برای درمان درد، کمپرس سرد بهتر است یا گرم؟ : آیا می‌دانید در هنگام مصدومیت ...


آیا می‌دانید در هنگام مصدومیت و برای درمان درد چه زمانی از یخ و چه زمانی باید از گرما استفاده کنید؟ وب سایت علم ورزش - فرید شکوری:  آیا می‌دانید در هنگام مصدومیت و برای درمان درد چه زمانی از یخ و چه زمانی باید از گرما استفاده کنید؟ اکثر ورزشکاران در هنگام وقوع مصدومیت‌های حاد زیاد مطمئن نیستند که از گرما استفاده کنند یا سرما. با مجله علم ورزش همراه شوید تا اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

دو نوع آسیب‌دیدگی وجود دارد

آسیب‌های حاد و آسیب‌های مزمن. آسیب‌های حاد سریع اتفاق می‌افتند و طول درمان کوتاه‌تری دارند.

درمان کمردرد برای همیشه , 6 درمان طبیعی برای زخم‌های دهانی , درمان خانگی برای دندان درد

آسیب‌های مزمن به آرامی گسترش می‌یابند و به سختی نیز درمان می‌شوند.

آسیب‌های حاد
ناگهانی، شدید و معمولاً تا یک ساعت پس از حادثه خود را نشان می‌دهند. اکثر آسیب‌های حاد نتیجه نوعی برخورد مانند سقوط، پیچ‌خوردگی یا تصادف می‌باشند و در آن‌ها دلیل درد مشخص است. آسیب‌های حاد همچنین علایم خاصی مانند حساس شدن ناحیه آسیب‌دیده، قرمز شدن، داغ شدن پوست در آن محل، تورم و همچنین التهاب را در پی دارند. آسیب‌های مزمن به آرامی گسترش می‌یابند، خسته کننده و کسالت آور می‌باشند و اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از یک عضو خاص می باشند، اما گاهی نیز نتیجه عدم بهبود کامل آسیب‌های حاد می باشند.

چه زمانی باید از سرما یا یخ استفاده کنید؟

درمان سرد به وسیله یخ بهترین درمان- فوری- برای آسیب‌دیدگی‌های حاد است. چون تورم و درد را کاهش می‌دهد. یخ همچنین تنگ کننده عروق نیز می‌باشد (رگ‌های خونی را باریک می‌کند) که باعث کاهش خونریزی داخلی در محل حادثه می‌شود. با این‌حال اینکه آیا یخ درمانی در آسیب‌هایی که به شاهرگ‌های خونی مربوط می‌شوند، مؤثر است یا خیر هنوز مورد بحث و تبادل نظر است.

برای یخ درمانی یخ را در یک حوله نازک پیچیده و برای ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. مدتی به پوست زمان بدهید تا دمای طبیعی خود را بازیابی کند و سپس این کار را برای ۲ یا ۳ بار دیگر انجام دهید. شما می‌توانید در آسیب‌های حاد چندین مرحله در روز و تا ۳ روز متوالی یخ درمانی را انجام دهید. البته بستگی به شدت آسیب دارد، هر چه آسیب شدیدتر باشد، یخ درمانی طولانی تر خواهد بود.

یخ درمانی همچنین در تسکین برخی دردهای مزمن ( درمان درد ) نیز مفید است. ورزشکاری که پس از دویدن دچار زانو درد می‌شود، ممکن است برای کاهش التهاب به یخ درمانی رو بیاورد. بهترین روش یخ درمانی استفاده از کیسه‌های با کیفیت یخ است. شما همچنین می‌توانید از بسته‌های نخود فرنگی یخ زده و ماساژ یخ با استفاده از آب یخ زده در لیوان‌های کاغذی نیز استفاده کنید.

بهترین بیمارستان برای درمان سرطان در تهران , خواص شنبلیله برای درمان عارضه های زنانه , کدام بانک برای وام ازدواج بهتر است

گرما درمانی چطور؟

گرما درمانی عموماً در آسیب‌های مزمن یا آسیب‌هایی که تورم و خونریزی ندارند، استفاده می شود. گرفتگی عضلانی، یا دردهای مفاصل برای گرما درمانی مناسب می‌باشند. ورزشکارانی که دردهای مزمن دارند، معمولاً از گرما درمانی قبل از شروع تمرینات برای افزایش انعطاف پذیری بافت‌های همبند و تحریک جریان خون استفاده می‌کنند.

گرما همچنین برای درمان درد و آرام کردن اسپاسم‌های شدید عضلانی نیز مفید می باشد. برای استفاده از گرما درمانی منبع گرما را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محل حادثه قرار دهید تا مطمئن شوید، گرما به لایه های زیرین عضلانی منتقل شده است. گرمای مرطوب بهترین اتتخاب است. برای این منظور شما می‌توانید از یک حوله داغ مرطوب استفاده کنید.همچنین در صورتی که از طرفدار گرما درمانی هستید، می‌توانید بسته‌های گرمایشی ویژه ورزشکاران یا پد‌های گرمایی را خریداری کنید.

نکته:

هرگز از گرما درمانی پس از تمرین استفاده نکنید، چون در این حالت پوست ملتهب می باشد و گرما این التهاب را افزایش می‌دهد. در بعضی از آسیب‌های شدید لازم است که حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از حادثه حتماً به پزشک مراجه کنید.


ویدیو : برای درمان درد، کمپرس سرد بهتر است یا گرم؟