بازار "زمین" در تهران داغ شد + جدول : بازار معاملات زمین در تهران، برای تامین ...


بازار معاملات زمین در تهران، برای تامین گران‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین ابزار مورد نیاز ساخت‌وسازهای سال91، از هم‌اكنون گرم شد. بازار معاملات زمین در تهران، برای تامین گران‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین ابزار مورد نیاز ساخت‌وسازهای سال91، از هم‌اكنون گرم شد.

انبوه‌سازان كه همه ساله در آخرین فصل سال برای خرید زمین اقدام می‌كنند، از دو هفته پیش جست‌وجو در مناطق مختلف تهران را شروع كرده‌اند تا در رقابتی كه امسال بین خریداران زمین به‌وجود آمده، بتوانند «قطعات‌بكر» را تصاحب كنند.

دلالان بازار زمین می‌گویند، پیش‌بینی تداوم رونق ساخت‌وساز در سال آینده از یك‌سو و برنامه دولت برای ساخت مسكن‌مهر روی زمین‌ملكی از سوی دیگر، تقاضای فعلی در بازار زمین را افزایش داده است.

فعالان ساختمانی با اطلاع از پایان واگذاری زمین 99ساله، تصمیم دارند با كمترین هزینه، زمین تهیه كنند و برای این هدف، خرید املاك كلنگی را در اولویت قرار داده‌اند.

خریداران زمین شامل انبوه‌سازان و بسازوبفروش‌ها به دلیل چهار مزیت املاك‌كلنگی كه مهم‌ترین آن «مشاركت در ساخت به جای پرداخت پول‌نقد» است، تمایلی به خرید زمین‌خام ندارند، اما در مقابل، فروشنده‌های این بازار عمدتا شامل مالكان زمین‌های خالی هستند كه به جای مشاركت، دریافت نقدی ارزش زمین را مطالبه می‌كنند.

این ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا باعث شده قیمت‌ زمین نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش پیدا كند كه این نرخ رشد دو برابر نرخ رشد قیمت مسكن در همین مدت بوده است.

انبوه‌سازان با اشاره به رشد قیمت و محدودیت‌های موجود در این بازار، خرید زمین را سخت‌تر از ساخت‌وساز عنوان می‌كنند.

در بین مناطق مختلف، جنوب تهران بیشترین تقاضا برای خرید زمین تحت‌تاثیر مشوق‌های نوسازی بافت ‌فرسوده را به خود اختصاص داده در حالی‌كه بیشترین عرضه زمین، در غرب و شمال شهر در جریان است. دلالان زمین متوسط قیمت زمین در تهران را بین 5/3 تا 4 میلیون تومان به ازای هر متر مربع اعلام می‌كنند.

این روزها بازار زمین با تقسیم شدن به دو بخش زمین‌های خام و املاك كلنگی از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار شده و هر یك از این زمین‌ها به نوعی بازار خاص خود را پیدا كرده‌اند.

 از سوی دیگر بررسی‌ها از بازار این املاك نشان می‌دهد املاك كلنگی به دلایلی همچون بهره‌مندی از تراكم تشویقی، موقعیت خاص درون‌شهری و واقع‌شدن اغلب زمین‌های خام در خارج از حریم‌شهری، كاهش مالیات و عوارض ناشی از نقل و انتقال این املاك، با استقبال زیادی رو‌به‌رو شده طوریكه این زمین‌ها در بازار زمستانه امسال در مقایسه با زمین‌های خام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده‌اند.

شمال تهران حداقل متری 4 میلیون

یكی از مشاوران املاك فعال در شمال تهران با اشاره به رونق بازار زمین در مناطق شمالی‌شهر به «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: با توجه به افزایش درصد صدور پروانه ساختمانی، میزان معاملات در بازار زمین افزایش یافته است. وی استقبال انبوه‌سازان از خرید و فروش زمین را مطابق سال گذشته عنوان كرد و گفت: در حال حاضر قیمت زمین نسبت به املاك كلنگی ارزان‌تر اما استقبال متقاضیان از آن كمتر است.

این مشاور املاك افزود: همچنین بیشتر متقاضیان بازار زمین ترجیح می‌دهند از طریق مشاركت در ساخت سود بیشتری كسب كنند.

وی با بیان اینكه بیشتر مراجعان بازار زمین در حال حاضر فروشندگان و عرضه‌كنندگان هستند، اظهار كرد: در حال حاضر قیمت هر متر مربع زمین در مناطق شمالی شهر تهران از 4 میلیون تا 7 میلیون تومان متغیر است.

بورس املاك فاقد سند در غرب

اما مشاور املاك دیگری در غرب تهران با اشاره به سطح پایین معاملات خرید و فروش زمین در این منطقه نسبت به سال‌های قبل گفت: ترس متقاضیان از خرید زمین به دلایلی همچون فراوانی املاك اوقافی و فاقدسند و همچنین زمین‌های مجهول‌المالك عمده‌ترین دلیل كاهش استقبال از معاملات زمین در مناطق غربی تهران است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر بیشترین تمایل سازنده‌ها به معامله املاك كلنگی است، خاطرنشان كرد: اعطای تسهیلات نوسازی و برخی معافیت‌ها در پرداخت مالیات و عوارض برای این املاك باعث شده است حدود 80درصد معاملات زمین در زمستان جاری در محدوده بافت‌های كلنگی و فرسوده صورت بگیرد.

