باغ چشمه بلقیس کجاست؟ +عکس : مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی ...


مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: باغ چشمه بلقیس، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است . خبرگزاری ایسنا : مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: باغ چشمه بلقیس، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است .

سیدحمید موسوی اصل در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کهگلیویه و بویر احمد، افزود: این باغ از شمال به جاده "چرام گچساران"، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوههای همجوار محدود می‎شود.

وی اظهارکرد: چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می‎شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این بنا به گفته اهل منطقه توسط زنی به نام بلقیس حدود اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی احداث شد. در سال 1327 مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام کردند و در سال 1338 شخصی به نام اسکندر خان چرامی آن را خریداری شد و به گسترش آن اقدام کرد.

موسوی اصل بیان کرد: چشمه بلقیس نام جدید روزگار ما برای باغی است که مرحوم اسکندر خان چرامی در اطراف این چشمه بر جای باغی که از ازمنه پیش از او، در این محل وجود داشت توسیع و تجدید رونق کرده است.

چشمه بلقیس کجاست , چشمه بلقیس , شهر بلقیس کجاست

وی ادامه داد: مدتی نیز این باغ و یک آبادی کوچک نزدیک آن در مکاتبات و اسناد و بعضی از سفرنامه ها به نام اسکندریه شهرت گرفته است... به نظر می‎رسد این باغ مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‎باشد.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این باغ با مساحتی در حدود 38960 متر مربع و شامل فضاهایی چون 4 برج به ابعاد 70 *150 متر در ضلع غربی باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقی آن صخره‎ای بزرگ به ارتفاع 20 متر تشکیل شده است. این باغ در حال حاضر در تملک شهرداری می‎باشد.

موسوی اصل بیان کرد: پوشش گیاهی این باغ بدلیل گرمسیری بودن این منطقه شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‎ای چون گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و ... می‎باشد. همچنین بوته‎های گیاهی گوناگون و گلهای مختلف در آن به چشم می‎خورد.

چشمه دیمخ کجاست , چشمه دیمه کجاست , بلقیس

وی گفت: نظام آبیاری این باغ بر اساس فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمة فرعی می‎باشد که بوسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان می‎یابد و آب مازاد آنها بوسیله جویی بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می‎شود. این استخر زیبا به شعاع 10 متر و عمق 1/5 متر بصورت دایره و دارای سه ورودی و یک خروجی می‎باشد که آب چشمه از مسیر خروجی به رودخانه فشیان می‎ریزد. این استخر، باغچه‎ای به قطر 4 متر که پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گلهای زیبا و متنوع است را در آغوش گرفته است.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: چشمه بلقیس یکی از جاذبه های مهم گردشگری این استان و از مناطق هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی است.

موسوی اضافه کرد: سالانه 600 تا 700 هزار گردشگر از باغ "چشمه بلقیس" چرام واقع در شهر چرام مرکز شهرستان چرام در220 ‪ کیلومتری جنوب غرب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دیدن می‌کنند.

وی اظهارکرد: این باغ زیبا مشکلاتی داشت که با مصوباتی کمپینگ، سرویس بهداشتی حمام و آلاچیق ایجاد شد و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

باغ "چشمه بلقیس" در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک "قلعه کره شهبازی" از توابع شهرستان چرام و در 9 کیلومتری شرق شهر چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوه‌ها واقع شده است.

کی کجاست , خانه دوست کجاست , چشمه

چشمه دیمه , کویر مصر کجاست , غار اصحاب کهف کجاست

چی کجاست , چشمه های باداب سورت , چشمه باداب سورت

آپاندیس کجاست , چشمه سورت , شاهرود کجاست

درآمد تلگرام از کجاست , پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید کجاست , چشمه علی

رستگار رحمانی الان کجاست , مرز مهران کجاست , چشمه برم

خانه دوست کجاست؟ , مالدیو کجاست , معنی شعر چشمه و سنگ



ویدیو : باغ چشمه بلقیس کجاست؟ +عکس