با ستاره های نیجریه؛ امنیکه وارث آمونیکه! : هر چند نیجریه مثل دهه 90 یا حتی ...


هر چند نیجریه مثل دهه 90 یا حتی تیمی که در جام جهانی 2002 به رقابت ها فرستاد تیمی پرستاره نیست اما به نظر می رسد بازیکنان تیم ملی این کشور همواره در جام های جهانی ستاره می شوند. سایت گل: حریف نخست تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 تیمی است که همین چند ماه قبل قهرمان جام ملت های آفریقا شد .هر چند نیجریه مثل دهه 90 یا حتی تیمی که در جام جهانی 2002  به رقابت ها فرستاد تیمی پرستاره نیست اما به نظر می رسد  بازیکنان تیم ملی این کشور همواره در جام های جهانی ستاره می شوند و آنقدر در این تیم تعداد بازیکنان شاخص و جوان زیاد است که  می توان نیجریه را هم تیم پرستاره ای دانست.

 زمانی جوزف یوبو،نوانکو کانو،جی جی اوکوچا،اوچه اوکچوکوو،استفان کشی(سرمربی فعلی این تیم)ساندی اولیسه،فینیدی جورج،پیتر روفایی،رشیدی یکینی،سامسون سیاسیا ،ویکتور ایکپبا، تائه تایوو و ... ستاره های تیم ملی نیجریه بودند اما در حال حاضر به غیر از چند چهره بین المللی  و ستاره شاخص در این تیم می توان کلی پدیده جوان و بازیکن شاخص پیدا کرد که در تیم های خوب اروپایی بازی می کنند.

البته پراکندگی  بازیکنان نیجریه ای در لیگ های مختلف دنیا بسیار زیاد است اما حضور 4 بازیکن در لیگ برتر انگلیس نشان می دهد نیجریه ای ها  توان بالایی دارند.بازیکنان این تیم آفریقایی در لیگ های ترکیه،پرتغال ،روسیه،ایتالیا،فرانسه،اسپانیا،اوکراین،کانادا،اسکاتلند و ... بازی می کنند و شاید در هر لیگی  بتوان بازیکنی نیجریه ای پیدا کرد که فقط 20 تا 23 سال سن دارد و البته از کیفیت فنی بالایی برخوردار است.

بیشتر بازیکنان تیم ملی  نیجریه یا بهتر است بگوئیم 90 درصد آنها از تیم های ملی پایه این کشور به تیم بزرگسالان رسیده اند  و درحال حاضر میانگین سنی «سوپر عقاب ها»بسیار پائین است.با این حال شاید بد نباشد بازیکنان و ستاره های این تیم را به دو دسته بین المللی و جوان تقسیم کنیم.

بین المللی ها؛شاید کشی اینها را نخواست!

ستاره , ستاره ها , ستاره اسکندری

در این لیست نام بازیکنان شناخته شده و توانمندی را می بینید که شاید برخی از آنها از سوی استفان کشی سرمربی تیم ملی نیجریه به برزیل  دعوت نشدند.البته این مساله قطعا در مورد انیاما کاپیتان نیجریه ای ها مصداق ندارد.

1)وینسنت انیاما دروازه بان تیم ملی نیجریه یکی از باسابقه ترین بازیکنان تیم فعلی این کشور است که 31 سال سن دارد .انیاما که 88 بازی ملی انجام داده و به مرد عنکبوتی مشهور است  در لیل فرانسه بازی می کرد اما به صورت قرضی به مکابی تل آویو پیوسته و در این تیم بازی می کند.

2)جان اوبی میکل چلسی را هم که همه می شناسند .این هافبک 26 ساله  7 سال است برای آبی های استمفورد بریج بازی می کند و البته طی این مدت هم ملی پوش بوده و 55 بازی ملی انجام داده است .اوبی میکل با تیم باشگاهی اش  تقریبا به تمام جام های ممکن  شما قهرمانی لیگ قهرمانان، یورولیگ، لیگ برتر،جام حذفی و جام اتحادیه انگلیس دست یافته و از این حیث پرافتخارترین بازیکن نیجریه ای ها به حساب می آید.

3)بدون شک ویکتور موزس 22 ساله می تواند در جام جهانی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.این بازیکن که در انگلیس  و تیم های کریستال پالاس و ویگان رشد کرده و در تمام رده های سنی تیم نیجریه حضور داشته بعد از حضور در چلسی و قهرمانی لیگ اروپا با این تیم به لیوروپول پیوست و حالا برای این تیم بازی می کند.موزس تاکنون 17 بازی ملی انجام داده است.

4)شاید خیلی ها نام ویکتور اوبینا را نشنیده باشند اما این مهاجم 26 ساله نیجریه ای  یکی از بازیکنان مشهور این کشور است که همراه کیه وو و اینتر جام قهرمانی سری ب و سر آ ایتالیا را بالای سر برده.اوبینا که 44 بازی  و 11 گل ملی در کارنامه دارد طی دو سال اخیر کمتر به تیم ملی دعوت شده.او بعد از حضور قرضی در تیم های مالاگا و وستهام حالا برای لوکوموتیو مسکو در لیگ روسیه بازی می کند.

