بازار سكه و مافیای همگانی :     عرضه سكه با قیمت حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پایین ...



 

بازار , کافه بازار , بازار کار

 

عرضه سكه با قیمت حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پایین تر از بهای بازار این روزها صحنه های عجیبی را بر در شعب منتخب بانك ملی به وجود آورده است و كارشناسان و تحلیل گران مختلف را به بررسی این واكنش اقتصادی اجتماعی وا داشته است.

به گزارش ایسنا محمدیوسف امین داور ـ کارشناس اقتصاد ـ در این زمینه در یادداشتی با عنوان "مافیای همگانی" به تشریح دلایل هجوم به بازار سكه پرداخته است:

«تردید در وجود و فعالیت سودجویان در هر بازاری خصوصا بازاری با شرایط فعلی بازار سکه و ارز ایران، قطعا از ساده انگاری خواهد بود چرا که به طور حتم هیچ یک از خریدارانی که سکه یا ارز را در اوج گرانی با قیمت های بالا خریده اند، نمی خواهند شاهد افت قیمت ها و به دنبال آن سوخت سرمایه هایشان باشند از این رو هر کس هر آنچه در توان دارد به کار می بندد تا از این اتفاق جلوگیری کند.

حال هر مقدار که سرمایه گذاری ها بیشتر باشد طبعا مخالفت ها و مقاومت ها هم نیز شدیدتر خواهد بود. این دقیقا همان اتفاقی است که طی یک هفته اخیر در بازار سکه ایران شاهد آن هستیم؛ قیمت شکنی بانک مرکزی با هدف ترکاندن حباب قیمت سکه با مقاومت سازماندهی شده دلالان و سرمایه گذارانی مواجه شده است که ارقام بالایی برای خرید سکه پرداخت کرده اند بنا بر این می توان مقداری از سرعت کند کاهش قیمت سکه را به حساب همین مقاومت ها گذاشت.

با این حال می توان از زاویه ای دیگر هم به موضوع نگاه کرد؛ با محاسبات ساده ای می توان فهمید که آیا بازار سکه و طلا تحت کنترل مافیاست یا خیر؟

اگر حجم نقدینگی کشور را که در حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، با حجم ذخیره طلای بانک مرکزی که رقمی در حدود ۵۰۰ تن عنوان می شود، مقایسه کنیم به نکات جالبی خواهیم رسید. طی روزهای گذشته در حراج بانک کارگشایی هر شمش یک کیلویی طلا حدود ۷۱۰ میلیون ریال معامله شده است، با این اوصاف کل ذخیره بانک مرکزی در حدود ۳۵۵ هزار میلیارد ریال ارزش ریالی خواهد داشت. نکته جالب در این میان نیز این است که افزایش حجم نقدینگی از ابتدای سال تا کنون نیز مبلغی در همین حدود بوده است. حال اگر حتی بانک مرکزی تمامی ذخایر طلایش را نیز حراج کند فقط می تواند ۱۰ درصد نقدینگی جامعه را جذب کند و طبیعتا سیاست عرضه ذخیره طلای بانک مرکزی به قیمتهای پایین و با هدف بازارشکنی، چندان دوام نخواهد یافت و نباید هم بیابد.

بنا بر این ابتدا باید دلایل عطش خرید طلا را در بازار بررسی کرد و خریداران سکه و طلا را شناخت. سه دلیل عمده برای این موضوع می توان شمرد؛ یکی افزایش حجم نقدینگی، دیگری عدم جذب نقدینگی در بازارهای رقیب نظیر سپرده های بانکی و بازار بورس و سرانجام گمانه زنی های عموم مردم از کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزش ارز که در افزایش نرخ طلا نیز دخالت خواهد داشت.

از این رو به سادگی در می یابیم که تلاطم فعلی بازار در نتیجه ترزیق چند میلیارد تومان پول از سوی یک گروه مافیایی نیست و مقاومت در برایر افت قیمت نیز سراسر به مافیا ارتباط ندارد بلکه واکنشی همگانی از سوی سرمایه گذاران و آحاد جامعه است. با دیدگاه مافیایی باید تمامی دارندگان پس انداز را جزو مافیا دانست که خود به خود اکثر خانوارهای طبقه متوسط و ثروتمندان جامعه را شامل می شود و این گروه چیزی در حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

بنابراین به جای پرداختن به معلول ها و آثار باید به درمان ریشه ها پرداخت. در این راستا قرار گرفتن سیاست های کلاسیک برای جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه، به همراه مشخص کردن برنامه کاهش ارزش پول ملی و همچنین در پیش گرفتن سیاست های لازم رسانه ای و تبلیغاتی برای آموزش به آحاد جامعه می تواند تاثیرگذارتر باشد.».... /  یادداشت : خبرگزارى ایسنا


ویدیو : بازار سكه و مافیای همگانی