بنا: باید از پس باندبازی‌ قزاق‌ها برآئیم : سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی می‌گوید ...


سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی می‌گوید کشتی گرفتن در قزاقستان بسیار سخت است. خبرگزاری ایسنا: درباره رقابت‌های قهرمانی آسیا در قزاقستان، اظهار کرد: قزاق‌ها برای پیروزی خود همه کار می‌کنند و وقتی میزبان هستند کشتی‌ گرفتن در این کشور سخت می‌شود. من از قزاقستان هم خاطره خوب دارم و هم خاطره بد، که امیدوارم رقابت‌های امسال به خاطره‌ای خوب تبدیل شود.

باید از پس باندبازی‌های قزاق‌ها برآئیم

وی افزود: ما همیشه با قزاق‌ها درگیر بوده‌ایم. مخصوصا مسئول تیم آنها (تورلیخانوف) سال‌هاست که با ما درگیری دارد و حتی در ازبکستان به دنبال این بود که تا المپیک من را محروم کند. تیم ما هم در رقابت‌های امسال جوان است، اما همه سعی خود را می‌کنیم که کشتی‌گیرانمان از نظر روحی در عالی ترین سطح باشند و همه از پس باند بازی‌های قزاق‌ها بر بیاییم.

او با بیان این که تیم جوانی را به قزاقستان می‌بریم، اضافه کرد: کشتی‌گیرانی مثل محمد کریمی، بهنام مهدی زاده و علی علیاری در چند رقابت بین‌المللی شرکت کرده‌اند، اما سطح این رقابت‌ها برایشان بالاست. رامین طاهری و یوسف قادریان برای اولین بار است که به چنین رقابت‌هایی می‌روند، اما خدا را شکر شرایط همه خوب است و با توجه به حضور کشتی‌گیران با تجربه مثل محسن حاجی پور و سعید عبدولی امید بالایی دارند.

هر هشت نفر می‌توانند در آسیایی مدال بگیرند

بنا در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند با این ترکیب قهرمان آسیا شود؟ گفت: من از روز اولی که دوباره آمدم گفتم که اولویت اصلی امسال ما رقابت‌های جهانی ازبکستان و بازی‌های آسیایی اینچئون است. بقیه رقابت‌ها در مسیر راه قرار دارند. حتی جام جهانی که قرار است در تهران برگزار شود. من همیشه زمانی که سرمربی بودم سعی کردم برای رقابت‌های قهرمانی آسیا تیم جوانی را با خود ببرم.

وی افزود: حتی تیم سال 2009 که همه فکر می‌کنند تیم اصلی بود در آن زمان یک تیم جوان به حساب می‌آمد و مهره‌های جدیدی بعد از المپیک به تیم اضافه شده بودند. الان هم با وجود جوان بودن این تیم من بسیار امیدوارم و اگر بگویند چه کسی مدال می‌گیرد می گویم همه آنها می‌توانند به مدال دست پیدا کنند. اما به هر حال کشتی است و یک لحظه اشتباه می‌تواند باعث شکست شود. ضمن این که با عوض شدن اوضاع ترکیب رقبا هم کاملا مشخص نیست.

بنا ادامه داد: با وجود همه این شرایط ما باز هم به دنبال سکو هستیم و ناامید نیستیم. کادر فنی همیشه بالاترین و بهترین‌ها را خواسته‌ و الان هم تلاشمان همین است. هر چند شاید در مسیرمان قهرمانی در آسیا اولویت نباشد اما معتقدیم که بهترین تیم کشتی فرنگی دنیا را داریم.

59 کیلوگرم برای حاجی‌پور ایده‌آل است

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره آمادگی کشتی‌گیران در اوزان مختلف، بیان کرد: محسن حاجی پور (59 کیلوگرم) با تغییر اوزانی که به وجود آمده شرایط بهتری پیدا کرده، چون پیش از این باید کیلوهای زیادی کم می‌کرد. الان وزن 59 کیلوگرم برای او ایده‌آل است و با توجه به سه دوره حضورش در رقابت‌های قهرمانی آسیا و مدال برنزی که کسب کرده خیلی به او امیدوار هستیم. کشتی‌گیری با چنین سابقه‌ و تجربه‌ای حتما باید در این رقابت‌ها مدال بگیرد، ولی رنگ مدال او را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

به رامین طاهری ایمان دارم

او رامین طاهری (66 کیلوگرم) را از کشتی‌گیران خوب ایران دانست و افزود: طاهری با فیزیکی که دارد کم‌کم به اوزان بالاتر خواهد رفت و حتی تا وزن 85 کیلوگرم هم می‌تواند برسد. او یک کشتی‌گیر جوان و با قابلیت‌های عالی است که به او ایمان دارم. اما به خاطر حضور اولش در رقابت‌های بزرگسالان کارش کمی سخت است، اما می‌تواند یک پدیده باشد. مثل سال‌های قبل که محسن قاسمی یا هادی علیزاده توانستند با حضور اولشان مدال به دست بیاورند. معمولا هم نمایندگان ما در وزن 66 کیلوگرم به مدال دست پیدا کرده‌اند.

