بخش دوم مناظره/2 دقیقه جمع‌بندی : بخش دوم مناظره روحانی:امروز برخی فکر میکنند ...



سریال هشت و نیم دقیقه , بسته بندی , شرط بندی فوتبال

بخش دوم مناظره

روحانی:امروز برخی فکر میکنند جمهوری اسلامی یعنی تنها جمهوریت. یا تنها ولایت فقیه. ولایت فقیه جایگاه رفیعی دارد اما جایگاه جمهوریت هم بالاست. در نظام اسلامی ایران تمام امور طبق اصل 6 قانون اساسی بر مبنای آرای مردم است و اداره کشور طبق رای مردم است. امام میخواست هم جمهوریت حفظ شود و هم اسلامیت./عارف: در موقع استراحت به من گفتند دکتر معین و ظریفیان صحبت های آقای جلیلی را تکذیب کردند.

* رضایی در پاسخ به این سوالی راجع به حمایت از بیداری اسلامی: بیداری اسلامی از موفقیت های بزرگ انقلاب ماست. مشکل الان بیداری اسلامی این است که همه سیستمهای جاسوسی و تبلیغاتی بسیج شدند که از ارتباط با ایران بازدارند.

سوریه نقطه ضعفی شده که تلاش دارند ارتباط بیداری اسلامی را با ما کاهش دهند. از جزئیات این مسائل خودم و دوستانم آگاهم و میدانم چطور این فرمان را بچرخانم که بیداری اسلامی با ما متصل باشد.

دلیل ندارد از جریانی حمایت کنیم که برای ما منافعی نداشته باشد. الان پای ما به سواحل مدیترانه رسیده و باید از فرصتش استفاده کنیم. از نظر فرهنگی و اقتصادی باید ارتباطمان با بیداری اسلامی را پیش ببریم. صرفا از نظر سیاسی ممکن است پیشرفتی نداشته باشیم.

* غرضی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم ها به خاطر برنامه هسته ای کشورمان است تحریم های اعمال شده قبل از چالش هسته‌ای چگونه قابل توجیه است؟ گفت: من تحریم ها را خیلی اهمیت نمیدهم که چه قبل باشد و چه بعد. دولت موسوی سال 15 تا و دولت هاشمی سالی 18 تا و خاتمی سالی 28 تا و الان خرج کشور 40 میلیارد بیشتر نیست و ما میتوانیم کشور را اداره کنیم.

اینکه فکر کنند با این حرکت ها گرفتاری برای ما درست کنند، اشتباه است. اشتباهات زیادی آمریکائیها کردند. سعی میکنم مجموعه استعدادهای داخلی را طوری گسترش دهم که این مسائل پوشش داده شود. من که کلا در تحریم زندگی کرد. 10 سال فراری بودم و در تحریم بودم. انقلاب شد وزیر شدم و بازم رفتیم در تحریم. من با تحریم زندگی کردم و اصلاً از اول زندگی ام در تحریم بوده ام. 

* عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه عملی دولت شما برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی چیست؟ گفت: باید از طریق روابط خوب دیپلماسی با کشورهای همسایه و بخصوص عدم تعهد، سطح روابط را بالا ببریم و با استفاده از سفرای ارزنده،‌پیام صلح را به دنیا بفرستیم. 4 میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور داریم، اگر ارتباط خوب و صمیمانه داشته باشیم اینها میتوانند در جایگاه سفرای ما باشند. 

باید در قالب گردشگری نخبگان خارجی را به ایران بیاوریم چون تجربه نشان داده در برگشتشان به عنوان سفرای فرهنگی ایرانی کار کرده‌اند. از دیپلماسی فرهنگی و هنری و رسانه ای هم باید برای رساندن پیام ایران هراسی به دنیا استفاده کنیم.

اشخاص برجسته‌ای چون خاتمی و هاشمی در کشور داریم که میتواند سفرای ویژه ما در دنیا باشند. 

