بررسی پیوند کلیه ایرانی به مسلمانان خارجی : اخبار اجتماعی - وزیر بهداشت اعلام ...



پیوند کلیه , اسم پسر ایرانی خارجی , شباهت بازیگران ایرانی و خارجی


اخبار اجتماعی - وزیر بهداشت اعلام کرد

بررسی پیوند کلیه ایرانی به مسلمانان خارجی

وزیر بهداشت با اعلام اینکه دستور کار جلسه بعدی شورای پیوند درباره بررسی عمل پیوند به مسلمان‌هایی است که نیازمند هستند، گفت: از دوستان خواهش می‌کنیم حاشیه سازی نکنند و این شورا برای این تشکیل شده که از حقوق مردم ایران دفاع کند و در عین حال در راه فناوری پیوند در کشور و حتی منطقه نهایت تلاش خود را بکند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن هاشمی در حاشیه مراسم افطاری در خوابگاه امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره خبری که چندی پیش انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره پیوند کلیه‌های ایرانی به افراد خارجی اعلام کرده بود، گفت: دوستانی که این مسئله را عنوان کرده‌اند خودشان بهتر می دانند که چه اتفاقی در کشور در حال رخ دادن است و واقف هستند که دولت برای اولین بار شورای پیوند را در عالی ترین سطح خود با افرادی بی نظیر در منطقه و دنیا به دور یکدیگر جمع کرده و اولین جلسه را برگزار و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دوستان لطفا حاشیه‌سازی نکنند، اظهار کرد: این شورا برای این تشکیل شده است که از حقوق مردم دفاع کند و در عین حال در راه فناوری پیوند در کشور و حتی منطقه نهایت تلاش خود را بکنند.

وی با بیان اینکه در کشور پیوندهای مختلفی از جمله پیوند روده، ریه، قلب و لوزالمعده و کبد انجام می‌شود، اظهار کرد: ‌پیوند روده یکی از مهمترین جراحی‌ها در دنیاست و پیوندهای مختلفی در کشور انجام می‌شود. در مسئله پیوند سالها با کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی فاصله داریم بنابراین گمان می‌کنم بهتر است داشته‌هایمان را به راحتی به دست حاشیه‌ها نسپاریم.

هاشمی با تاکید بر اینکه مدعی اصلی در تخلفات وزارت بهداشت است، افزود: وزارت بهداشت یکی از بخش‌ها را در همین زمینه تعطیل کرد و پزشک متخلف را محروم و پرونده آن را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه با هر گونه تخلف قانونی به شدت برخورد خواهد شد، افزود: البته بحث‌هایی در زمینه پیوند وجود دارد به خصوص پیوندهای که خیلی خاص هستند. این بحث مطرح شده که آیا مسلمان‌هایی که در این زمینه نیازمند هستند آیا صلاح است ما کمک کنیم یا خیر. این مسئله در دستور کار جلسه بعدی شورای پیوند قرار خواهد گرفت و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد. آنچه که مسلم است لیست پیوند طولانی است و در همه دنیا اینگونه است.

وی با بیان اینکه از مجموع 25 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند کلیه شاید کمتر از 20 درصد موفق به ارائه خدمات شویم، گفت: یکی از کارهایی که شورای پیوند باید انجام دهد تلاش در جهت افزایش استفاده از کسانی است که دچار مرگ مغزی شده‌اند. این فرهنگ در کشور باید اشاعه داده شود تا لیست‌های انتظار به حداقل برسد.

هاشمی در ادامه افزود: کسی که نیاز به پیوند قلب دارد مانند کلیه نیست حتما باید مرگ مغزی وجود داشته باشد و والدین آنها رضایت دهند تا زندگی یک فرد نجات پیدا کند.

وزیر بهداشت در مورد بسته‌های طرح تحول سلامت نیز اظهار کرد: در طرح تحول سلامت بسته‌هایی طراحی شده اما تا مطمئن نشویم آنها را مطرح نمی‌کنیم چرا که در جامعه توقع ایجاد می‌شود و می‌بایست طرح استمرار داده شود. این اطمینان به وجود نیامده که مطمئن شویم علاوه بر خدماتی که تاکنون ارائه شده اگر خدمت جدیدی را آغاز کنیم تخصیص‌ها به موقع پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در عین حال باید به دنبال کمبود نیروی انسانی و ارتقای فضاها باشیم، افزود: کارهای خوبی در راه است و امیدواریم مسیرهایی پیدا شود که کمک بیشتری در جهت انجام وظایف خودمان انجام دهیم.

وی در مورد رضایت از طرح تحول نیز گفت: در این مسئله رضایت مردم شرط است ولی رضایت ما نسبی است چرا که مشکلاتی وجود دارد که باید به تدریج حل شود. بخشی از این مشکلات مربوط به وزارت بهداشت نیست و به سایر نهادها از جمله بیمه برمی‌گردد که وزارت بهداشت توقع همراهی بیشتری از آنها دارد.

هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تا آخر سال بتوانیم بهتر از روزهای گذشته انجام وظیفه کنیم، گفت: آینده خوبی برای این طرح متصور هستم چرا که این مسئله از دردهای مردم است و رئیس جمهور به آن توجه دارد. در عین حال مجلس، مراجع محترم، ائمه جمعه و استانداران همه نسبت به این طرح ابراز رضایت کردند که به ما دلگرمی می‌دهد.

وزیر بهداشت درباره میزان کم شدن بار هزینه‌ها از دوش مردم در طرح تحول سلامت نیز گفت: هدف این بود که 35 درصدی که مردم به شکل متوسط از جیب خود پرداخت می‌کردند در طی شش ماه به 10 درصد برسد. آماری که اکنون وجود دارد این رقم به حدود 7.5 درصد رسیده و دلیل آن این است که روستاییان پنج درصد از جیب خود پرداخت می‌کنند و شهرنشینان 10 درصد.

هاشمی با اشاره به اینکه هنوز معدود خدماتی وجود دارد که فوق العاده گران هستند و زیر پوشش طرح قرار نگرفته‌اند، افزود: به طور مثال برای بیماری پارکینسون وسیله آن حداقل 130 میلیون تومان قیمت دارد. در طرح تحول سلامت بنا شد در حد اعمالی که در سال 92 انجام می‌شده ارائه خدمات کنیم چرا که در غیر این صورت یک تقاضای القایی ایجاد می‌شود و عمده آن هم نصیب مردم نمی‌شود و بیشتر در خانواده پزشکی ممکن است خدمات را بگیرند.

وی افزود: این مسئله احتیاج به زمان، راهنمای بالینی و سیستم ارجاع دارد تا پول را به راحتی در هر جا هزینه نکنیم اما با این حال تعداد خدمات انگشت شمارند و در کل هزینه‌ها به 10 درصد کاهش پیدا کرده و این باعث خوشحالی ماست که به وعده‌های خود عمل کرده‌ایم.
 اخباراجتماعی - ایسنا


ویدیو : بررسی پیوند کلیه ایرانی به مسلمانان خارجی