافت.

 


در بازار دیروز در‌ گروه خودرویی نمادهای اصلی این‌گروه از جمله سایپا و ایران خودرو با صف‌های خرید همراه بودند. نمادهای این‌گروه به مدد پی به‌ای پایین و رفع نگرانی از محل کاهش تعرفه واردات، بهبود شرایط را شاهد هستند. در این‌گروه سخنان عقدایی معاون واگذاری سازمان خصوصی سازی در مورد عرضه سهام از اهمیت برخوردار است. وی در موضع‌گیری از عرضه سهام مورد تقاضا بازار در‌ گروه‌های مختلف سهام شامل بانکی، معدنی (گل‌گهر و چادرملو) و خودرویی خبر داده بود. بخشی از کارشناسان بازار عرضه‌های مناسب سازمان خصوصی سازی را سوپاپ اطمینانی برای عدم رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار ارزیابی می کنند. در همین حال عرضه سهام توسط خصوصی‌سازی می تواند به افزایش سهام شناور شرکت‌ها نیز در بازار کمک کند.

 


در‌ گروه بانکی، بانک‌های دولتی پس از یک دوره رشد قیمتی با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند.ازسوی دیگر معامله‌گران در انتظار اطلاعیه‌های رسمی بانک‌ها در مورد تاثیرات بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی بر سود سال جاری این‌گروه هستند.

 


در‌ گروه برقی، خبرگزاری‌ها دیروز از آغاز برنامه تعویض ۲۰ میلیون کنتور برق در سال جاری توسط توانیر خبر دادند. این خبر خاطرنشان کرده است که کنتورهای موجود با کنتورهای سه تعرفه تعویض خواهد شد.

 


در این‌گروه ایران ترانسفو دیروز در پایان معاملات برای برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره متوقف شد. این نماد با توجه به ترکیب خاص سهامداری به ویژه پس از واگذاری بلوک دولتی در این شرکت احتمالا با مجمع جالب‌توجهی روبه خواهد بود.

 


در گروه شرکت‌های هلدینگ اعلام‌ گزارش حسابرس سرمایه‌گذاری غدیر در برگیرنده برخی از نکات از جمله عدم تلفیق درآمدهای اوره و آمونیاک غدیر(پردیس)در صورت‌های شرکت مادر است. در مجموع بازار دیروز شاهد رشد ۳/۳۰واحدی شاخص کل بود. ارزش معاملات نیز به ۶/۵۶میلیارد‌تومان بالغ شد که ۲۵درصد آن‌ را معاملات دو نماد چادرملو و گل‌گهر تشکیل داد. از مجموع ۲۱۴نمادی که دیروز معامله شدند ۹۹ نماد با رشد قیمت و ۱۰۵نماد با افت ارزش داد‌و‌ستد شدند.... /  یادداشت : روزنامه دنياى اقتصاد

 


ویدیو : بورس در انتظار طرح تحول