هتل ستاره طلایی کیش , نیجریه , ستاره پسیانی

5)حتما شولا آمئوبی  بازیکن بلند قامت نیوکاسل را می شناسید.این مهاجم 32 ساله تمام عمر فوتبالی خود را در بین کلاغ ها سپری کرده  و از این حیث در بین هم تیمی هایش یک الگو و نمونه است.این مهاجم تکنیکی از سال 95 به تیم جوانان نیوکاسل  پیوست و از سال 2000 به تیم اصلی رسید و از آن روز تا حالا یک کلاغ قدیمی به حساب می آید.در این بین او در سال 2008  در یک مقطع کوتاه به استوک سیتی رفت اما دوباره برگشت  و همچنان برای نیوکاسل بازی می کند.با این حال این بازیکن که 295 بازی برای نیوکاسل انجام داده و 51 گل به ثمر رسانده سابقه ملی چندانی ندارد چرا که سال گذشته برای اولین بار به تیم ملی کشورش دعوت شد و تا کنون 5 بازی ملی انجام داده و 2 گل هم به ثمر رسانده است.شاید نیجریه ای ها آمئوبی را بیشتر یک انگلیسی بدانند  چرا که حدود دو دهه در فوتبال این کشور حضور داشته  و حتی 20 بازی هم برای تیم  زیر 21 ساله های انگلیس انجام داده است.

6)اوبافمی مارتینز و آن پشتک های  متوالی اش را همه اهالی فوتبال به خاطر دارند.مارتینز حالا  29 ساله است و خیلی کم به تیم ملی نیجریه دعوت می شود اما او 39 بازی   و 18 گل ملی دارد که آمار خوبی است.مارتینز از حیث بین المللی بودن سرآمد تمام بازیکنان نیجریه ای است.او با حضور در تیم های رجینا،اینتر،نیوکاسل،ولفسبورگ،روبین کازان،بیرمنگام و لوانته حضور در 6 لیگ اروپایی را تجربه کرد  و البته در انگلیس، ایتالیا و روسیه جام هایی را هم بالای سر برد.این مهاجم که بهترین دوران  بازیگری اش را در اینتر و نیوکاسل پشت سر گذاشت حالا در تیم سیاتل سیتی  در لیگ حرفه ای امریکا توپ می زند و باید دید کشی او را به برزیل خواهد برد یا نه.

7)ایکچوکوو اوچه مهاجم فوق العاده ای است که البته خیلی کم به تیم ملی دعوت می شود.او در لالیگا بازیکن شناخته شده ای است چرا که برای تیم های رکرتیوو اوئلوا،ختافه،ساراگوسا و ویارئال بازی کرده و الان هم به صورت قرضی برای  گرانادا  بازی می کند.این مهاجم سریع و باتکنیک 29 ساله است و در 44 بازی ملی 18 گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده است.

ستاره های جوان؛این نام ها را به خاطر بسپارید

در این لیست می توانید بازیکنان زیادی را پیدا کنید که شاید در سال های آینده در تیم های بزرگ اروپایی بازی خواهند کرد.اینجا چند تن از ستاره های جوان فوتبال نیجریه را معرفی می کنیم:

1)کنت جوسیاه اومرو یکی از ستاره های جوان فوتبال نیجریه است که در تیم جوانان استاندارد لیژ رشد کرد و سپس به چلسی پیوست اما تیم پرمهره انگلیسی این مدافع  20 ساله را به دن هاگ هلند قرض داده تا آنجا پخته شود.

2)احمد موسی  21 سال دارد اما 36 بازی ملی انجام داده  و همراه با زسکا مسکو قهرمان لیگ و جام حذفی این کشور شده.این مهاجم جوان در جام ملت های اخیر آفریقا هم گل زد .

3)نومادی اودومادی  بال 23 ساله نیجریه ای هاست که تا کنون 7 بازی ملی انجام داده است.این بازیکن جوان سال 2011 به تیم  میلان پیوست اما ایتالیایی ها او را به تیم های تورینو  و وارسه قرض دادند .این بازیکن هنوز هم به صورت قرضی در تیم برشا در سری ب بازی می کند.

4)اوگنی اونازی هم در ایتالیا  بازی می کند اما لاتزیو او را به تیم دیگری قرض نداده و از این هافبک میانی 20 ساله بعضا در ترکیب اصلی استفاده می کند.اونازی هم 18 بازی ملی دارد.

5)نوسال الگیبور 23 ساله  هم در خط میانی بازی می کند.این بازیکن 23 ساله  عضو رئال بتیس است و 7 بازی ملی دارد.

6)ساندی امبا 25 ساله و عضو تیم باستیای فرانسه  است.این هافبک میانی هم 17 بازی ملی در کارنامه دارد.

آسمان پر ستاره , ستاره قطبی , مجله اینترنتی ستاره

7)امانوئل امنیکه هم 26 سال سن دارد و برای فنر باغچه بازی می کند.این مهاجم که در 19 بازی ملی 9 گل به ثمر رسانده آقای گل جام ملت های آفریقا در سال جاری میلادی شد و سهم بسزایی در قهرمانی تیمش داشت. نام این بازیکن دوستداران فوتبال را  به یاد بال تنومند سابق تیم ملی نیجریه می اندازد که بین سال های 93 تا 2001 برای تیم ملی کشورش بازی کرد و در جام جهانی 94 درخشید تا به بارسلونا هم برسد  اما نام او امانوئل آمونیکه بود و این یکی امانوئل امنیکه نام دارد!


ویدیو : با ستاره های نیجریه؛ امنیکه وارث آمونیکه!