با توافق هسته‌ای ایران می‌تواند مانند ژاپن غنی‌سازی کند :  اخبار سیاست خارجی ...



ترامپ می تواند توافق هسته ای , توافق هسته ای , نظر رهبری در مورد توافق هسته ای


 اخبار سیاست خارجی -  نیویورک‌تایمز: با توافق هسته‌ای ایران می‌تواند مانند ژاپن غنی‌سازی کند

مشاوران باراک اوباما در حوزه امنیت ملی اکنون که قرار است مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 احتمالا برای آخرین‌بار به وین پایتخت اتریش بروند می‌گویند شانس دستیابی به توافق نهایی را در ماه جاری 40 تا 50 درصد می‌دانند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: پیشرفت‌های حاصل شده در این مذاکرات ثابت کرده است ایران حق دارد از غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود بهره‌مند باشد. اگرچه تامین خواسته‌های هر دو طرف در توافق نهایی کار بسیار دشواری است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در این‌باره نوشت: اکنون اوباما بیش از هر زمان دیگری به یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی نیاز دارد و وی شاهد این است که زمان امیدواری‌اش برای تغییر حساب و کتاب‌ها در منطقه خاورمیانه که نیروهای آمریکایی برخلاف میلش به آن بازگشته‌اند روبه اتمام است.

مشاوران باراک اوباما در حوزه امنیت ملی اکنون که قرار است مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 احتمالا برای آخرین‌بار به وین پایتخت اتریش بروند می‌گویند شانس دستیابی به توافق نهایی را در ماه جاری 40 تا 50 درصد می‌دانند. اوباما اخیرا در گفت‌وگو با یک گروه از بازدیدکنندگان در کاخ سفید گفت: این مساله در نهایت یک تصمیم سیاسی برای ایرانی‌هاست، جمله‌ای که به نظر می‌آید برای خود او مصداق داشته باشد.

رابرت لینواک، یک کارشناس مرکز ویلسون معتقد است که برای هریک از کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای، این مذاکرات بخشی از یک موضوع بزرگ‌تر است و برای اوباما نیز آزمایش قدرت و استراتژی‌اش است.

این کارشناس هم‌چنین بر این باور است که توافق هسته‌ای برای دیگر بازیگران کلیدی این مذاکرات شامل اسراییل، عربستان سعودی، روسیه و غرب اروپا نیز یک امر مهم است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که همواره از مخالفان مذاکرات هسته‌ای بوده است، در هفته‌های اخیر بارها ابراز نگرانی کرده که ایران دشمن آمریکاست، نه دوست او و اسراییل از توافقی که به این کشور اجازه دهد ظرفیت هسته‌ای‌اش را حفظ کند پیروی نخواهد کرد.

سعودی‌ها نیز نگرانند حصول توافق میان ایران و آمریکا موجب خواهد شد تا واشنگتن برای حل مسائل منطقه‌یی با تهران همکاری کند و کم‌تر به عربستان متمایل باشد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: شاید پیچیده‌ترین بازیگر سیاسی در این مذاکرات روسیه باشد. این کشور هنوز یکی از اصلی‌ترین عناصر در میان مذاکره‌کنندگان است. اگرچه مسکو بر سر مساله‌ اوکراین اختلافاتی با غرب پیدا کرده است،‌ هنوز در نقش یک بازیگر کلیدی باقی مانده است و شاید بخواهد مقصد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در سطوح پایین باشد.

مارک فیتز پاتریک، یک کارشناس حوزه ایران هسته‌ای در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن گفت که به غیر باراک اوباما، یکی دیگر از طرفداران مبهم توافق‌ هسته‌ای کشورهای اروپایی هستند. بسیاری از اروپایی در مواجهه با ایران کم‌تر احساس خطر می‌کنند چون می‌دانند که اسراییل که خود گفته می‌شود سلاح هسته‌ای در اختیار دارد درباره تهدیدات هسته‌ای تهران اغراق می‌کند.

شاید بتوان گفت که فرانسه تنها استثناء در میان اروپایی‌هاست. این کشور پیش از این با اتخاذ رویکرد سختگیرانه اعلام کرد که خواهان نقش خود در این مذاکرات است.

اما با این حال بزرگ‌ترین مانع بر سر راه موفقیت مذاکرات با ایران ممکن است جمهوری‌خواهانی باشند که پس از پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌یی آمریکا اکنون کنترل ستاد کنگره را در دست دارند. آن‌ها اوباما را به کوتاه آمدن در برابر ایران متهم می‌کنند، اگرچه مقامات دولت اوباما این اتهام را رد می‌کنند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: برخی بر این باورند که زمان به نفع ایران است چون انتخابات اخیر موجب تضعیف اوباما شده است و مذاکرات تا به امروز به نوعی اذعان کرده است که ایران دارای حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک خودش است و هر زمان که یک توافق نهایی به پایان برسد این کشور می‌تواند همانند ژاپن غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی داشته باشد.


 اخبار سیاست خارجی  -  ایسنا


ویدیو : با توافق هسته‌ای ایران می‌تواند مانند ژاپن غنی‌سازی کند