بازتاب ستاره بازی در ایران : برای اولین‌بار بود که تیمی متشکل از ستاره‌های ...


برای اولین‌بار بود که تیمی متشکل از ستاره‌های فوتبال جهان به ایران آمده بودند تا با ستاره‌های فوتبال ایران بازی کنند. روزنامه شرق: برای اولین‌بار بود که تیمی متشکل از ستاره‌های فوتبال جهان به ایران آمده بودند تا با ستاره‌های فوتبال ایران بازی کنند. درواقع در ٢٠ سال گذشته در فوتبال ایران فقط تیم پیش‌کسوتان میلان به تهران آمده بود و مقابل پیش‌کسوتان پرسپولیس بازی کرده بود. بااین‌حال حضور ستارگان فوتبال جهان با حواشی و ناهماهنگی‌هایی همراه بود؛ از تعویض هتل تیم ستارگان جهان به دلیل عدم رضایت میشل سالگادو گرفته تا ناهماهنگی‌هایی که در فرودگاه به دلیل ازدحام جمعیت در زمان ورود ستارگان جهان به وجود آمد.

جیمی‌جامپ معروف

در اواسط بازی ستارگان فوتبال جهان و ستاره‌های فوتبال ایران، یکی از تماشاگران به داخل زمین بازی آمد. برای اولین‌بار نبود که این اتفاق در ورزشگاه‌های ایران می‌افتاد اما جیمی‌جامپ‌بازی جمعه در این مورد که حداقل برای قشر فرهنگ‌دوست کشور شناخته شده است با جیمی‌جامپ‌های قبلی تفاوت داشت. علی ملاقلی‌پور، کارگردان فیلم قندون جهیزیه، فرزند زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران، در اعتراض به گرفته‌شدن چند سینما که فیلم او را پخش می‌کردند با لباسی که اسم فیلمش را روی آن نوشته بودند به زمین بازی آمد. در نهایت او با دخالت مأموران امنیتی بازی از زمین چمن ورزشگاه آزادی به خارج زمین هدایت شد.

نارضایتی برخی هنرپیشه‌ها

در بازی روز جمعه علی پروین با وجود اینکه میهمان تیم باشگاه هنرمندان بود، به تعداد کمی از هنرمندان بازی داد. این تصمیم ناراحتی تعدادی از هنرمندان را به‌همراه داشت. علی پروین بعد از بازی ضمن عذرخواهی از هنرمندانی که نتوانستند در مقابل ستارگان جهان بازی کنند، دلیل بازی‌ندادن به آنها را آمادگی خوب ستارگان جهان توصیف کرد و گفت نمی‌خواسته تیم ایران با اختلاف گل بیشتری شکست بخورد.

از عصبانیت خداداد تا رفتن مجیدی

بین دو نیمه بازی در رختکن ایران اتفاقی افتاد که نمونه آن را فقط در فوتبال ایران می‌توان پیدا کرد. خداداد عزیزی که از تک‌روی‌های فرهاد مجیدی در بازی دلخور شده بود، با اجازه‌گرفتن از علی پروین در رختکن به بازی مجیدی اعتراض کرد. بعد از حرف‌های عزیزی، فرهاد مجیدی خواست که او را تعویض کنند و تا پایان بازی در ورزشگاه نماند و با ترک ورزشگاه به صحبت‌های عزیزی واکنش نشان داد. افرادی که در رختکن تیم ملی بودند، درگیری لفظی را تأیید کردند اما علی پروین اعتقاد داشت که مجیدی قهر نکرده است.

برخی ستارگان در ضیافت

درحالی‌که قرار بود بعد از بازی، ستارگان فوتبال جهان در ضیافت شامی که برای آنها تدارک دیده شده بود شرکت کنند اما فقط تعدادی از بازیکنان در این ضیافت حاضر شدند و بیشتر بازیکنان به محل دیگری برای شام رفته بودند. بازیکنانی هم که در ضیافت شام حاضر بودند، کمتر در جمع مردمی که می‌خواستند با آنها عکس بیندازند و خبرنگاران حاضر شدند. ویتور بایا، دروازه‌بان پرتغالی که روزهای گذشته هم رفتار خوبی با اصحاب رسانه داشت، بعد از ضیافت شام مناسب‌تر از سایر ستارگان جهان رفتار کرد و در کنار مردم و اصحاب رسانه حاضر شد و با آنها عکس یادگاری انداخت.