* روحانی در پاسخ به این سوال که مرز بین سیاه نمایی و نقد چیست؟ گفت:  موضوع نقد این است که واقعیتی اتفاق افتاده و ایراد و اشکالی دارد ما باید آن را تبیین کنیم. این اشکال گاهی در نوع تصمیم‌سازی است گاهی در تصمیم‌گیری و گاهی در اجرا و عمل، خوب اجرا نشده است.

باید نقد کنیم و ایرادها و اشکالات را بگوییم و بگوییم چگونه باید اشکالات رفع شود. ارزیابی باعث می شود در سیکل تصحیح امور قرار گیریم.

این می شود نقد سازنده. سیاه نمایی معنایش این است که اگر نقص کوچکی هست آن را چند برابر کرده و واقعیت را به مردم معرفی نکنیم. گاهی اوقات واقعا هوا سرد است، حالا آقای حداد میگوید ولی در مسائل اقتصادی مردم زندگیشان سرد است. 

* حدادعادل در پاسخ به این سوال که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند، این جمله امام راحل در باور شما چگونه است؟ گفت: به روح امام درود می فرستم با شهامت و بینشی که داشت 34 است این بینش امام ثابت شده. امام باور به خدا، باور به مردم و باور به خود داشت همانطور که رهبری فرمودند. اگر همین مشی امام را در پیش بگیریم، توکل به خدا کنیم و به مردم اعتماد داشته باشیم. 

امام یک مردم شناس الهی بود. امروز هم اگر به نیروی لایزال این ملت بزرگ متکی باشیم و سعی کنیم با نشان دادن الگوی اسلامی تقوا و تدبیر از مدیریت، مردم را پشت سر نظام حفظ کنیم‌، باز هم صحت گفته امام در آینده ثابت می شود. راهش این است که مثل امام زندگی کنیم و قول و فعلمان یکی باشد. مردم اگر بدانند دولتمردان صادق هستند و الگوی اسلامی اند، مردم کم نمی آورند.

* ولایتی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اختلاف قوا شخصی است یا ساختاری و یا حقوقی و تا چه اندازه به وحدت قوا پایبند هستید؟ گفت: همکاری بین قوای سه گانه از مطالب اصلی است که هر کسی در هر شانی و در هر یک از سه قوه باید رعایت کند. بخصوص نقش قوه مجریه باید برجسته‌تر باشد.

در سالهای اخیر اختلاف مجلس و دولت و گاهی عدم توجه دولت به قوانین مصوب مجلس و بی اعتنایی به تصمیماتی که در مجلس اتخاذ می شود و بی اعتنایی به تذکرات مجلس به دولت مبنی بر غیرحقوقی بودن فلان مصوبه و برخی درگیری ها، خیلی مردم را رنج داد. مردم از  اینکه در حالی که گرانی روزافزون و بیکاری روزافزون است، می بینند مسئولان با هم همکاری نمیکنند و به مسائل شخصی می پردازند و به جان هم می افتند، موجب ناراحتی آنهاست و باید عرض کنم شعارم در دولت آینده، اخلاق مداری یکی از آنهاست. اگر دولت به مبانی اخلاقی متعهد نباشد، حتما مردم را از انتخابشان پشیمان می کند.

* قالیباف در پاسخ به این سوال که در طول یکسال گذشته 18 بار شبکه های برون مرزی بدون هیچوجه قانونی توسط آمریکا قطع شد، فکر میکنید دلیل این اقدامات علیرغم ادعای آزادی بیان چیست؟ گفت: این نشان میدهد که قدرتهای یکجانبه‌نگر در دنیا که فکر میکنند چون قدرت هستند پس حق هستند و برای همه چیز میتوانند تصمیم بگیرند و دموکراسی و آزادی بیان و توجه به افکار عمومی را تاجایی قبول دارند که منافع خودشان در خطر نیفتد.

