برژینسکی: جنگ با ایران برای آمریکا فاجعه بار است :     برژینسکی نسبت به خطرات ...



 

جاهای دیدنی ایران برای مسافرت , سفارت ایران در آمریکا , آدرس آمریکا برای ساخت اپل آیدی

 

برژینسکی نسبت به خطرات بروز جنگ "با عواقب فاجعه بار" میان ایران و آمریکا هشدار داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، زیبیگنیو برژینسکی که به عنوان مشاور ارشد امنیت ملی جیمی کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا فعالیت می کرد گفت: به نظر می رسد اختلاف در روابط آمریکا با ایران به اندازه ای رسیده که به سمت جنگی با عواقب فاجعه بار حرکت می کند.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در سخنانی در واشنگتن گفت: ما معتقدیم می توانیم با انجام اقداماتی، مانع از بروز جنگ شویم. می توانیم با اعمال فشارهایی علیه ایران مانند تحریم ها، تهران را به دست برداشتن از برنامه هسته ای خود، مجبور کنیم.

وی افزود: در صورتی که اعمال فشارها علیه ایران منجر به نتیجه نشود باعث افزایش خطرات بروز جنگ می شود . در این وضعیت از میزان مانور آمریکا به شدت کاسته می شود.

برژینسکی با ابراز نگرانی از موج روبه افزایش جنگ لفظی میان ایران و آمریکا گفت: اگر تحت هر شرایطی وارد جنگ باز و همه جانبه با ایران شویم این موضوع برای آمریکا فاجعه بار است. بسیار فاجعه بار و در سطح بسیار گسترده.

برژینسکی در سال 1357 و در هنگام سقوط حکومت پادشاهی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران در کاخ سفید فعالیت می کرد.

برژینسکی کیست؟

برژینسکی در دولت رئیس جمهور جیمی کارتر، مشاور ارشد امنیت ملی ایران بود.

براساس متن منتش شده در سایت ویکی پدیا، وی در ۲۸ مارس ۱۹۲۸ در شهر ورشو، پایتخت لهستان به دنیا آمد. پدرش یک ناسیونالیست لهستانی بود که در جوانی با سلطه روسیه بر لهستان مبارزه مسلحانه می‌کرد. بعدها او وارد دیپلماسی لهستان شد. او در سال ۱۹۳۹ که هیتلر و استالین لهستان را میان آلمان و شوروی تقسیم کردند، سفیر لهستان در کانادا بود.

وی در ۱۹۴۵ وارد دانشگاه مکگیل کانادا در مونترال شد و در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تحصیل کرد. سپس به آمریکا رفت و در ۱۹۵۳ از دانشگاه هاروارد در رشته علوم سیاسی دکترا گرفت.

در ۱۹۵۸ شهروند آمریکا شد، ولی احتمالاً تابعیت لهستانی خود را حفظ کرد. با وجود آنکه خانواده او سالها در کانادا سکونت داشتند، او هرگز تبعه کانادا نشد.

پیشنهادات برزینسکی به جان اف کندی در بحران موشکی کوبا باعث شد که فعالانه تر در عرصه سیاسی آمریکا وارد شود و در مسائل شوروی و اروپای شرقی به اظهار نظر بپردازد.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۴ آمریکا حامی جانسون بود و در آن دولت بر اساس خصومت قبلی اش با شوروی، در جریان جنگ ویتنام به لیندن جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا پیشنهادهای گوناگونی داد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۷۶ آمریکا حامی جیمی کارتر بود. در دولت کارتر، از آنجا که کارتر آشنایی کامل به مسائل خارجی و بین‌المللی نداشت، برژینسکی را به مشاور ارشد امنیت ملی در کاخ سفید گماشت. از مهم‌ترین فعالیت‌های او در این دوران به دور ساختن مصر از شوروی با ترتیب دادن قرارداد کمپ دیوید و صلح مصر و اسرائیل می‌توان نام برد.

در دوران او مناسبات آمریکا با چین به حالت عادی درآمد و کارتر به چین رفت. سپس به خاطر دشمنی که با شوروی داشت، با کمک عربستان سعودی و پاکستان ،  فعالان مقابله مسلحانه با حمله نظامی شوروی به افغانستان را مجهز کرد که نتیجه آن طالبان و القاعده شد.

تنها مورد شکست برژینسکی در مورد ایران بود که با سیاست‌های خود باعث خروج ایران از حوزه غرب شد. خروج کامل ایران از حوزه نفوذ آمریکا و تصرف سفارت آمریکا در تهران، رویدادی بود تا آن زمان سابقه نداشت.

او هم‌اکنون در دانشگاه جانز هاپکینز تدریس می‌کند.../عصرایران



ویدیو : برژینسکی: جنگ با ایران برای آمریکا فاجعه بار است