به افكار خود هویت بخشید : تغییر افكار به طور غیرمستقیم روی عكس‌العمل شما اثر ...



احراز هویت , هویت , دریافت کد تعیین هویت گوگل

تغییر افكار به طور غیرمستقیم روی عكس‌العمل شما اثر می‌گذارد.

 

همیشه همراه با هر اتفاقی یك تفكر است كه باعث تحریك احساسات شما می‌شود. ممكن است شما این فكر را به صورت یك تصویر، یك صدا و یا جمله‌ای كه با خود تكرار می‌كنید، تجربه نمایید...

مثلا به خود می‌گویید: "من از این مصاحبه می‌ترسم."، "او از دست من عصبانی است"، "شرط می‌بندم كه حركت قطار باز هم به تعویق می‌افتد."، این فكر ممكن است درباره اتفاقی باشد كه در زمان حال افتاده است و یا یك خاطره از گذشته و یا حتی پیش‌بینی وضعیت آینده باشد. راهكار اصلی برای بینش مثبت این است كه با این افكار كنار بیایید و روی نكات مثبت آن تاكید كرده و نكات منفی را دور كنید. تغییر افكار به طور اتوماتیك احساسات را تغییر داده و غیرمستقیم روی عكس‌العمل شما اثر می‌گذارد.

باورهای خود را درك كنید
در پشت افكار شما باورهای شما قرار دارند كه به طور عمیقی در عقاید شما كه نتیجه تجربیات‌تان است ریشه دوانیده. این باورها الزاما باورهای مذهبی نیستند،‌ بلكه وضعیت زندگی شما در گذشته و حال، در بینش شما به جهان موثر است. نظر به این‌كه افكار وابسته به باورها هستند و باورها به شدت تمایل دارند كه كاملا حقیقی و غیرقابل انكار باشند، پس یك باور غلط می‌تواند تمام لذت‌های شما را در زندگی خراب كند ولی از آن‌جایی‌كه باورها پایه‌های افكار هستند اگر شما باورهای منفی را تجزیه و تحلیل كنید و آن‌ها را به باورهای مثبت تبدیل كنید تمام روش‌های زندگی شما را مطمئن می‌سازد.

در یك نگاه:
شما باید افكار،‌ احساسات و باورهای خود را بشناسید. یك فكر مثبت به وجود آورنده یك احساس مثبت و انگیزه برای فعالیت مثبت است. احساسات، افكار و باورهای شما می‌توانند از منفی به مثبت تغییر كند. یك باور مثبت در راه و روش زندگی شما نفوذ می‌كند.

روش خود را در زندگی تجزیه و تحلیل كنید
آگاهی از افكار،‌ احساسات و باورهای خود به شما كمك می‌كند تا بتوانید احساسات خود را كنترل كنید و بفهمید كه چرا افكار منفی به سراغ‌تان آمده. با به خاطر سپردن احساسات خود می‌توانید در رفتارتان تغییر ایجاد كنید.

نكته:پیشرفت خود را در یك دفتر یادداشت روزانه بنویسید. این باعث می‌شود كه فكر و عمل مثبت‌تری داشته باشید.

افكار خود را در دست بگیرید
مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل برای شخصیت شما افكارتان هستند. اگر احساس می‌كنید كه منفی فكر می‌كنید چند دقیقه‌ای استراحت كنید بعد چیزهایی را كه به ذهن‌تان می‌آید ثبت كنید و آن‌گاه اطلاعاتی را كه باعث چگونگی كاركرد ذهن‌تان شده، جمع‌آوری كنید. یك تصویر مختصر از افكارتان بگیرید. چه تصویری می‌بینید؟ چه صدایی می‌شنوید؟ چه حرف‌هایی را با خود تكرار می‌كنید؟ چه خاطراتی از گذشته و چه رویاهایی از آینده در ذهن‌تان است؟ حال تفكر خود را در یك جمله بیان كنید. مثل: "من هیچ‌وقت این كار را درست انجام ندادم"، یا "من واقعا از دست او ناراحت هستم"، حال می‌توانید آرام‌آرام این احساسات را عوض كنید. به چنگ آوردن افكار منفی اولین قدم برای تغییر آن‌هاست. به چیزی كه در ذهن شما می‌گذرد تمركز كنید. برای كمك به تمركز چشم‌های خود را ببندید.

