باید و نباید های دوران بارداری : شاید حالا كه باردارید درباره خیلی از چیزها ...


شاید حالا كه باردارید درباره خیلی از چیزها شك دارید و نمی‌دانید مجاز به انجام چه كارهایی هستید. بارداری دوره خاصی است كه هر كاری در آن باید با احتیاط انجام شود .
مجله سیب سبز - نسرین خسروشاهی:شاید حالا كه باردارید درباره خیلی از چیزها شك دارید و نمی‌دانید مجاز به انجام چه كارهایی هستید. بارداری دوره خاصی است كه هر كاری در آن باید با احتیاط انجام شود . آیا می‌دانستید که نوع شامپویی که در این دوران مصرف می‌کنید با سلامت شما رابطه مستقیم دارد. پس باید برای انتخاب شامپو و هرچیزی كه ماده شیمیایی دارد بیشتر دقت كنید. توصیه می‌کنیم سوال‌هایی كه شاید به ذهن‌تان نرسد را در این مطلب بخوانید تا دوره بارداری سالمی را بگذرانید.

من آسم دارم. آیا می‌توانم در دوران بارداری از اسپری‌ استفاده كنم؟

بدون شك می‌توانید. اگر مبتلا به آسم باشید و آن را كنترل نكنید اكسیژن كافی به جنین نمی‌رسد و این می‌تواند منجر به وزن كم نوزاد هنگام تولد و حتی باعث زایمان زودرس شود. سعی كنید از عوامل حساسیت‌زا مانند مایت‌ها، دود و گرد و غبار دوری كنید.

افزایش وزن در دوران بارداری چقدر باید باشد , چرا نباید در دوران بارداری جگر خورد , باید و نبایدهای دوران بارداری

می‌خواهم دندان‌هایم را سفید كنم، اشكالی ندارد؟

نمی‌توان با اطمینان به این سوال پاسخ داد. این مورد یكی از هزاران موقعیت نامطمئن درباره دوران بارداری است كه هیچ مدرك واضحی برای انجام یا عدم انجام آن وجود ندارد ولی راه‌های طبیعی زیادی برای سفید كردن دندان‌ها وجود دارد كه می‌توانید استفاده كنید. 5گرم برگ مریم گلی‌تازه را مانند خمیردندان روی دندان‌های‌تان بمالید و پنج دقیقه بعد آن را بشویید؛ به‌راحتی پلاك‌ها پاك می‌شود.

آیا كیسه هوای ماشین در طول بارداری ایمن است؟

بله! شاید نگران باشید كه در تصادف كیسه هوا به شكم شما فشار وارد كند و این به جنین آسیب برساند در حالی كه اگر تصادف داشته باشید بدون شك داشتن كیسه هوا ایمن‌تر از نبود آن است. اگر در صندلی راننده می‌نشینید سعی كنید با 25سانتی‌متر فاصله از فرمان بنشینید تا خطری متوجه‌تان نشود.

سردرد دارم.آیا می‌توانم مسكن استفاده كنم؟

به‌طور كل در طول بارداری به هیچ عنوان نباید از مسكن استفاده كنید به‌خصوص در سه ماهه اول مصرف مسکن‌ها  مانند آسپیرین اصلا به خانم باردار توصیه نمی‌شود و بهتر است در این زمینه با پزشک‌شان صحبت کنند. سعی كنید از میان‌وعده‌های سالم استفاده كنید و دوش آب‌گرم و ماساژ بگیرید.

حالا كه باردارم می‌توانم از هر شامپویی استفاده كنم؟

نه نمی‌توانید. برخی مواد شیمیایی از طریق پوست جذب می‌شود و در بعضی شامپوها مواد شیمیایی وجود دارد كه همین خاصیت را دارند، به‌خصوص اگر سرتان شوره داشته باشد و از قضا از شامپوهای ضدشوره استفاده كنید باید حسابی مراقب باشید. سعی كنید از محصولات ارگانیك استفاده كنید.

آیا واقعا نباید به پشت بخوابم؟

در سه ماهه دوم و سوم نباید به پشت بخوابید آن‌ هم به دلیل وزن جنین كه رگ اصلی (كه خون را از نواحی پایین بدن به قلب شما می‌رساند) تحت‌فشار قرار می‌گیرد. اگر این رگ همچنان تحت فشار باشد می‌تواند در جریان خون كافی و بهینه بین شما و جنین‌تان اشكال ایجاد كند. بهترین حالت خواب برای شما این است كه به سمت چپ بخوابید.

آیا نوع خاصی از لوازم آرایشی هست كه در دوران بارداری باید از آنها پرهیز كنم؟

بله، البته قبل از اینكه بترسید كه در طول بارداری نمی‌توانید از لوازم آرایشی استفاده كنید باید بدانید كه منظور محصولاتی است كه قرار است در این دوره بیشتر استفاده كنید. از محصولات معطر و انواعی كه پارابن دارند، پرهیز كنید و حواس‌تان به لوازمی كه تاریخ انقضاشان گذشته، باشد. در این دوران لوازم آرایشی استاندارد می‌تواند برای شما بی‌خطر باشد.

