بازگشت خاموشی‌های گسترده برق : وزارت نیرو در آستانه لایحه بودجه سال 1394 اعلام ...



متن بازگشت از کربلا , متن بنر بازگشت از کربلا , متن و عکس پروفایل بازگشت از کربلا

وزارت نیرو در آستانه لایحه بودجه سال 1394 اعلام كرده بود كل تولید قابل اتكا در سال 1394 به 47 هزار و 541 مگاوات و نیاز مصرف پیك در همین سال به میزان 51 هزار و 500 مگاوات پیش‌بینی می شود. بر طبق این آمار كمبود سه هزار و 959 مگاواتی برق برای سال 1394 در زمان تصویب بودجه محاسبه شد.

برآورد كمبود سه هزار و 959 مگاواتی برق نشان از سیستم ناپایدار در مدیریت برق دارد. حتی اگر این كمبود وجود نداشت، به عقیده مركز پژوهش‌های مجلس تامین پیك 51 هزار و 500 مگاوات برق احتیاج به توان تولید 56 هزار مگاوات دارد كه شامل ذخیره سرد و گرم و ... است.

بنابراین در تابستان امسال با كوچك ترین اتفاق كشور دچار مشكل خواهد شد و سال‌های بعد بدون هر حادثه‌ای كشور با بحران برقی مواجه خواهد بود و دولت موظف است كه در این زمینه اقدام جدی معمول دارد.

خاموشی‌های گسترده برق در مقطعی در ایران و طی سال‌های 2008 تا 2012 در برخی كشورهای دنیا مانند پاكستان، عربستان، هنگ كنگ و بنگلادش نتایج زیانباری را به این كشورها تحمیل كرد. زیرا قطع برق تهدیدكننده صنایع، خدمات و رفاه عمومی است. در نتیجه باید توازن در تولید و مصرف برق بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حال برای جبران كمبود 4 هزار مگاواتی برق با مدیریت در طرف عرضه و تقاضا باید نسبت به جبران آن اقدام شود. در طرف عرضه باید همه واحدهای نیروگاهی حرارتی وعده داده شده در گزارش وزارت نیرو مورد بهره برداری قرار گرفته و تعمیرات دوره‌ای واحدهای حرارتی، بازسازی نیروگاهی، ذخیره آبسدها، تبدیل نیروگاه‌های بخاری و گازی به سیكل تركیبی و... در دستور كار قرار گیرد.

در طرف تقاضا اعمال مدیریت مربوط به محدودیت بار صنایع با دیماند بالا، مدیریت مصرف در بخش خدمات، مدیریت بر مصارف عمومی، مدیریت بر مصارف كشاورزی، ادامه توزیع لامپ كم مصرف، اطلاع‌رسانی در رسانه ملی و در اختیار داشتن امكانات استفاده از ایستگاه رادیویی یا تلویزیونی برای اطلاع‌رسانی در مواقع اضطراری و به خصوص كاهش تلفات برق در شبكه‌های انتقال و توزیع و... نیز باید مورد توجه تصمیم‌گیران و مجریان باشد.

اخبار اقتصادی  -تابناک

 


ویدیو : بازگشت خاموشی‌های گسترده برق