این نشان میدهد بخشی از قدرت  های بزرگ اعتقادی به حرفهای رسانه های خودشان ندارند. این را در بخش های دیگری مانند حقوق بشر هم می بینیم رفتار دوگانه قدرتهای بزرگ را شاهد هستیم. هرچه به نفعشان است قبول دارند و هرچه منافعشان را تامین نمیکند، مخالف هستند. 

* جلیلی در پاسخ به این سوال که راه حل آمریکا برای مناقشات منطقه مانند فلسطین و سوریه و افغانستان و بحرین توسل به زور است در حالی که راه حل ایران مراجعه به آرای عمومی است. گفت: بحثی که مطرح کردم که عرصه سیاست خارجی هر کشوری به مثابه پارادایم است و اصول و منافع و ارزشهایی دارد که مناسبات بین کشورها بر اساس نقاط اشتراک و افتراق شکل میگیرد.

یکی از بحث های اساسیمان با آمریکا این است که ما بین دو پارادایم سیاست خارجی ایران و آمریکا تقابل  هست و اصولمان با هم تعارض جدی دارد. آمریکا به امنیت صهیونیست ها متعهد است و ما برعکس. سیاست خارجی جای اندیشه است.

اشغال مشروعیت نمی آورد قدرت نظامی و انحصار مشروعیت  نمی آورد. این یک منطق روشن دارد و به خوبی میتوان از آن دفاع کرد. به خاطر تقابل پارادایمی مان با آمریکا می بینید در بحرین و فلسطین و ... دچار اختلاف جدی می شویم. اینجا می شود دوگانگی حرفهای آنان را به جهانیان نشان داد.

*** دور دوم سوال‌ها

* ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی با شعارهای انتخاباتی و وعده های شما تناسب دارد؟ گفت: چند بار توسط برخی روسای جمهور مطرح شده که اختیارات رئیس جمهور کافی  نیست.

این مطلب درست نیست و اختیارات رئیس جمهور کافی است. اگر کسی ادعایی دارد این دلیلش این است که برای کار نکردنها یا بدکارکردن ها دنبال مستمسک و بهانه میگردد. والا اختیارات رئیس جمهور بسیار وسیع است. 

اختیار رئیس جمهور ترکیبی از ریاست جمهوری و نخست وزیری سابق است و بیش از 90 و چند درصد اختیار کشور در اختیار دولت است. پول و امکانات اجرا در اختیار دولت است و قانون هم اگر کم داشته باشد می تواند طی لایحه ای به مجلس که قانونی تصویب کرده و دستش را باز بگذارد. وعده های من با اختیارات قانون اساسی منطبق است.

* حدادعادل در پاسخ به این سوال که استقلال جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه از جمله دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی است، در صورت تداوم فشارهای نظام سلطه و یا ایجاد محدودیت جدید چقدر حاضرید حافظ مرزهای استقلال باشید؟ گفت: کشور ایران  کشور کهن است. ما 7هزار سال است  که در این قطعه از جهان خوش درخشیده‌ایم. هرکسی بخواهد تمدن را بخواند باید از  تمدن ایران آغاز کند. مردم کشور در دفاع از استقلال خود غیرتمند بودند.

در  نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  نشان دادند ملت ایران که اولین شعار ملت ایران استقلال بوده است.

ملت ایران نسبت به استقلال خود بسیار حساس است. فشاور بیشتر هم شود مردم ایران عزتمدارانه تلاش میکنند با صنعت و کشاورزی و مدیریت و دین و ایمان و اعتقاد دست به دست هم میدهند در دولت آینده از استقلال کشور مثل چند هزار سال گذشته دفاع میکنند.

* عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار شما برای به کارگیری تجربیات دولت های قبل چیست؟ گفت: من شایسته سالاری را مطرح کردم.

