باهنر بحث عبور از روحانی را کلید زد! :   اخبار سیاسی-  اختلاف افکنی در میان ...



عبور از روحانی , روحانی باهنر , فراموشی رمز عبور تبلت کلید home ندارد

 

اخبار سیاسی-  اختلاف افکنی در میان اصلاح‌طلبان؛ سیاست جدید اصولگرایان
 باهنر بحث عبور از روحانی را کلید زد!

وقایع چند سال اخیر این تصور را به برخی اصولگرایان داد که بر آن بستر می‌توانند موجی درست کنند و بر آن سوار شوند که مهر اخراج از فضای سیاسی رسمی کشور را به‌صورت پررنگ بر پرونده اصلاح‌طلبان بزنند و خیالشان دیگر از بابت این رقیب قدیمی راحت شود.

انتخابات مجلس و عدم حضور اصلاح‌طلبان در آن انتخابات هم این تصور را تقویت کرد و محافظه‌کاران دچار این توهم شدند که دیگر اصلاحات را در میدان نخواهند دید. از همین رو بود که در انتخابات سال 92 اهمیت ائتلاف در نظرشان چندان مهم جلوه نکرد و در آخر با 4 کاندیدا در میدان ماندند و ریاست‌جمهوری را در همان دور اول تقدیم کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان کردند. اما نتیجه انتخابات 24 خرداد شوکی بود که بر پیکر اصولگرایان وارد شد و چند ماهی طول کشید تا کم کم خودشان را پیدا کنند. حالا برخی از فعالان مطرح این جریان سعی دارند تا با اتخاذ مواضعی صریح و تند و تیز محورهایی مشخص را در مواضع یارانشان ایجاد کنند.

 

همچنین به نظر می‌رسد که اصولگرایان پس از عبور از شوک مذکور سعی دارند به عنوان اولین موضع هماهنگ به خط سنتی خود یعنی حمله و تلقین دودستگی در میان اصلاح‌طلبان برگردند.

 

محمدرضا باهنر روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت: از همین الان در اردوگاه اصلاح‌طلبان بحث عبور از روحانی شروع شده است تا اینکه چه کسی مجلس را در دست بگیرد، به عارف رضایت دهند یا به کس دیگر. وی به مهر گفت: به‌رغم آن که روحانی بسیاری از نیروهایش را از اصلاح‌طلبان استفاده کرد امروز خیلی از تندروهای اصلاح‌طلب از روحانی راضی نیستند. بنابراین، این که مجلس آینده چه شکلی می‌شود و کدام یک از این گروه‌ها اکثریت و کدام یک از آنها اقلیت می‌شوند زود است که تحلیل کنیم و به خیلی از رفتارها بستگی دارد.

اصلاح‌طلبان و روحانی
این اظهارات باهنر در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی در اظهارنظری حمایت و رضایت خود از عملکرد دولت حسن روحانی را به صراحت اعلام کرده بود. همچنین مواضع اصلاح‌طلبان در این مدت که به راحتی در آرشیو نشریات چاپی و مجازی قابل دسترسی است نیز نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان از روند فعلی راضی هستند و نقدهای خود را نیز بصورت نصایحی دلسوزانه و از سر خیرخواهی مطرح می‌کنند.

 

در این میان اصلاح‌طلبان تجربه پیشین تئوری‌هایی مانند عبور از خاتمی را نیز در کوله‌بار خود دارند و به نظر می‌رسد که اساسا در نظر اصلاح‌طلبان حتی مطرح کردن مسائلی چون عبور از روحانی نیز جایگاهی نداشته باشد، چه رسد به اینکه بحث جدی و عملیاتی راجع به این مساله وجود داشته باشد. باهنر در این موضع خود که به نوعی خط‌دهی به دیگر افراد و رسانه‌های اصولگرا می‌تواند محسوب شود، از یک روش قدیمی و غیرموثر برای اختلاف افکنی بین دولت و اصلاح‌طلبان استفاده کرده است.

 

هرچند رنگ و رو رفته بودن این روش، چیزی از غیراخلاقی بودن آن کم نمی‌کند. در این میان یکی دیگر از تاکتیک‌هایی که چندی است توسط رسانه‌های اصلی جریان اصولگرا برای ایجاد چنددستگی بین اصلاح‌طلبان استفاده می‌شود، سوءاستفاده از مباحثی است که درخصوص حضور جدی محمدرضا عارف و همراهانش در معادلات مربوط به انتخابات آتی مجلس طرح می‌شود.

