بازتاب دعوت از ایران برای گفت‌و‌گوهای سوریه/ پیش‌بینی رئیس «سیا» : بازتاب دعوت ...



سفر بازیگر فیلم های خاص به ایران برای جراحی بینی , برای عمل بینی به ایران امد , مانکن برزیلی برای عمل زیبایی بینی به ایران آمد

بازتاب دعوت از ایران برای شرکت در گفت و گوهای سوریه و سطح احتمالی حضور ایران در این گفت و گوها، حمایت یک سناتور آمریکایی از وارد شدن ایران به روند گفت و گوهای سوریه، تلاش مشترک روسیه و مصر برای تسهیل روند مذاکره دولت دمشق و مخالفان و ادعای رئیس «سیا» درباره آینده رویکرد روس ها در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 دعوت شدن ایران برای شرکت در دور جدید گفت و گوهای صلح سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد، مقامات آمریکایی اعلام کردند، ایران دعوت شده تا برای نخستین بار در گفت و گوهای بین‌المللی در وین درباره آینده سوریه شرکت کند. به عقیده این خبرگزاری، این دعوت نشان از تغییر راهبرد آمریکا و متحدانش در تلاش برای توقف درگیری‌های چهارساله داخلی در سوریه و برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت دارد. این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، ایران هنوز پاسخی به این دعوت نداده است. دور آتی گفت و گوهای سیاسی روز پنجشنبه در وین آغاز می‌شود.

*****

خبرگزاری «رویترز» جزئیات بیشتری را درباره این موضوع منتشر کرده و از احتمال حضور معاون وزیر خارجه ایران در گفت و گوهای وین خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از یکی از مقامات منطقه ای می نویسد، دعوت از ایران قبلاً توسط آمریکا و روسیه انجام شده و حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در این گفت و گوها شرکت خواهد کرد. این در حالی است که حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هنوز در حال بررسی است. رویترز اشاره می کند که وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده، ظریف و سرگئی لاوروف، همتای روس وی، پیشتر در روز سه‌شنبه با هم تلفنی صحبت و راه‌های حل‌وفصل بحران روسیه را بررسی کردند. لاوروف همچنین با جان کری، وزیر خارجه آمریکا صحبت کرد.

*****

روزنامه «گاردین» نیز امروز یکی از مطالب خود را به همین موضوع اختصاص داده و دعوت از ایران برای شرکت در گفت و گوهای وین را نشانه تغییر رویکرد غرب دانسته است. به عقیده این روزنامه، دعوت از ایران برای حضور در گفت و گوها بر سر آینده سوریه، به معنی تغییر قابل توجه رویکرد آمریکا و متحدان عربش است. حضور ایران در گفت و گوهای سوریه همچنین سبب خشنودی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور خواهد شد. گاردین می افزاید، حضور ایران در این گفت و گوها، به همراه مداخله نظامی روسیه در سوریه را می توان نشانه دیگری از این موضوع دانست که تحولات در مسیر خود در جریان است. در عین حال، دعوت از تهران برای حضور در گفت و گوهای سوریه سبب نگرانی عربستان سعودی و دیگر کشورهایی خواهد شد که درباره نفوذ فزاینده ایران در عراق، یمن، لبنان و بحرین و همچنین سوریه نگران هستند. این کشورها البته درباره نقش ایران در منطقه اغراق می کنند.

*****

در همین حال، یک سناتور آمریکایی نیز دعوت از ایران برای شرکت در گفت و گوهای مذکور را امری مثبت ارزیابی کرده است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، انگوس کینگ، سناتور مستقل از ایالت مین آمریکا و عضو کمیته خدمات مسلح سنای این کشور ضمن استقبال از حضور ایران در گفت و گوهای سوریه، درباره اعزام احتمالی نیروهای آمریکایی به سوریه هشدار داده است. کینگ اظهار داشته: «به نظر من، باید ضمن تأکید بر لزوم کنار زدن اسد از قدرت، ایران و روسیه را نیز داشته باشیم. هر دو کشور نگران داعش هستند و دشمن داعش به شمار می آیند». وی درباره تغییر راهبرد دولت اوباما درباره ایران در مقابله با داعش نیز اظهار داشته، این بخشی از راهی برای برون رفت از بحران است.

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، خبرگزاری «اسپوتنیک» از تلاش مشترک روسیه و مصر برای تشکیل هیأتی از مخالفان دولت سوریه جهت مذاکره با دولت خبر داده است. در این راستا، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه از رایزنی های فشرده مسکو و قاهره برای تشکیل هیأت مشترکی از نمایندگان همه احزاب و گروه های مخالف دولت سوریه خبر داد. سرگئی لاوروف اظهار داشت: «روسیه و مصر هم اکنون در حال رایزنی برای تشکیل هیأت واحدی از همه احزاب و گروه های مخالف دولت سوریه برای مذاکره با نظام حاکم این کشور هستند». وی افزود: همکاری و تلاش های مشترک همه کشورهایی که در پرونده سوریه دخیل هستند، به آغاز مذاکرات صلح و حل سیاسی بحران داخلی سوریه کمک زیادی خواهد کرد.

*****

این در حالی است که رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) مدعی شده روس ها در نهایت با کناره گیری بشار اسد به عنوان بخشی از راه حل بحران سوریه موافقت خواهند کرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، جان برنان مدعی شده، روس ها در نهایت برای حل مناقشه سوریه تلاش خواهند کرد، بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را به کناره گیری وادار کنند. وی اظهار داشته: «با وجود آنچه روس ها می گویند، من فکر می کنم آن ها حضور اسد را در آینده سوریه پیش بینی نمی کنند... فکر می کنم روس ها درک کنند که راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد و نیاز به نوعی از روند سیاسی احساس می شود». برنان در ادامه مدعی شده: «سؤال این است که در چه زمانی و چگونه آن ها بتوانند اسد را به خروج از صحنه وادار کنند».


 اخبار  سیاست خارجی  -  تابناک 


ویدیو : بازتاب دعوت از ایران برای گفت‌و‌گوهای سوریه/ پیش‌بینی رئیس «سیا»