بلاتکلیفی، سرنوشت بزرگترین خانه تهران : پرونده‌ی «ثابت‌پاسال» هنوز توسط اداره ...



بزرگترین خانه تهران , اجاره خانه در تهران , قیمت خانه در تهران

پرونده‌ی «ثابت‌پاسال» هنوز توسط اداره کل میراث تهران به معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نرسیده است.

پس از مدت‌ها سکوت مسئولان میراث فرهنگی مقابل خبرها و عکس‌العمل‌های اطرافیان مالک «بزرگترین خانه‌ی تهران»، یک کارشناس از اداره کل میراث فرهنگی تهران در این خانه‌ی تاریخی حضور یافت و آن را بررسی کرد، سپس نظر آن کارشناسِ ناشناس درباره‌ی ارزشمند بودن یا نبودن این بنا از زبان رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران بیرون آمد که «این بنا ارزشمند نیست و قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ندارد».

صحبتی که چند روز بعد توسط معاون میراث فرهنگی تهران، نه تائید شد و نه تکذیب و تنها حرف مطرح شده توسط محمد حسن طالبیان، ‌آن بود که «خسروآبادی حق صحبت درباره‌ی این خانه را نداشته و اگر کسی هم در این زمینه باید اظهارنظر کند، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی بوده، نه مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان تهران.»

او در اول اردیبهشت به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: «وقتی این خبر را از قول آقای خسروآبادی شنیدم، به او اعتراض کردم که چرا استان تهران درباره‌ی ثبت شدن یا نشدن کاخ «ثابت پاسال»، اظهارنظر کرده است؟ این برنامه باید پس از اینکه در شورا بررسی شد، ستاد مرکزی بگوید که دارای چه ارزش‌هایی است و آیا در فهرست میراث ملی ثبت خواهد شد یا خیر؟ بنابراین بررسی این موضوع در استان تهران تنها یک مرحله از ثبت آثار تاریخی است.»

در آن زمان این تنها صحبت طالبیان به عنوان معاون میراث فرهنگی استان تهران بود؛ صحبتی که مدیر کل میراث فرهنگی تهران را موظف می‌کرد با برگزاری شورای فنی این اداره کل،‌ نتیجه‌ی جلسه و پرونده را به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بفرستد، اقدامی که هنوز انجام نشده است!

محمدحسن طالبیان این کوتاهی میراث فرهنگی استان تهران را در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا تائید می‌کند.

او به خبرنگار ایسنا گفت: استان تهران هنوز پرونده را به ما نداده است، من پیش از این در این زمینه اعلام موضع کرده‌ام. با آوردن پرونده توسط آقای خسروآبادی به سازمان میراث فرهنگی، آن در شورای فنی سازمان بررسی و نتیجه‌ی نهائی اعلام می‌شود.

وی پرونده‌ی قابل ارائه توسط این اداره کل به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را شامل دو بحث «کارشناسی» و «جریان حقوقی» دانست.

او توضیح داد: بحث کارشناسی باید توسط شورای فنی استان تهران به ما ارائه شود و بحث حقوقی نیز باید به طور همزمان توسط بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی تهران و معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معاونت میراث فرهنگی سازمان فرستاده شود. زمانی‌که هر دو پرونده آماده شدند، شورای فنی سازمان جلسه‌ی نهایی در این زمینه را برگزار و گزارش‌ ارائه می‌کند.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو : بلاتکلیفی، سرنوشت بزرگترین خانه تهران