باورهای خود را بررسی كنید
برای شناسایی باورهایی كه در زیر افكار شما پنهان هستند لازم است كه متوجه افكار منفی‌ای كه دایما ظاهر می‌شوند باشید. هنگامی كه معنای واضحی از آن به دست آوردید از خود بپرسید: "معنای این فكر، راجع به من چیست؟" و با این عبارت جواب دهید: "این فكر یعنی این‌كه ..." بعد شروع كنید به گذاشتن گزینه‌های مختلف و این كار را آن‌قدر ادامه دهید كه به جوابی ظاهرا درست برسید مثل: "من ضعیف هستم"، "مردم ارزش اعتماد كردن ندارند"، یا این‌كه "دنیا جای بدی است"، این جملات نقطه اصلی باورهای شما از خود و اطراف‌تان هستند. با تشخیص آن‌ها قادر خواهید بود كه با آن‌ها مبارزه كنید و تغییرشان دهید.

تمرینات مفید
عكس‌هایی از دوران كودكی خود پیدا كنید آن‌ها به شما كمك می‌كنند تا باورهایی كه در آن زمان به دست آورده‌اید را بشناسید.

نام سه فرد مهم را در زندگی خود بنویسید و از خود بپرسید كه آن‌ها چه باورهای مثبت و منفی را در شما به وجود آورده‌اند.

ذهن خود را روی یك موضوع عصبانیت برانگیز یا اضطراب‌آور متمركز كنید بعد از خود بپرسید كه واقعا چه چیزی باعث عصبانیت شما می‌شود یا درباره‌اش نگران هستید.

یك دفتر یادداشت از افكار روزانه خود داشته باشید
برای فهمیدن این‌كه چگونه افكار شما روی رفتارتان تاثیر می‌گذارد، برای خود یك "دفتر یادداشت افكار" درست كنید و در آن گزارشی از راه و روش خود در زندگی بنویسید. در این دفتر هر فكر و چگونگی به وجود آمدن آن را یادداشت كنید. سپس راجع به اثری كه آن فكر روی رفتار شما داشته نیز یادداشتی بنویسید و در پایان هر روز این یادداشت‌ها را مرور كنید و ببینید كه آن افكار و احساسات نشات گرفته از آن‌ها، چقدر روی اعمال انجام شده شما اثر داشته. اگر هفته‌ای یك مرتبه مروری روی دفتر یادداشت خود بكنید می‌بینید كه الگوهای فكری و رفتاری شما چگونه بوده و در چه نقاطی احتیاج به سعی بیشتر برای بهتر و مثبت‌تر شدن دارید.

با خود تكرار كنید
همین كه شروع به ترسیم الگوهای فكری منفی كردید،‌ سعی كنید عبارات زیر را برای فهمیدن این‌كه چه چیزهایی در پشت آن افكار هستند و چگونه می‌توانید از آن‌ها به طور مثبت استفاده كنید،‌ با خود تكرار كنید.

"من می‌دانم چه چیزی باعث به وجود آمدن این فكر شد و می‌توانم یك موضوع مثبت برای آن‌ پیدا كنم."
"این فكر منفی موقعیتی را برای من به وجود آورد كه بفهمم چه چیز برایم اهمیت دارد."‌
"این افكار به من كمك می‌كنند تا دیدم را نسبت به انسان‌ها بررسی كرده و تصمیم بگیرم آن‌ها چقدر برای من ارزش دارند."
"فقط به خاطر این‌كه من بعضی اوقات منفی فكر می‌كنم،‌ شخص منفی نیستم."

