بازتاب افزایش اونس طلا در بازار سکه / آینده بازار طلا و سکه :   اخبار اقتصادی ...



 

اخبار اقتصادی - صعود سکه به‌دنبال اونس

به دنبال افزایش قیمت اونس در روز جمعه، قیمت سکه نیز روز گذشته با افزایشی تقریبا 2 درصدی همراه بود. این روزها با ثبات نسبی بازار ارز، قیمت سکه عمدتا از تغییرات بهای طلای جهانی تاثیر می‌گیرد که مسیری افزایشی را پشت‌سر گذاشته است. البته در هفته‌های پیشین، درصد تغییر بهای سکه نسبت به تغییرات اونس محدودتر بود؛ اما در روزهای گذشته قیمت‌گذاری سکه توسط بازار داخلی، در هماهنگی بیشتری با بازارهای جهانی بوده است. البته این تغییرات، معمولا با تاخیری چند ساعته تا یک روزه، در بهای سکه منعکس می‌شود.

بازتاب افزایش اونس طلا در بازار سکه
قیمت هر اونس طلا که به واسطه همراه شدن چند عامل مساعد، عصر جمعه به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته بود، روی سطح 1319 دلاری ایستاد.


 تحلیلگران دو پیش‌بینی متفاوت از روند آتی طلای جهانی دارند که سرمایه‌گذاران را بر سر یک دوراهی قرار داده است. عده‌ای رشد بیشتر طلا در هفته‌های آتی را پیش‌بینی می‌کنند و عده‌ای نیز بر این باورند که قیمت مناسب اونس در شرایط کنونی اقتصاد جهان، خیلی پایین‌تر از این است.

 

گروه دوم معتقد هستند بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا، امکان حرکت اونس به سمت نرخ مناسبش را فراهم خواهد کرد. به هر روی تقویت طلای جهانی، باعث افزایش قابل‌توجه قیمت سکه در اولین روز هفته شد. همان‌طور که بازاری‌ها اظهار کرده بودند، افزایش قیمت اونس بالاخره توانست بازار طلای داخلی را قدری تکان دهد. بازار ارز داخلی نیز نسبتا آرام است. با این وجود افزایش نرخ رسمی و بازاری یورو و پوند به دنبال افزایش برابری جهانی این ارزها در مقابل دلار قابل‌توجه بود.


طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آخرین ساعات کاری روز جمعه، روی 1319 دلار بسته شد. رشد چشمگیر طلا که به واسطه همراه شدن چند عامل تقویت کننده با همدیگر رخ داده بود، سرمایه‌گذاران بین‌المللی را در موقعیت تازه‌ای قرار داد.

 

برخی از کارشناسان به سرمایه‌گذاران بازار طلا توصیه می‌کردند که در صورت عبور قیمت اونس از سطح 1300 دلاری به فروش ذخایر طلای خود اقدام کنند. در شرایط کنونی اونس روی سطوحی بالاتر از این ایستاده است و اظهارات برخی تحلیلگران بازار حاکی از رشد بیشتر قیمت فلز زرد رنگ در روزهای آتی است.

 

آخرین نظر‌سنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نیز از تقویت بیشتر طلا در هفته جاری حکایت دارد. حتی عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند که احتمال صعود طلا به سطح قیمتی 1350 دلاری زیاد است. در مقابل این عده، افرادی قرار می‌گیرند که قیمت مناسب اونس در شرایط کنونی اقتصاد جهان را در حدود 1000 دلار برآورد می‌کنند و معتقدند که احتمال کاهش شدید قیمت طلا تا پایان امسال در صورت بهبود شرایط اقتصادی آمریکا وجود خواهد داشت.


آخرین اظهارات «جانت‌یلن» رئیس بانک مرکزی آمریکا، حاکی از لزوم ادامه سیاست‌های محرک پولی تا رشد و رونق اقتصادی آمریکا بود. این سخنان در کنار آمارهای ناامیدکننده‌ای که از اقتصاد ایالات‌متحده منتشر شد، قرار گرفت و اطمینان را در بازار طلا افزایش داد. با این وجود، اظهارنظر قطعی در خصوص روند آینده طلا در شرایط پیچیده پیش رو میسر نیست و باید دید که فلز زرد رنگ به سیاست‌های پولی آمریکا و اروپا و تغییرات شاخص بورس‌های بین‌المللی چگونه واکنش نشان خواهد داد.


بازار سکه
قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار در بازار داخلی، تحت‌تاثیر تقویت طلای جهانی به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت. در دو روز کاری گذشته قیمت سکه 3 درصد از رشد داشت که حدود 2‌درصد از آن دیروز رخ داد. بازار طلای داخلی هفته‌های اخیر با رکود مواجه بود. عملکرد ضعیف اونس در سال 2013 و افت قیمت آن باعث شد که دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به این فلز گرانبها قدری تخریب شود. افرادی که برای حفظ ارزش سرمایه‌هاشان، دارایی‌های خود را به طلا تبدیل کرده بودند، با افت قیمت طلا متضرر شدند. روند نزولی و باثبات نرخ ارز هم که از شروع به‌کار دولت جدید بر بازار حاکم شده بود، در عدم تقویت طلای بازار داخل تاثیرگذار بود.

