بازار خودرو در امید و انتظار :    اخبار اقتصادی - بازار خودرو در امید و انتظار بازار ...



بازار خودرو , بازار خودرو ایران , آدرس جمعه بازار خودرو تهران

 

 اخبار اقتصادی - بازار خودرو در امید و انتظار

بازار خودرو در پی اعلام كاهش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو از سوی نمایندگان مجلس، این هفته نیز مانند هفته‌های گذشته روزهایی خالی از معامله را پشت‌سر گذاشت.

بازار خودرو كه با اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت برای مدت كوتاهی جان گرفته بود، حالا هفته‌هاست كه در انتظار اجرایی شدن وعده كاهش قیمت از سوی نمایندگان مجلس، در انتظاری چند هفته‌ای فرو رفته است.

 فعالان بازار می‌گویند بازار نیمه تابستان امسال شبیه هیچ كدام از سال‌های قبل نیست. آنها كه سکون بازار ایام در ماه مبارک رمضان و جام‌ جهانی فوتبال را با امید به بهتر شدن اوضاع پس از اتمام این دو مناسبت پشت‌سر می‌گذاشتند، حالا تفاوتی میان بازار این هفته و هفته‌هایی كه در انتظار رونق می‌گذشت نمی‌بینند. به‌نظر می‌رسد انتظار برای «كاهش قیمت خودرو» آنطور كه نمایندگان مجلس به مردم وعده داده‌اند، به قدری قدرتمند است كه توانسته است تمایل مشتریان برای داشتن خودرو را تا روشن شدن تكلیف قیمت‌ها به تاخیر بیندازد.

  انتظار مشتری‌ها برای كاهش قیمت خودرو بین 15 تا 30 درصد باعث شده است حتی اتفاقی مانند كم شدن فاصله قیمت خودرو در كارخانه و بازار نیز به چشم آنها نیاید و همچنان برای خریدی ارزان‌تر از قیمت‌های فعلی دست از خرید بكشند.

پایین‌تر آمدن قیمت برخی خودروها بین 100 تا 150 هزار تومان در بازار نسبت به قیمت كارخانه، اتفاقی بود كه در پی رونق نداشتن خرید و فروش در بازار هفته گذشته رخ داد. با این وجود فعالان بازار می‌گویند مشتریان تحت تاثیر اعتراض‌ها و فعالیت‌های نمایندگان مجلس برای كاهش قیمت خودرو، هنوز ترجیح می‌دهند وارد بازار نشوند.  اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس اگرچه با سرعت زیادی پس از اعلام قیمت‌ها از سوی شورای رقابت فعالیت‌های خود را برای بازنگری در قیمت خودرو آغاز كردند، اما تا كنون نتیجه‌ای از اقدامات آنها حاصل نشده است.

در چنین شرایطی كه بازار روزهای بدون رونقی را پشت‌سر می‌گذارد و قیمت خودروها ثابت بوده یا اندكی كاهش یافته است، یكی از خودروسازان بزرگ كشور در اولین روز از هفته آینده فروش فوری محصولات خود را آغاز خواهد كرد.  فروش فوری این خودروساز در حالی است كه فعالان بازار می‌گویند با كم شدن فاصله قیمت خودرو در كارخانه و بازار، مشتریان ترجیح می‌دهند از بازار خرید كنند؛ اما شرایط فعلی بازار خودرو كمی متفاوت است.  یك فعال بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر شرایط عادی برای بازار وجود داشت و مشتریان برای كاهش قیمت خودرو در انتظار نبودند، كم شدن فاصله قیمت كارخانه و بازار نوعی مزیت برای بازار به شمار می‌آمد و آن را به حركت در می‌آورد.

 او در ادامه می‌گوید: در شرایطی كه كمترین زمان انتظار برای دریافت خودرو از كارخانه نزدیك به 30 روز یا بیشتر است، مشتریان می‌توانستند خودروی موردنظر خود را با كمترین اختلاف قیمت از بازار تهیه كنند.  اما با توجه به وضعیت فعلی بازار، به‌نظر می‌رسد خودروسازی كه به‌زودی فروش فوری محصولاتش كلید خواهد خورد، به این فروش بسیار امیدوار است. یك مدیر مسوول در این شركت خودروساز در رابطه با فروش فوری كه از نخستین روز هفته آینده آغاز خواهد شد می‌گوید «این فروش نامحدود خواهد بود.»

    قیمت داخلی‌ها همچنان در ثبات
نگاهی به قیمت‌ها در بازار این هفته نشان می‌دهد كه قیمت‌ خودروهای داخلی در تمام مدل‌ها با ثبات همراه بوده است جز یك مدل كه با اندكی كاهش قیمت همراه بوده است. پژو 206 تیپ 5 خودرویی بوده كه در بازار این هفته با كاهش قیمت همراه شده است. این خودرو در بازار این هفته با 200 هزار تومان افت قیمت به 37 میلیون و 600 هزار تومان رسید. دیگر مدل از این خانواده یعنی خودرو V8 بعد از كاهش قیمت 300 هزار تومانی كه در هفته‌های گذشته تجربه كرد، تغییری نداشته و روی 38 میلیون تومان ثابت مانده است.

  تندرها اما از جمله خودروهایی هستند كه به دلیل عرضه محدود از سوی كارخانه و همچنین پرطرفدار بودن در بازار، همچنان ثبات قیمت خود را حفظ كرده‌اند. تندر ایران‌خودرو در بازار این هفته همچنان 38 میلیون و 300 هزار تومان بوده است و تندر پارس‌خودرو نیز روی 39 میلیون و 700 هزار تومان ثابت باقی ماند.  پژو 405 بنزینی نیز در بازار این هفته با قیمت 28 میلیون و 800 هزار تومان عرضه می‌شود. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز 32 میلیون تومان قیمت دارد.  پارس سال با قیمت 38 میلیون تومان در بازار این هفته ثبات قیمت داشته است و پارس دوگانه‌سوز معمولی نیز 37 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

 سمند ال‌ایكس نیز هم‌اكنون در بازار 30 میلیون تومان قیمت دارد و رانا هم كه عضو كوچك‌تر خانواده سمند است، روی 33 میلیون و 200 هزار تومان باقی مانده است.  پراید 111 به‌عنوان پرطرفدارترین محصول سایپا نیز در هفته جاری تغییری نداشته و با قیمت 20 میلیون و 800 هزار تومان عرضه شده است.  پرایدهای 131 و 132 نیز به‌ترتیب قیمتی برابر با 19 میلیون و 800 و 19 میلیون و 300 هزار تومان داشته‌اند.

 

تیبا نیز كه مدل هاچ‌بك آن به‌زودی وارد بازار می‌شود، 23 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد كه خبر از ثبات قیمت این خودرو می‌دهد.  رنو مگان اما تنها خودرویی است كه در بازار این هفته یك میلیون تومان افزایش قیمت داشته است تا در شرایطی كه تولید این خودرو متوقف است، قیمت آن به 103 میلیون تومان برسد.
اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد

 


ویدیو : بازار خودرو در امید و انتظار