اگر به آن پایبند باشیم و معتقد باشیم که از همه ظرفیت ها و توانایی ها استفاده کنیم به طور طبیعی باید به سمت دولت های قبل هم برویم و از نیروهای برجسته آنها استفاده کنیم. به طور  کلی اگر بخواهم دولتها را مطرح کنم، پایداری و استقاومت دولت موسوی، سازندگی دولت هاشمی، اصلاح طلبی دولت خاتمی و پشتکار و فعالیت دولت احمدی نژاد را مبنای کارم قرار میدهم.

در همه دولت ها نیروهای برجسته ای هستند که سعی میکنیم از تجربیات آنها استفاده کنیم. البته این لزوما به معنای استفاده از کابینه نیست. باید شورای قوی مشاوران تشکیل دهیم. من در دولت اصلاحات این را با حضور وزرای سابق تشکیل دادم.

آقای غرضی و عسگراولادی و توکلی دعوت کردم که از من تقدیر کردند. از برخی نامزدها که صلاحیتشان تایید نشد و برنامه دارند استفاده میکنم. 

* جلیلی در پاسخ به این سوال  که شما حماسه 9 دی را چگونه تحلیل میکنید گفت: سوال خوبی است و جایش خالی بود. 22 خرداد 88 یک اوج در کشور بود به لحاظ مانور جمهوریت نظام. نظام توانست آن را به رخ جهان بکشاند.

مشارکت گسترده در سازوکار بسیار عالی و رقابت سیاسی. عده ای این اوج و قله موفقیت و پیشرفت را میخواستند تخریب کنند. کارهایی کردند و دشمنان را امیدوار کردند.

دشمنانی که فهمیده بودند نظام به اوجی می رسد و ظرفیت بزرگی بود برای موفقیت های بیشتر ولی متاسفانه عده ای آن فتنه را به پا و ظلم به نظام و طرفداران خودشان کردند.

یکی از ویژگی های نظام ما که متمایز از دیگران است، امنیتش پشتوانه مردمی دارد و نه به خاطر دستگاه های پلیسی. 9 دی اوج حضور مردم بود برای مقابله با ظلمی که به نظام شد. فتنه ای که به پا شد به واسطه حضور حماسی مردم خاموش شد و این یکی از امتیازات نظام سیاسی اسلام است.

* رضایی در پاسخ به این سوال که آیا شما سفرهای استانی را در دولتتان ادامه می‌دهید؟ گفت: قطعاً ولی با شیوه جدید. من مردمسالاری دینی را جاده دوطرفه میدانم. مردم زینت المجالس دولتمردان نیستند که برویم به شهرستان برایشان دستی تکان بدهیم و برگردیم.

مردم حق دارند مسئولان را مورد سوال قرار دهند. دولت ما باید دولت پاسخگو باشد. من به همه اقوام احترام میگذارم و تعهد میدهم پارتی بازی و تبعیض ها را برطرف کنم.

به استانها اختیار داده و ایالت تشکیل میدهم و رقابت بین اقوام در اقتصاد و فرهنگ ایجاد میکنم. با کارشناسان و کارآفرینان و دانشگاهیان در استانها جلسه میگذارم و سپس به بین مردم می روم. در جنگ 3 بار کم بود اسیر شوم چرا که حتما باید اطلاعاتم را کامل کنم و گرنه دستوری به کسی نمیدهم.

* غرضی در پاسخ به این سوال که با توجه به ضرورت تامین آزادیهای فردی و اجتماعی مصرح در قانون اساسی، حدود و مرزهای آزادی چیست و چه تفاوتی میان آزادی در جامعه اسلامی و آزادی در جامعه غربی وجود دارد؟ گفت: در جامعه اسلامی آزادی خیلی وسیع تر از جوامع غربی تعریف میشود. در جوامع غربی آزادی از نیازهای غریزی انبعاث پیدا میکند. در جامعه اسلامی از نیازهای روحی روانی برای تامین زندگی بهتر منبعث می شود.