قبل از دوران بارداری در چه کارهایی باید انجام بدم؟ , نباید ها در دوران بارداری , چرا حتما باید در دوران بارداری شکلات بخورید؟

من همیشه خون اهدا می‌كنم. آیا در دوران بارداری این كار را می‌توانم انجام دهم؟

در این دوران نباید خون اهدا كنید. بودن در سلامت كامل اولین كاری است كه در دوران بارداری باید درنظر داشته باشید. خانم‌های زیادی در طول بارداری دچار كم‌خونی می‌شوند و آهن‌شان پایین می‌آید بنابراین با دادن خون نباید این وضعیت را بدتر كنید.

می‌توانم در طول بارداری تاتو كنم؟

مهم‌ترین خطری كه تاتو برای شما دارد احتمال عفونت است و اینكه شكل تاتوی شما عوض شود. حنا یكی از گزینه‌های طبیعی است كه می‌توانید به آن فكر كنید. البته حواس‌تان باشد كه حنا طبیعی باشد كه پوست را نارنجی و قهوه‌‌ای می‌كند.

شب‌ها خوابم نمی‌برد، آیا می‌توانم از قرص‌خواب استفاده كنم؟

نه. هیچ پزشكی قرص خواب را به خانم‌های باردار توصیه نمی‌كند چون می‌تواند برای جنین خطرناك باشد. بهترین كار این است كه چهار تا پنج ساعت قبل از خواب نوشیدنی‌ حاوی كافئین مصرف نكنید. شیر گرم به همراه عسل می‌تواند ضربان قلب را متعادل كرده و به خواب بهتر كمك كند. اتاق خواب‌تان را تاریك، سرد و ساكت كنید و مطمئن شوید هوای كافی در آن جریان دارد. گاهی اوقات هم دوش آب گرم كمك می‌كند.

آیا می‌توانم اپیلاسیون انجام دهم؟

بله، چون در این دوران رویش موها بیشتر می‌شود ولی از آنجا كه پوست‌تان حساس‌تر شده بهتر است قبل و بعد از اپیلاسیون حتما از لوسیون استفاده كنید. البته باید نسبت به بهداشتی بودن جایی كه به آن مراجعه می‌كنید مطمئن باشید چون ممكن است دچار عفونت شوید.

می‌توانم كیسه آب گرم روی شكمم بگذارم؟

گرمای بیش از حد مناسب نیست چون می‌تواند دمای بدن شما را خیلی سریع بالا ببرد و این در رشد كودك اثر بگذارد. بهتر است به جای كیسه آب گرم، حوله را كمی گرم كنید و آن را روی شكم‌تان بگذارید.

به‌نظر شما هومیوپاتی در طول بارداری مضر است؟

داروهای هومیوپاتی به شكل عملی آزمایش نشده‌اند بنابراین مدارك كمی درباره ایمن‌ بودن‌ آنها وجود دارد، به همین دلیل بهتر است با پزشك‌تان مشورت كنید و بعد اقدام به این كار كنید.

آیا شنا در استخری كه كلر دارد بی‌ضرر است؟

بله. مقدار زیاد و بیش از حد كلر می‌تواند خطرناك باشد اما شنا در استخری كه میزان  كلر آن کنترل شده و استاندارد است برای شما و جنین‌‌تان ضرری ندارد. در اصل اگر قصد زایمان طبیعی دارید شنا یكی از مفیدترین كارهایی است كه می‌توانید در طول بارداری انجام دهید.

آیا اصلا نمی‌‌توان وسایل سنگین بلند کرد؟

ممنوعیت بلند نكردن اشیای سنگین برای همه خانم‌ها یكسان نیست! اما اگر خانمی به‌طور معمول در بارداری قبلی چیزهای سنگین بلند می‌كرده شاید بتواند در این دوران اشیای سبك هم حمل كند. حمل بار سبك برای پیشگیری از صدمات لیگمان‌هایی است كه در طول بارداری نرم شده‌اند.

در دوران بارداری چه چیزهایی نباید خورد؟ , تغذیه دوران بارداری , دوران بارداری

سوال‌های خاص

استفاده از اسكراب و لوسیون در طول بارداری مشكلی ندارد؟

نه اما باید مراقب باشید. نمی‌توان گفت كه نباید از لوسیون بدن استفاده كنید اما پوست شما در طول بارداری حساس‌تر است بنابراین حواس‌تان باشد كه چه چیزی استفاده می‌كنید. محصولات معطر و لایه‌‌بردار ممکن است به پوست‌تان صدمه بزند.

می‌توانم در دوره بارداری پیلاتس انجام دهم؟

بله. پیلاتس فرم بدنی و ذهنی را برای قوی شدن بدن و انعطاف‌پذیری به‌منظور فرآیند زایمان تقویت می‌كند. برخلاف انواع دیگر ورزش‌ها، پیلاتس نیازمند حركاتی است كه با كنترل همراه است و همین پیلاتس را به یك ورزش ایمن در طول بارداری تبدیل می‌كند.

شنیده‌ام كه در دوران بارداری نباید بازو را بالای سر گذاشت، آیا درست است؟

نه این كار كاملا بی‌خطر است. تصور اینكه، این حركت باعث می‌شود بند ناف دور گردن جنین بپیچد فقط یك باور قدیمی و نادرست است. حقیقت این است كه هر حركتی كه شما انجام دهید به هیچ عنوان در پیچش بند ناف تاثیری ندارد.

آیا تست پاپ‌اسمیر مشكلی ندارد؟

نه. مهم است كه این آزمایش را در طول بارداری‌تان قطع نكنید. پزشك درباره هر نوع تغییری در دهانه رحم با شما صحبت خواهد كرد.


ویدیو : باید و نباید های دوران بارداری