این مشاور املاك افزود: از سوی دیگر هم‌اكنون 40درصد از مشتریان بنگاه‌های املاك غرب تهران به دنبال فروش زمین و 60 درصد باقیمانده در پی مشاركت در ساخت هستند.

وی متوسط قیمت زمین در این مناطق را بسته به موقعیت آن از یك‌میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تومان متغیر اعلام كرد.

ترفند جدید برای فرار از مالیات زمین

مشاور املاك دیگری كه در مناطق شرقی تهران فعالیت می‌كند با بیان اینكه در حال حاضر به دلیل فقدان زمین در این مناطق، انبوه‌سازان بیشتر به سمت مناطق حاشیه‌ای همچون رودهن و بومهن هجوم آورده‌اند، به ترفند جدید مالكان برای فرار از عوارض و مالیات‌های مربوط به زمین اشاره كرد.

وی توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اینكه میزان مالیات و عوارض ساخت‌وساز در املاك كلنگی كمتر است و این املاك مشمول برخی موارد تشویقی و معافیت‌ها می‌شوند مالكان با دیواركشی در اطراف زمین‌های خود این املاك را به عنوان ملك كلنگی معرفی می‌كنند.

این مشاور املاك خاطرنشان كرد: در مناطق شرقی تهران عمدتا مالكان در پی فروش زمین خود هستند و بخشی از آنها در صورتی كه مشتری دست به نقد نداشته باشند، اقدام به مشاركت در ساخت می‌كنند.

وی افزود: در حال حاضر عمده‌ترین مراجعه‌كنندگان به بازار زمین فروشنده‌ها هستند.

به گفته وی میانگین قیمت زمین در این مناطق 3 میلیون تومان برای هر مترمربع است.

فروشنده واقعی نداریم

یكی دیگر از مشاوران املاك فعال در جنوب تهران با بیان اینكه بازار زمستانه زمین در سال جاری به شدت تحت تاثیر وضعیت عرضه و تقاضا قرار گرفته است، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر فروشنده واقعی در بازار زمین جنوب شهر وجود ندارد و مالكان بیشتر به قصد ارزشیابی و اطلاع از قیمت روز املاك خود به بنگاه‌ها مراجعه می‌كنند.

وی نوسانات در بازار ارز و سكه را عامل مهمی در ایجاد شرایط ركود عنوان كرد و افزود: اغلب مراجعات بیشتر برای فروش آپارتمان است و عرضه زمین و املاك كلنگی تقریبا در حد ناچیزی است.

این مشاور املاك قیمت هر مترمربع زمین در جنوب شهر تهران را بین 2 تا 5 میلیون تومان عنوان كرد.

40 درصد افزایش قیمت زمین

در همین زمینه بیت‌ا... ستاریان كارشناس مسكن با اشاره به افزایش 40 درصدی قیمت زمین از ابتدای سال تاكنون اعلام كرد: با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال، بازار املاك كلنگی روز به روز داغ‌تر می‌شود.

وی محدودیت زمین در مناطق شهر تهران و تسهیلات تشویقی همچون مجوز احداث یك طبقه مازاد بر تراكم معمول را مهم‌ترین دلیل استقبال متقاضیان از املاك كلنگی عنوان كرد و افزود: كامل بودن اسناد و مدارك مربوط به مالكیت املاك كلنگی عامل مهم دیگری است كه رونق بازار این املاك را شدت می‌بخشد.

وی در خصوص فراوانی زمین در مناطق مختلف تهران گفت: در حال حاضر منطقه 22 تهران از نظر تعداد زمین، مناطق 14 تا 16 از نظر املاك كلنگی و منطقه یك از نظر املاك كلنگی مناسب برای ساخت مجتمع‌های مسكونی، مناطقی شاخص محسوب می‌شوند.

آپارتمان ارزان شد، زمین نه!

همچنین محمدمهدی مافی انبوه‌ساز فعال در تهران با بیان اینكه افت قیمتی ایجاد شده در بازار مسكن در بازار زمین به چشم نمی‌خورد، افزود: محدودیت زمین درون‌شهری مهم‌ترین عامل گرانی آن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های خاص حاكم بر روند صدور پروانه و سایر عملیات اداری قبل از آغاز به كار، گفت: به رغم تمام این پیچیدگی‌ها در حال حاضر ساخت‌وساز، بسیار آسان‌تر از تهیه زمین است.

مافی افزود: هم‌اكنون بازار معاملات املاك كلنگی برای متقاضیان از جذابیت بیشتری برخوردار است و سازندگان ترجیح می‌دهند با خرید این نوع از املاك، ضمن برخورداری از تسهیلات تشویقی، از فروش قطعی ملك خود به دلیل واقع شدن در مناطق داخل شهری، اطمینان حاصل كنند.



ویدیو : بازار "زمین" در تهران داغ شد + جدول