اینکه آزادی بیان محدود به کلمات است یا محدود به توسعه اجتماعی، به شدت در دنیا مطرح است. آن آزادی که جامعه بیشتری را در برگیرد وسیع است. حد آزادی آن است که بتواند از یک انبعاث کوچک اجتماعی به انبعاث وسیع تر جلو برود. محدوده آزادی فطرت انسان است. اگر آزادی باعث ضرر به خویش یا غیر شود خودبخود منتفی می شود.

آزادی در اسلام وسیع است. وقتی در کشورهای غربی معنی ‌آزادی را می بینید، مثلا آزادی صحبت و روزنامه هست، حد اینها به تعداد آدمی است که جذب می کند و به شدت مورد تعرض امروز جوامع است و آزادی اسلامی مورد تعرض نیست.

* قالیباف در پاسخ به این سوال که امروز جمهوری اسلامی تبدیل به قدرت جهانی شده دولت شما چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیت های راهبردی نظام از جمله ریاست بر جنبش عدم تعهد و قدرت در منطقه و نفوذ در آمریکای لاتین دارد،گفت: در حوزه سیاست خارجی اینکه امروز فرصت و ظرفیت های بزرگی هست شکی نیست. موقعیت جغرافیای ما این فرصت را فراهم کرده که از دیپلماسی اقتصادی استفاده کنیم. 

تقویت در داخل با همکاری در کشورهای همسایه و منطقه گرایی موضوع جدی ماست. در منطقه ظرفیت بزرگی داریم. خاورمیانه و شمال آفریقا از مناطق تاثیرگذار در معادلات جهانی است و هیچ منطقه ای حساس تر از خاورمیانه نیست.

جنبش غیرمتعهدها که اتفاق خوبی در این دوره افتاد و دبیرخانه برایش درست شد، میتواند دولت بعدی از ظرفیت این بیش از 100 کشور استفاده کند. البته باید در حوزه های دور مثل آمریکای جنوبی ارتباط داشته باشیم ولی مزیت ما در منطقه گرایی است. فرصت ژئوپلتیک آمریکای جنوبی مثل منطقه ما نیست.

* روحانی‌ در پاسخ به این سوال که از نظر شما مهمترین میراث امام چیست و چگونه از این ظرفیت عظیم برای تحقق برنامه های دولت خود استفاده میکنید گفت: مهمترین میراث امام جمهوری اسلامی ایران و نظام هست. امام البته عزت و استقلال و آزادی و سربلندی ایران و فقه حکومتی را هم به یادگار گذاشتند اما مهمترین میراث جمهوری اسلامی است.

خیلی مهم است که هم به جمهوریت تکیه کنیم و هم به اسلامیت. امروز برخی فکر میکنند جمهوری اسلامی یعنی تنها جمهوریت. یا تنها ولایت فقیه. ولایت فقیه جایگاه رفیعی دارد اما جایگاه جمهوریت هم بالاست.

در نظام اسلامی ایران تمام امور طبق اصل 6 قانون اساسی بر مبنای آرای مردم است و اداره کشور طبق رای مردم است. امام میخواست هم جمهوریت حفظ شود و هم اسلامیت. انتخابات 24 خرداد شوراها و ریاست جمهوری مظهر جمهوریت و مردمسالاری دینی است. امام بر  مساله وحدت هم بسیار و بسیار تکیه میکردند. وحدت داخلی که اساس قدرت ما را تشکیل میدهد. امروز علما و مراجع و دانشگاه ها میتوانند با تلاش مضاعف کاری کنند وحدت کلمه مدنظر امام بهتر تحقق پیدا کند.

**** 2 دقیقه جمع‌بندی:

* حداد عادل: من در این آخرین فرصت به ملت عزیز ایران عرض میکنم برای انتخاب رئیس جمهور کشور ما چند نفر یک قولهایی دادیم و وعده هایی دادیم نسبت به آینده. آینده را آینده معین میکند ولی یک راه بهتر برای تصمیم گیری این است که به جای آینده نیامده به گذشته تجربه شده مردم توجه کنند.