کریمی کشتی‌گیر مورد علاقه‌ام است

بنا ادامه داد: محمد کریمی (71 کیلوگرم) از کشتی‌گیران مورد علاقه من است. فریادهایی هم که در تمرین بر سر او می‌زنم به خاطر این است که در رقابت‌ها کنار تشک به من توجه کند و فریادهای کنار تشک من را فراموش نکند. او تجربه زیادی در کشتی ندارد، ولی به خاطر برخی مسائل دیر وارد کشتی شد. کریمی کشتی‌گیر قابلی است و در کنار سعید عبدولی و برومند اصلان در این وزن از امیدهای ما به حساب می‌آید که امیدوارم با مدال باز گردد.

عبدولی ناآماده هم می‌تواند طلا بگیرد

او سعید عبدولی (75 کیلوگرم) را یک کشتی‌گیر جنگجو دانست و تاکید کرد: عبدولی از امیدهای اصلی کسب مدال به حساب می‌آید. هر چند هنوز آماده نیست. اما او با 10 درصد آمادگی در جام یادگار امام بهترین کشتی‌گیران را شکست داد و در رقابت‌های قهرمانی آسیا حتی با پنج درصد آمادگی هم می‌تواند ما را صاحب مدال طلا کند.

قادریان استثنایی است

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به این که یوسف قادریان (80 کیلوگرم) یک پدیده به حساب می‌آید، اظهار کرد: او از پدیده‌های استثنایی این چند سال است که اگر خودش را گم نکند و بتواند شرایط خود را به همین نحو حفظ کند یکی از کشتی‌گیران آینده دار ایران خواهد بود که من امیدوارم بتواند در اولین میدانی که به او شانس حضور داده شده مدال کسب کند.

کریم‌فر از زمین تا آسمان فرق کرده

وی درباره مجتبی کریم فر (85 کیلوگرم) گفت: او از قهرمانی کشور که در آن کشتی گرفت و پس از آن در جام یادگار امام (ره) از نظر کلاس و فرم کشتی از زمین تا آسمان تفاوت کرده. در سرپا پیشرفت خوبی داشته و در خاک هم واقعا استثنایی است. تنها ضعف او میدان ندیدن است که از نظر روانی هم روی او تاثیر گذاشته که اگر بتوانیم او را از این لحاظ آماده کنیم از کسانی که شانس بسیار بالایی برای کسب مدال در آسیا دارد.

علیاری باید استثنایی کشتی بگیرد

بنا در مورد علی علیاری (98 کیلوگرم) گفت: با توجه به بیماری داود عابدین زاده و مجوزی که فدراسیون به ما نداده تا از مهدی علیاری استفاده کنیم مجبور شدیم علی علیاری را به تیم اضافه کنیم. البته او می‌تواند در عین حال کاری استثنایی انجام دهد. من این مساله را پیش از این هم دیده ام و با خود علیاری هم صحبت کرده‌ام. چون در 98 کیلوگرم سطح ما در آسیا بالاست. یک کشتی‌گیر متوسط می‌تواند امید داشته باشد. هم خود او قول داده که تمام تلاشش را بکند و هم ما تلاش می‌کنیم تا علیاری در قزاقستان موفق باشد.

