بدحجابی و اختلاس : خطیبی در اظهاراتی گفته بود: «بد‌حجابی گناهی بدتر از اختلاس ...



اختلاس , بدحجابی , اختلاس 8 هزار میلیاردی

خطیبی در اظهاراتی گفته بود: «بد‌حجابی گناهی بدتر از اختلاس است.»

نیاز به تشخیص این که چه کارهایی برای آدمی گناه یا صواب است و میزان بزرگی و کوچکی آن‌ها، شارع مقدّس است که گناه و صواب و میزان بدیِ آن‌ها را معیّن می‌سازد.

 

معلوم نیست مبنای اظهار نظر آقای علم‌الهدی در تشخیص میزان بدیِ بدحجابی و اختلاس که امری اقتصادی است، چیست؟ در میان اشارات به فساد، 9 مورد اشاره به «فساد در زمین» یعنی فسادی که دامنه‌ آن، سراسر زمین یا بخش بزرگی از یک سرزمین را فرا می‌گیرد، شده است که از این 9 مورد، پنج مورد آن اقتصادی است و دو مورد آن درباره‌ قدرت‌طلبی و آفات مربوط به آن است.

 

امّا در مورد حجاب،تنها دو مورد در قرآن بدان اشاره شده است در پنج موردِ اقتصادی که از آن‌ها به عنوان «فساد در زمین» یاد شده، آن هم تازه نه در حدّ اختلاس، به این شرح است:

1- درآیات 85 سوره‌ اعراف و 85 سوره‌ هود از قول حضرت شعیب، کم‌فروشی «فساد در زمین» تلقّی شده است: «‌ای قوم من، پیمانه و ترازو را به داد تمام دهید و حقوق مردم را کم مدهید و در زمین به فساد سر بر مدارید.»


2- در آیه‌151سوره‌ شعرا، اسراف؛ یعنی مصرف بیش از حدّ نیاز و برخورداری از امکانات و نحوه‌ زندگی که اکثریّت مردم از آن محروم‌اند، از مصادیق « فساد در زمین» شمرده شده و گفته است:« از اسراف‌کاران پیروی نکنید؛ کسانی که در زمین فساد می‌کنند و اصلاح نمی‌کنند.»

3- باز در آیات 181 به بعد همین سوره‌، کم‌فروشی و عیب و نقص در میزان و ترازو و کاستن از اموال مردم، « فساد در زمین» تلقّی شده است: « پیمانه را تمام دهید و از کم‌فروشان مباشید و با ترازوی درست بسنجید و از ارزش اموال مردم مکاهید و در زمین سر به فساد برمدارید.»

4- در آیات 76 به بعد سوره‌ قصص، مال‌اندوزی قارون از مصادیق « فساد در زمین» برشمرده شده است.

5- در آیات سوره مطفّفین که خود به معنی کم‌فروشان است، کم‌فروشان و کسانی که در پیمانه و وزن کوتاهی می‌کنند، با لفظ «وَیلٌ» خطاب قرار داده شده که تندترین خطاب در قرآن است.

6- در آیات 204و205 سوره‌ بقره، از کسانی به عنوان مفسدفی‌الارض سخن می‌گوید که با سخنانی اعجاب‌انگیز قول و قرارهایی به مردم می‌دهند، امّا همین که به قدرت می‌رسند، کارهایشان باعث نابودی کشت و نسل می‌شود. در آیه‌ 4 سوره‌ قصص نیز قدرت‌طلبی، برتری‌جویی و طبقاتی کردن مردم از مصادیق « فساد در زمین» و از کارهای فرعون شمرده شده است.

امّا در مورد حجاب:
1- در آیه‌31 سوره‌ نور از زنان(آن هم فقط زنان با ایمان مورد خطاب‌اند) خواسته شده که « زیورهای خود را آشکار نسازند، مگر آنچه طبعاً از آن پیداست و باید پوشش خود را بر گردن خویش فرو اندازند.»

2- در آیه‌ 59 سوره‌ احزاب، باز هم از زنان مومن خواسته شده: « به منظور اینکه مورد آزار قرار نگیرند،پوشش‌های خود را بر خود فروگیرند.» جالب اینکه در انتهای همین آیه‌، با خدایی غفور و رحیم مواجه هستیم.

این، بخشی از چیزی است که قرآن درباره‌ « فساد اقتصادی و بی‌حجابی» می‌گوید. حال معلوم نیست خطیب محترم بر چه مبنا و مستنداتی «بی‌حجابی» را گناهی بزرگ‌تر از «اختلاس» که امری اقتصادی است و قرآن از آن به عنوان «فساد در زمین» یاد کرده،دانسته است؟ در چنین‌صورتی آیا کسی که میزان بدیِ گناهان را با تفسیری دیگر به مردم معرّفی می‌کند، آیا چنین کسانی به پیامد سخنانشان نمی‌اندیشند؟

 

اخبار سیاسی - روزنامه آفتاب یزد


ویدیو : بدحجابی و اختلاس