گذشته هرکدام ما پیش روی شماست. با تحقیق بهتر میتوانید تصمیم بگیرید. نکته دیگر این است که قولی ندهیم که سال آینده شرمنده مردم باشیم. 

من سعی کردم هیچ قولی که خارج از اختیارات من باشد ندهم. تلاش میکنم با انتخاب همکاران باتقوا، باتدبیر، متخصص و باتجربه و با تکریم همه قشرها که استقلال ایران را در طول تاریخ حفظ کردند، آرامش را در کشور برقرار کنم و با پرهیز از جنجال و با کار و کار و کار همه توان را صرف استعدادهای کشور کنم. برای ایرانی آزاد و آباد و اسلامی و مستقل.

* جلیلی: باورم این است که پشتوانه قدرت و عزت و مقبولیت و کارآمدی ما دو عنصر مهم است. یکی اسلام ناب و یکی باور داشتن مردم که در جمهوری اسلامی شکل گرفت. این دو هرچه با سازوکار به هم نزدیک شوند تولید بیشتری از ظرفیت های عرصه های قدرت و کارآمدی خواهد کرد. اگر به این باور داریم این اندیشه و مدل بی بدیل است. و نقطه قوت ماست و ما را میتواند وارد مرحله تمدن سازی اسلامی کند. عمیقا باور دارم این اندیشه هم در امنیت و هم در آزادی کاربرد دارد. 

اینها باید در درون دولت ظهور یابد. انشاءالله دولتی میتواند در این اندیشه مقتدر باشد که هم مردم را باور داشته باشد و هم اندیشه اسلام ناب را. دولت مقتدر دولتی نیست که سازوکار پلیسی بیشتر داشته باشد. دولت مقتدر باید مردم را باور داشته باشد و بر مبنای اسلام ناب که ما آن را در ولایت فقیه میدانیم آن را انجام دهد.

* قالیباف: خدا را شاکرم که فرصت یافتم ارتباط بیشتری با مردم از منظر نامزد داشته باشم. در این ارتباطات نگرانی ها و البته امیدهای زیادی را در مردم دیدم. به من بیش از گذشته آموخت که از سیاست بازی و اختلاف دوری کنید. در دولت آینده اگر دغدغه ای داریم جز دغدغه مردم چیزی نداشته باشیم.

این روزها ناگزیر بودیم زیاد حرف بزنیم ولی امیدوارم در دولت آینده بیشتر کار کنم و کمتر حرف بزنم. تاکید بر حقوق ملت را در اولویت کارم میگذارم. تا اول حقوق مردم را ندهیم نباید به دنبال حقوق دولت برویم. 

در سیاست خارجی ماجراجویی را از حوزه دیپلماسی دور میکنم. نیازمند مدیریت جدی در این عرصه هستیم که نه امتداد وضع موجود باشد و نه برگشت به گذشته. بازگشت به نخبگان به مردم و توجه به تشکل هایی که ریشه مذهبی دارند جزو برنامه هایم است.

* عارف: در موقع استراحت به من گفتند دکتر معین و ظریفیان صحبت های آقای جلیلی را تکذیب کردند. برخی از مردم انگیزه کافی برای حضور پای صندوق ها ندارید اما باید به پای صندوق بیایید قهر کردن و رای ندادن اعتراض نیست عقب نشینی است.

باید مشارکت حداکثری داشت. از همه اقشار و اقوام میخواهم در 24 خرداد به پای صندوق های رای بیایند و در تعیین سرنوشت خود شریک باشید. به کسی رای دهید که نشان داده می تواند کشور را به خوبی اداره کرده و پاسخگوی مشکلات باشد و از ظرفیت قانون اساسی برای پیشرفت استفاده کند و از همه نخبگان و شایستگان استفاده کند و با ایجاد دولتی فراگیر و پاسخگو تعالی و پیشرف کشور را پیگیری کند.

* جلیلی: 10 سال دیر تکذیب کردند.