 

به هر روی کاهش تقاضای سکه باعث شده بود، تغییر قیمت‌ها در این بازار بسیار محدود باشند. نوسانات نرخ اونس به گونه‌ای تعدیل شده و گاهی با تاخیر در بازار داخل منعکس می‌شد. سکه فروشان معتقد بودند که تقویت بلندمدت اونس جهانی می‌تواند، موجب رونق مجدد بازار سکه داخل شود.

 

به هر حال اونس جهانی که سال 2014 را به گونه‌ای امیدوارکننده شروع کرده بود، در روز جمعه، تحت‌تاثیر آمارهای ضعیفی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده بود، افزایش قیمت قابل‌توجهی داد. انعکاس این امر دیروز در بازار داخل قابل مشاهده بود. این بار نرخ سکه، تقریبا متناسب با تغییرات قیمت اونس افزایش یافت.

 

در شرایط کنونی که بازار ارز با ثبات نسبی حرکت می‌کند، امید بازار سکه برای افزایش قیمت به طلای جهانی است و بازاری‌ها امیدوارند که تقویت ادامه‌دار اونس بتواند رونق را دوباره به بازار سکه بازگرداند و عملکرد بهتر این بازار را موجب شود. به نظر می‌رسد، بازار سکه مسیری به سمت عملکرد بهتر را در پیش گرفته است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان طلا و جواهر نیز با اشاره به اینکه کشور پتانسیل صادرات سالانه پنج میلیارد دلار طلا را دارد گفت: «یکی از برنامه‌ریزی‌هایمان این است که تا سال 95، 2 میلیارد دلار صادرات طلا و جواهر داشته باشیم».

 

به‌علاوه ششمین نمایشگاه بین‌المللی طلا و جواهر تهران در پایان هفته گذشته با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آغاز به‌کار کرد. «مسعود سلطانی‌فر»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ضمن بازدید و گفت‌وگو با فعالان این صنعت، صنعت طلا و جواهر را بخشی از صنایع دستی دانست و گفت: «همان حمایتی که از بخش صنایع دستی انجام می‌گیرد، از این صنعت هم انجام می‌شود.» وی افزود: «ما نگاه ویژه‌ای روی فعال کردن اقتصاد تولیدی کشور داریم، نه اقتصاد دلالی.»


بازار ارز
قیمت یورو و پوند انگلیس در بازار داخلی، دیروز به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت. این در حالی است که نرخ دلار آمریکا، تغییر چندانی را متحمل نشده و در سطوح قبلی نوسان می‌کند. کارشناسان تغییرات رخ داده در بازار داخل را با کاهش نرخ برابری دلار در مقابل برخی از ارزهای مهم اقتصاد جهانی، طی روزهای اخیر مرتبط می‌دانند.

 

دلار آمریکا به‌دلیل آمار اقتصادی ضعیفی که از این کشور منتشر شده، در بازارهای جهانی قدری تضعیف شده است. از آنجا که بازار داخل تمایل زیادی به حفظ قیمت دلار در سطوح کنونی دارد، تضعیف دلار از طریق تقویت یورو و پوند در بازار داخل انعکاس یافت. بانک مرکزی نیز به‌منظور انطباق نسبت نرخ‌های رسمی با برابری‌های جهانی نرخ رسمی یورو، پوند انگلیس و فرانک سوئیس را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داد.

 

در نتیجه این اقدام نسبت نرخ‌های رسمی یورو و پوند به دلار با برابری جهانی این ارزها انطباق یافت. در مجموع بازار ارز داخلی به روند بلندمدت خود ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود گسترش روابط ایران به عملکرد بهتر این بازار کمک کند. از اخبار خوشی که در خصوص حرکت به سمت توافق نهایی بین ایران و 1+5 به گوش می‌رسد می‌توان به اظهارات مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اشاره کرد.

 

«کاترین اشتون» در سخنانی در نشست شورای امنیت با اشاره به دستاوردهای همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات میان ایران و 1+5 گفت که وی خود ریاست مذاکره با هیات ایرانی را برعهده خواهد داشت و امیدوار است که در مذاکرات آتی شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشد. «جمیل چیچک»، رئیس مجلس ترکیه نیز در آستانه سفر به تهران برای شرکت در نهمین اجلاس «مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی»، سفر «حسن روحانی» به آنکارا را زمینه‌ساز فصل نوینی در روابط دو کشور ارزیابی کرد.

 

آینده بازار مسکن در سال 95 , ورود خودروهای خارجی 2017 به بازار با افزایش قیمت 10 تا 25 میلیون تومانی , آینده بازار مسکن 95

اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد


ویدیو : بازتاب افزایش اونس طلا در بازار سکه / آینده بازار طلا و سکه