بزرگترین اسکله صیادی کشور در محاصره آتش : ١٢ شناور صیادی و ٤ شناور تجاری در ...


١٢ شناور صیادی و ٤ شناور تجاری در بندر دیر طعمه آتش قرار گرفتند و خسارت ١٣٠‌میلیارد ریالی بر جا گذاشتند. در زمان آتش‌سوزی ۷۰ فروند لنج سفاری، ۴۰ فروند لنج صیادی و ۳۰ قایق در اسکله پهلو گرفته بودند که به سرعت از محل آتش‌سوزی فاصله گرفتند. روزنامه شهروند: ١٢ شناور صیادی و ٤ شناور تجاری در بندر دیر طعمه آتش قرار گرفتند و خسارت ١٣٠‌میلیارد ریالی بر جا گذاشتند. در زمان آتش‌سوزی ۷۰ فروند لنج سفاری، ۴۰ فروند لنج صیادی و ۳۰ قایق در اسکله پهلو گرفته بودند که به سرعت از محل آتش‌سوزی فاصله گرفتند.

آتش‌سوزی ساعت ١٥:٣٠ روز جمعه در یک شناور باری در پست  ٤ ضلع غربی اسکله بندر دیر آغاز شد و به علت رها شدن شناور آتش گرفته و حرکت آن به سمت پست ٣ ضلع شرقی این اسکله، آتش به شناورهایی که در این محل پهلو گرفته بودند، سرایت کرد.با توجه به وزش باد شدید و گستردگی دامنه آتش ١٦ شناور پهلو گرفته در این ضلع اسکله که ٤ شناور باری و ١٢ فروند صیادی بود طعمه حریق شدند.

به علت نبود آتش خاموش کن در اسکله این بندر، وضع نامساعد جوی و وزش باد قوس از غرب به شرق و شعاع ٢٠٠ متری شعله‌های آتش با وجود تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشان اما دامنه آتش گسترده شد و مهار ٣ ساعت طول کشید. به علت وجود مخزن‌های سوخت و سیلندرهای گاز و دیگر تجهیزات موجود در شناورها انفجارهایی در لنج‌های سوخته رخ می‌داد و به همین دلیل کار خاموش کردن کامل آتش‌سوزی دشوار و زمان‌بر شد.

این درحالی بود که نیروهای آتش‌نشان شهرهای همجوار نیز برای خاموش کردن کامل آتش‌سوزی شناورها در اسکله بندر وارد عمل شدند. رئیس اداره شیلات دیر دراین‌باره به ایرنا گفت: آتش‌سوزی در اسکله بندر دیر پس از ٣ ساعت مهار شد که در این حادثه ١٢شناور صیادی و ٤ شناور تجاری در آتش سوختند.

عقیل امینی با بیان این‌که آتش‌سوزی در اسکله دیر ساعت   ١٥:٣٠ از پست شماره ٤   آغاز شد، اظهار داشت: به سبب شعله‌ورشدن آتش در این پست که شناورهای تجاری پهلو گرفته‌اند ٥ شناور در آتش سوخت و به سبب وزش باد شدید مسیر آتش به سوی پست ٧ اسکله تغییر جهت داد.
رئیس اداره شیلات دیر با بیان این‌که در پست ٧ اسکله دیر لنج‌های صیادی پهلو گرفته‌اند، گفت: در این پست که آتش زبانه کشیده بود مهار نشد و ١٢ لنج صیادی  در آتش سوخت و در مجموع ١٦ شناور در اسکله دیر آتش گرفتند.

فرماندار دیر هم گفت: به منظور بررسی حادثه آتش‌سوزی شناورها در اسکله بندر دیر، شورای تأمین شهرستان تشکیل شده است.

خسارت ۱۳۰‌میلیارد ریالی


فرماندار شهرستان دیر با بیان این‌که تمام دغدغه ما پمپ‌بنزین مستقر در اسکله بود، اظهار کرد: تمام تلاش و نیروی خود را برای جلوگیری از انتقال آتش به سمت پمپ بنزین به کار بردیم، چون رسیدن آتش به مخزن بنزین برابر با انفجاری مهیب در اسکله بود که تخمین خسارت‌ها در آن موقع غیرقابل پیش‌بینی بود. متاسفانه سرعت ۳۶ کیلومتری باد مزید برعلت شد و کار مهار آتش را به شدت سخت کرد. پس از رسیدن نیروهای کمکی از پارس جنوبی، شهرستان‌های کنگان و دشتی و پس از تلاش  ٣ساعته آتش تقریبا مهار شد.

اعتماد با بیان این‌که تعداد ۱۶ لنج گرفتار این آتش‌سوزی گسترده شدند، افزود: از این میان، ۱۴ شناور به‌طور کامل و دو شناور دیگر نیز به‌طور نیمه سوخته‌اند. از این تعداد ۱۲ لنج صیادی و  ٤ لنج سفری بودند که پس از خاموش شدن کامل آتش‌سوزی، بررسی برای مشخص شدن علت دقیق وقوع آتش، برآورد میزان خسارت و دیگر مسائل پیرامون این حادثه از سوی کارشناسان آغاز شد. طبق برآورد اولیه حدود ۱۳۰‌میلیارد ریال خسارت به صاحبان آنها وارد شده است.


ویدیو : بزرگترین اسکله صیادی کشور در محاصره آتش