* غرضی: دولتی که پایگاه اجتماعی قوی داشته باشد دولتی مقتدر است. 50 میلیون صاحب رای است اگر همه رای بدهید 2 اتفاق مهم می افتد. اول عقب نشینی آمریکا و دوم اینکه شما به کسی که میخواهید رای میدهید. دولتی که توان اجتماعی پایین داشته باشد نمیتواند با رشوه و رانت مبارزه کند. 

شعار من توسعه جمهوریت و اسلامیت است. در اسلامیت گفتم که دست دولت را از  جیب فقرا کوتاه کرده و قیمت دلار را تثبیت میکنم.

توسعه جمهوریت هم آن که میگویم انتخاب استانداران را به رای مردم میگذارم. در ورزش و هنر و سینما و رسانه ها که خیلی حقوق پایمال شده است. اگر رای بیاورم همه اینها را قانونمند کرده و دست رانتخوار را از اینکه عده ای مثلا در سینما با دولت بسازند و ... را قطع میکنم. اماکن را انشاءالله سازماندهی میکنم.

* رضایی: از شهدا، جانبازان و ایثارگران و خانواده های آنها و از ارتش و نیروی انتظامی و بسیج و بخصوص نیروی انتظامی که متاسفانه در این مناظره تضعیف شد تجلیل میکنم. اقشار مختلف مردم! خود را برای پیروزی های بزرگ در آینده آماده کنید. (نشان دادن نمودار رشد بیکاری و گرانی توسط رضایی) آیا با این وضعیت حق داریم اختلاف و منازعه کنیم؟ ما به این منازعات پایان میدهیم.

دل رهبر انقلاب از این وضعیت کشور خون است. امروز باید فداکاری کنیم حتی اگر به من هم اهانت می شود برای خدا و مردم از آن بگذریم. دفاع از حقوق ملت را اصل میگذاریم.

* ولایتی: برای اینکه موضوع فعالیت های سیاسی در جنگ تحمیلی نادیده گرفته نشود و اجر دوستان ضایع نشود میگویم من وزیر  خارجه دفاع مقدس بودم. امام از طریق حاج احمد آقا پیام میدادند به مجلس که فلانی باید وزیر خارجه بماند. من زمینه خرید تسلیحات را از کشورهای دیگر فراهم میکردم. من به چین رفتم و سپس از هنگ کنگ.

از چین موشک و تسهیلات خریدیم. کتاب تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی را دوستان بخوانند تا بدانند. در قطعنامه 598 صحبت از پرداخت غرامت نشده بلکه بند 6 تعیین متجاوز است و به کشورهای دیگر توصیه شده به دو طرف برای سازندگی کمک کنند. آقای حداد ورودی در این کارهای سیاست خارجی ندارند به همین خاطر از سختی بی اطلاعند.

* حداد: سختی نیست

*  ولایتی: اطلاع ندارید از این چیزها

* روحانی: از همه اقشار تشکر میکنم و میگویم من نیامدم تا در برابر عزیزان دیگر خودنمایی کنم. از مردم میخواهم نه به جملات زیبا که به تدابیر و نه به فیلم ها که به واقعیت های عینی و نه به پوسترها بلکه به استقامت در نظر و آینده نگری رای دهند. 40 سال است با شما سخن گفتم اما هیچگاه شما را فریب ندادم. در معادلات کثیف سیاسی و اقتصادی وارد نشدم.

هیچوقت نخواستم مشهور باشم همواره سرفرازی مردم را به محبوبیت و عوامفریبی ترجیح دادم. امیدوارم دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید چنان برنامه ریزی کند که بیشتر نگران تعالی بیشتر باشید تا پرداخت اقساط وام های جدید. غذای سالم تری میل کنید و مسکن سالم تری داشته باشید و از امکانات درمانی و بهداشتی بهتری داشته باشید و هر سال نگویید دریغ از پارسال./تسنیم

 

 


ویدیو : بخش دوم مناظره/2 دقیقه جمع‌بندی