رفتارهای خود را اندازه‌گیری كنید
یادداشت‌های روزانه به شما اجازه می‌دهند تا به رفتارهای خود به طور عمقی بنگرید. هر موقعیتی را كه به وجود آمد و به آن پاسخ دادید،‌ یادداشت كنید و با امتیاز دادن به آن‌ها نشان دهید كه تا چه حد احساسات شما قوی بوده و اثرات آن‌ها را یادداشت كنید. (از 1 تا 10 به خود امتیاز بدهید)
موقعیت
فكر
احساس
امتیاز برای احساس
عكس‌العمل
نتیجه

11:15 صبح رییس از گزارش من انتقاد می‌كند.
من هرگز رضایت او را جلب نمی‌كنم
عصبانیت ناامیدی
6
بدرفتاری با همكاران
داشتن روزی بد
18:30 بعدازظهر ملاقات با یك دوست
دوستان خوبی دارم
شادی
9
آرامش و لذت
خواب خوب

تا چه حد مثبت هستید؟
چه‌قدر در زندگی خود مثبت هستید؟ با علامت زدن به پاسخ‌هایی كه به رفتار شما نزدیك‌تر است به سوالات زیر جواب دهید. تا جایی كه می‌توانید صادق باشید. اگر جواب شما "هرگز" است عدد 1 را علامت بزنید، اگر جواب‌تان "همیشه" است عدد 4 را علامت بزنید و به همین ترتیب ادامه دهید. امتیازهای خود را با هم جمع كنید و به تحلیل آن‌ها مراجعه كنید. آن‌گاه متوجه می‌شوید تا چه حد مثبت هستید.

امتیازات:
هرگز (1)، گاهی (2)، غالبا (3)، همیشه (4)

پاسخ دهید
1- مثبت بودن سخت است.
2- احساس می‌كنم زندگی مرا دنبال می‌كند.
3- وقتی اتفاق بدی می‌افتد خود را می‌بازم.
4- می‌توانم خود را در افكار منفی غرق كنم.
5- همیشه به بدترین فكر می‌كنم.
6- منفی حرف می‌زنم.
7- احساس پوچی می‌كنم.
8- دیگران انتظارات مرا برآورده نمی‌كنند.
9- دنیا جای خطرناكی است.
10- از خاطرات بد رنج می‌كشم.
11- قبول انتقاد برایم سخت است.
12- باور دارم كه آدم خوبی نیستم.
13- در احساسات بد غرق می‌شوم.
14- اغلب احساس عصبانیت می‌كنم.
15- نمی‌توان آن‌چه را كه از زندگی می‌خواهم به دست آورم.
16- راجع به هر چیز اضطراب دارم.
17- دیگران می‌گویند كه من بدبین هستم.
18- خوش‌گذرانی برایم سخت است.
19- اعتماد به نفس ندارم.
20- انگیزه‌ای برای انجام كار ندارم.
21- زندگی من بی‌هدف و بی‌معناست.
22- احساس راحتی نمی‌كنم.
23- غالبا احساس می‌كنم بیمارم.
24- دیگران مرا حمایت نمی‌كنند.
25- سبك زندگی من اضطراب‌انگیز است.
26- احساس می‌كنم نمی‌توانم زندگی‌ام را كنترل كنم.
27- زندگی عاطفی من رضایت‌بخش نیست.
28- فكر می‌كنم چیزی از زندگی به دست نمی‌آورم.
29- شغلم مرا ارضا نمی‌كند.
30- یك روز بد می‌تواند مرا كاملا از بین ببرد.
31- دایما گرفتار بحران می‌شوم.
32- آن‌قدر كه سنم اقتضا می‌كند، شاد نیستم.

تحلیل و بررسی امتیازات
وقتی امتیازات خود را با هم جمع كردید به اندازه‌گیری و تحلیل آن به آن‌گونه كه در زیر آمده است بپردازید. آن‌گاه پی می‌برید كه در حال حاضر تا چه حد فردی مثبت هستید. سپس آن‌جایی را كه دارای بالاترین امتیاز مثبت بودن و پایین‌ترین امتیاز مثبت بودن هستید،‌ یادداشت كنید و سپس روی نقاط ضعف خود كار كنید.

64-34: رفتاری كاملا مثبت دارید. همین‌طور ادامه دهید تا زندگی شما شادتر و مفیدتر شود.

95-65: در مجموع نسبت به زندگی مثبت هستید،‌ اما می‌توانید بهتر از این هم باشید،‌ بینش خود را توسعه دهید.

128-96: درجه مثبت بودن شما به طور نگران‌كننده‌ای پایین است با خواندن این مقاله و استفاده از راهكارهای عقلانی سعی كنید،‌ فردی مثبت شوید.


نقاط ضعف من:
نقاط پرقدرت من:

 

منبع:مجله موفقیت


ویدیو : به افكار خود هویت بخشید