 

در حالی که عارف به صراحتا اظهار کرده که طیف او برای شرکت در انتخابات کاملا هماهنگ با دیگر گروه‌های جریان اصلاحات عمل خواهد کرد اما محمدرضا باهنر در این میان سعی کرده تا این مساله را با رویکردی تفرقه‌افکنانه طرح کند. نایب‌رئیس مجلس درخصوص طرح سوالات پیاپی و احضار‌های پشت سر هم وزرای دولت به مجلس گفت: هیات‌رئیسه نیز تلاش دارد مشکل این سوال‌ها را حل کند.

 

البته یک شوخی من با نمایندگان مجلس نهم می‌کنم و می‌گویم شما جزو بدشانس‌ترین نمایندگان هستید که نه پول است و نه امکانات و شما باید آن را تحمل کنید. نمایندگان می‌روند به حوزه‌های انتخابیه و می‌بینند مردم گرفتارند پول و شغل می‌خواهند کارهای عمرانی نیمه‌کاره است و این مشکلات تبدیل به سوال می‌شود. سوال حق طبیعی یک نماینده است و وزیران هم موظف به پاسخگویی هستند. بعضی از وزیران می‌گویند ما به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم از کارهای خود باز می‌مانیم؛ اما باید به آنان گفت که پاسخ دادن به سوال نمایندگان هم یکی از وظایفتان است و این کار اضافه نیست.

 

پاسخگو بودن جزو ذات مسئولیت‌پذیری در نظام ماست. این موضع نایب‌رئیس اصولگرای مجلس هرچند به واقع به مشکلات موجود کشور اشاره کرده اما در دل خود مهر تاییدی بوده بر آنچه طی 8 سال گذشته اصلاح‌طلبان فریاد می‌زدند و همین جریان اصولگرا سعی بر ساکت کردن آنان داشت. در حالی که طی مدتی که دولت در اختیار اصولگرایان بود، بیشترین درآمد‌های نفتی در طول تاریخ پس از کشف نفت در ایران به دولت رسید اما عملکرد دولت اصولگرا و سوءمدیریت‌های مبتدیانه آنان به حدی بود که امروز محمدرضا باهنر هم به صراحت اذعان می‌کند که پول و امکانات برای حل بسیاری از مشکلات مردم وجود ندارد.

 

اما نتیجه‌گیری بدیهی از همین اوضاعی که باهنر آن را توصیف کرده چه می‌تواند باشد؟ آیا جز این است که دولت منتخب فعلی باید صدچندان تلاش کند تا مشکلات پیش آمده توسط اصولگرایان را مرتفع کند و اوضاع کشور را خصوصا در بخش اقتصادی و صنعتی بهبود بخشد؟ در این میان اگر وزرای مربوطه مجبور شوند که با سوالات درست و نادرست برخی نمایندگان هر چند روز یک بار به مجلس بروند آیا خللی در عملکردشان پیدا نخواهد شد؟ در این میان همه کارشناسان بر این موضوع صحه می‌گذارند که پاسخگو بودن به واقع از اساسی‌ترین اصول مسئولیت‌پذیری سیاسی است.

 

اما کاش آقای باهنر و دوستانشان نسبت به روی کار آوردن و حمایت از دولت احمدی‌نژاد هم به مردم پاسخگو باشند حتی اگر قصد عذرخواهی از مواضع و عملکرد پیشین خود ندارند، لااقل راه را برای دولت روحانی پرمانع نکنند تا بتواند در همین سکوت امور را اصلاح کند.

 

اخلاق سیاسی هم از مواردی است که شاید اگر محمدرضا باهنر و همقطارانش بیشتر به آن توجه کنند یکی از حلقه‌های مفقوده سیاست کشور نیز پیدا شود و فضای سیاسی سالم‌تری را شاهد باشیم. در فضای سیاسی سالم است که مشکلات کشور به مرور مرتفع خواهد شد و این انتظار مردم از مجلس برای همراهی با دولت منتخب چندان بیجا نیست.
اخبار سیاسی - آرمان

 


ویدیو : باهنر بحث عبور از روحانی را کلید زد!