مهدی‌زاده هیچ چیز برای طلا کم ندارد

او همچنین درباره بهنام مهدی زاده (130 کیلوگرم) تاکید کرد: مهدی زاده هیچ چیز برای کسب مدال طلا کم ندارد. او از مهره‌های خوب ، جوان و آینده دار ماست و با وجود این که میدان چندانی ندیده، اما امید بسیار بالایی دارد. البته اگر قزاقستان از کشتی‌گیر اصلی خود استفاده کند حریف اصلی مهدی زاده خواهد بود. اما با توجه به قابلیت‌های این کشتی‌گیر سنگین وزن حتی می‌تواند حریف قزاق را با وجود میزبانی آنها شکست دهد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که پس از المپیک برای اولین بار است که تیم را کوچ می‌کند چه حسی دارد؟ گفت: حس خاصی ندارم. اما به خاطر جوان بودن تیم لازم است که در کنار ملی‌پوشان باشم. من برای رقابت‌های زومباتلی مجارستان لازم ندیدم که به آنجا بروم، چون تیم با تجربه ای داشتیم. اما در رقابت‌های قهرمانی آسیا چون هم رسمی و هم تیم جوان است باید در کنار تیم باشم، چون نیاز به هماهنگی بین کشتی‌گیر و مربی وجود دارد. من پس از دو سال دوری استرسی ندارم و به تیمم ایمان و اعتقاد دارم. ان‌شاءالله با صحبت‌هایی که در کنار تشک می‌کنیم همه کشتی‌گیران موفق باشند.

خوشحالم که سقف آرزوهای شاگردانم، آسمان است

بنا در ادامه بیان کرد: در ذهن همه کشتی‌گیران ایران از جوانترین‌ها گرفته تا کشتی‌گیران بزرگ این موضوع شکل گرفته که بهترین هستند. به خاطر این که قدرت کشتی فرنگی ایران مشخص است. همین که روسیه با تیم اصلی خود به جام جهانی می‌آید یعنی ایران برایش به عنوان قوی‌ترین و مهم‌ترین رقیب به حساب می‌آید. این مساله باعث شده تا کشتی‌گیران ایران هم به این اعتماد به نفس برسند و بگویند که مدال طلا خواهیم گرفت. خوشحالم که شاگردانم به نقطه‌ای رسیده اند که آرزوهایشان حد ندارد و سقف آرزوهایشان آسمان است.

وی با بیان این که قزاقستان به خاطر میزبان بودن با قدرت بالایی در این رقابت‌ها شرکت می‌کند، گفت: قزاق‌ها میزبان هستند و همیشه از شرایط میزبانی خود به نحو احسن استفاده می‌کنند. ازبکستان و کره جنوبی هم سبک وزن‌های خوبی دارند. اما با توجه به تغییر اوزان هنوز نمی‌توان درباره رقبا با قطعیت صحبت کرد.

پارسال روسیه شانسی قهرمان شد، جام را پس می‌گیریم

محمد بنا همچنین اظهار کرد: با وجود تیم جوانی که داریم ناامید نیستیم، اما باید اولویت ها را در نظر بگیریم. رقابت‌های قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی برای ما اولویت است، اما با وجود همه مسائل نگاه‌مان در رقابت‌های قهرمانی آسیا به سکو خواهد بود. همان طور که تلاش می‌کنیم در جام جهانی کشتی فرنگی اتفاقی که پارسال افتاد و به روسیه باختیم را جبران کنیم و روس ها را با همه نفرات اصلی خود که به تهران می آیند شکست دهیم. ما قدرتمندترین تیم کشتی فرنگی دنیا را داریم و ترکیب تیم روسیه که به ایران می‌آید این را نشان می‌دهد که آنها ما را رقیب اصلی خود می دانند و از نام کشتی فرنگی ایران می‌ترسند.

وی شکست ایران در فینال سال گذشته مقابل روسیه را یک اتفاق دانست و افزود: پارسال مسائل مختلفی روی داد تا شکست بخوریم. همانطور که در آسیا تغییر قوانین باعث نایب قهرمانی‌مان شد. سال گذشته را فراموش کنید. روسها تیم معمولی خود را به رقابت های قهرمانی اروپا فرستادند و قهرمان شدند اما فقط برای مقابله با ایران بهترین نفرات خود را برای جام جهانی معرفی کرده اند که این قدرت ما را نشان می دهد و روس ها هم این مساله را می دانند. پارسال شانسی جام را با خود بردند ولی امسال این اجازه را به آنها نمی دهیم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان درباره نفرات حاضر در جام جهانی کشتی فرنگی گفت: برای جام جهانی در هر وزن نام سه نفر را به فیلا داده ایم که از بین نفرات اعزامی به آسیا هم در میان آنها هستند. بعد از رقابت های قهرمانی آسیا اردوی متصل به جام جهانی آغاز می شود که با ارزیابی کشتی گیران، بهترین نفرات را انتخاب خواهیم کرد. هنوز برای اعلام نفرات نهایی برای جام جهانی زمان داریم.


ویدیو : بنا: باید از پس باندبازی‌ قزاق‌ها برآئیم