بازتاب در رسانه‌های خارجی

این بازی در رسانه‌های خارجی هم بازتاب گسترده‌ای داشت. نشریه دیلی‌میل انگلستان بعد از بازی به اسامی بازیکنانی که در این بازی حضور داشتند و گلزنان بازی اشاره کرد. همچنین این نشریه در آخر هم نوشت که عواید حاصل از این بازی به بیماران ام‌اس ایران اختصاص داده می‌شود. شبکه تلویزیونی رای‌اسپورت ایتالیا هم به حضور کاپیتان سابق لاجوردی‌پوشان، فابیو کاناوارو که سابقه قهرمانی در جام‌جهانی فوتبال را در کارنامه دارد، اشاره کرده است.خبرگزاری د پ آ آلمان نیز دیگر رسانه‌ای بود که درباره این بازی نوشت. این خبرگزاری به این اشاره کرد که به‌دنبال توافق هسته‌ای، تیم ستارگان جهان با حضور شماری از بازیکنان نامدار فوتبال جهان یک دیدار دوستانه در تهران برگزار کرد. این خبرگزاری با انتشار تصویری از ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی تهران نوشت: «توافق هسته‌ای میان ایران و غرب روی ورزش نیز تأثیر گذاشته است. براساس گزارش‌ها، منتخبی از ستارگان سابق فوتبال مقابل تیم ستارگان ایران در یک دیدار دوستانه شرکت کردند». در این گزارش به این اشاره شد که مناقشه هسته‌ای بین ایران و غرب طی دهه گذشته حتی در حوزه ورزش نیز تأثیر گذاشته است.

 این خبرگزاری مدعی شد: « در ١٠ سال گذشته کشورهای پرآوازه فوتبال مقابل ایران بازی دوستانه و تدارکاتی برگزار نکرده بودند». روزنامه معتبر آس اسپانیا هم به صورت مفصل و جداگانه گزارشی کامل از این بازی نوشته و آورده است: «جمعه در تهران، پایتخت ایران، یک بازی خیریه برگزار شد که بیشتر بازیکنان حاضر در آن جزئی از پیش‌کسوتان رئال‌مادرید بودند. هواداران ایرانی توانستند در استادیوم آزادی از تماشای ستارگان فوتبال جهان برای یک امر خیریه لذت ببرند. درآمد حاصل از این بازی قرار است نصیب مبتلایان به بیماری ام‌اس شود. میشل سالگادو که کاپیتان تیم بود، بسیاری از هم‌تیمی‌های سابقش در رئال را به این بازی آورده بود.

تشکر از مردم ایران

ستارگان فوتبال جهان بعد از بازی، در شبکه‌های مجازی به تشکر از مردم ایران پرداختند. فابیو کاناوارو با گذاشتن عکسی در صفحه اینستاگرام خود از ایرانی‌ها تشکر کرد. همچنین لوئیز فیگو، کاپیتان سابق پرتغال، با گذاشتن فیلمی از ابتدای حضور ستارگان جهان در زمین از مردم ایران تشکر کرد. ادگار داویدز هم دو عکس دسته‌جمعی از ستارگان دنیا را منتشر کرد. در روزهای آینده باز هم باید شاهد انتشار تصویری از ستارگان فوتبال با هشتگ «Thanks tehran» باشیم.

دلخوری سالگادو

بعد از بازی، میشل سالگادو در کنفرانس مطبوعاتی در اعتراض به شلوغی و سروصدایی که در محل کنفرانس وجود داشت چندبار گفت: «هیس» تا کسانی‌ که در کنفرانس مطبوعاتی شلوغ می‌کنند، ساکت شوند. به نظر می‌رسد علاوه بر مسئولان بازی که تجربه لازم را نداشتند، بی‌نظمی در کنفرانس خبری هم وجود داشته و بازیکنان سابق رئال‌مادرید را به واکنش وادار کرده است. حتی با وجود اینکه زمان کنفرانس محدود بود، بعضی سؤال‌ها مانند اینکه زمین چمن آزادی خوب بود از سوی خبرنگاران ایران، تعجب‌برانگیز بود.

درخواست کمک صداوسیما به بیماران ام‌اس

در‌حالی‌که برخی‌ها پیروز بازی روز جمعه را صداوسیما می‌دانستند که بعد از بازی چند میلیارد پول به‌ دست آورده است، منصور قنبرزاده، مدیرعامل نفت تهران، در مصاحبه با ایسنا گفت: در بازی ستارگان ایران و جهان صداوسیما حداقل چهار، پنج میلیارد تومان از محل تبلیغات به دست آورد که باعث و بانی این درآمد، ستارگان فوتبال بودند که با نیت کمک به بیماران ام‌اس این کار را کردند در نتیجه این پول حق بیماران ام‌اس است، جا دارد که صداوسیما حداقل از این کار خیر پولی نگیرد و به درآمدهایی که از این بازی بابت پخش تلویزیونی، عایدش شد اکتفا کند.

فرناندو هیرو

 فرناندو هیرو بعد از بازی در جمع خبرنگاران گفت: خیلی وقت است که در کنار یکدیگر بازی نکرده‌ایم و خوشحالم که توانستم بار دیگر در کنار دوستانم حاضر شوم. از مردم ایران تشکر می‌کنم بابت مهربانی‌شان و خوشامد‌گویی آنها در بدو ورود. مهم‌ترین قضیه این دیدار این بود که در جهت امور خیریه برگزار شد. کیفیت این بازی بالا بود. امیدوارم باز هم به ایران بازگردیم و بتوانیم در ورزشگاه بازی کنیم. فقط امیدوارم در آن دیدار ورزشگاه پر شود.


ویدیو : بازتاب ستاره بازی در ایران