باجی که کرزی 13 سال از واشنگتن گرفت! :   اخبار بین الملل - باجی که کرزی 13 ...



تنش بین واشنگتن و ریاض بالا گرفت , دنزل واشنگتن , زیر دلم درد گرفت

 

اخبار بین الملل - باجی که کرزی 13 سال از واشنگتن گرفت!

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفت: حامد کرزی طی ۱۳ سال حکومت با اعمال فشار از آمریکا باج سیاسی گرفته و اکنون نیز بدنبال پادشاهی است در حالی که اگر واشنگتن از کاندیدی نیز حمایت کند بازهم چاره‌ای جز خروج از این کشور ندارد.

به گزارش تسنیم به نقل از «طلوع نیوز»، «عارف سروری» رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفت: حامد کرزی طی 13 سال حکومت با اعمال فشار از آمریکا باج سیاسی گرفته و اکنون نیز بدنبال پادشاهی است در حالی که اگر واشنگتن از کاندیدی نیز حمایت کند بازهم چاره‌ای جز خروج از این کشور ندارد.

وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌تواند سرآغاز یک بحران باشد زیرا افغانستان نتوانسته در مورد استراتژی مدون امنیتی و دفاعی با آمریکا و ناتو به توافق برسد و این که آمریکا بخاطر منافع خود و یا شرایط منطقه به طور یکجانبه زودتر از تاریخ مشخص قصد خروج از افغانستان را دارد، می‌تواند زمینه ساز بروز بحران باشد، هر چند که نشانه هایی از این بحران مانند موضوع انتخابات و افزایش ناامنی در این کشور را شاهد هستیم و از طرفی تشکیل گروه‌های تروریستی جدید در عراق نیز خطر جدی برای کشور افغانستان است.

سروری اظهار داشت: 2 دیدگاه در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد و «جان مک کین» در راس حزب «جمهوری خواه» این کشور باور دارد که خروج آمریکا از افغانستان با وجود مشکلات فراوان به ضرر این کشور است.

از سوی دیگر، تا زمانی که «حامد کرزی» و تیم وی به همین رویه ادامه دهند با وجود تنش‌های انتخاباتی در افغانستان، آمریکا نمی‌تواند موافقتنامه امنیتی با این کشور را به امضا برساند، چرا که مشخص نیست رئیس جمهور آینده افغانستان چه کسی است. همچنین توافق کاندیداهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر تشکیل حکومت وحدت ملی با میانجی‌گری وزیر خارجه آمریکا نیز علیرغم این که از سوی «عبدالله» و «احمدزی» پذیرفته شده است اما از سوی تیم «تحول و تداوم» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان بر این باور است که امکان دارد خروج نیروهای آمریکایی طبق توافق روی جدول زمانی عملی شود، هرچند که پس از آن این کشور در بعضی موارد مانند مبارزه با تروریسم در منطقه و به خطر افتادن منافع خود، اقداماتی انجام خواهد داد اما در بطور کلی خروج آمریکا ضرر بزرگی برای افغانستان است.

وی در مورد تغییر دیدگاه آمریکا نسبت به جنگ افغانستان نیز گفت: آمریکا و جامعه جهانی سال‌های قبل تلاش داشتند گروه‌های اپوزیسیون را تبدیل به احزاب اپوزیسیون سیاسی و در دولت شریک کنند اما عملی شدن این کار از توان نظام فعلی افغانستان خارج است.

سروری تصریح کرد: حکومت و بویژه حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان باعث قوم گرایی در این کشور شده و با آزادی زندانیان طالبان و بعضی اقدام‌های دیگری که انجام داده حتی موجب نارضایتی مقام‌های حکومتی افغانستان شده است. اقدامات اخیر کرزی با گروه چند نفری خود در جهت اعمال فشار بر آمریکا نوعی باجگیری سیاسی است.
رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در ادامه اظهار داشت: برخی کشورهای عضو سازمان ناتو باور دارند که حاکمیت نظامی دموکراسی در افغانستان عملی نمی‌شود و بدنبال اثبات این موضوع برای آمریکا هستند زیرا این کشور جنگ با تروریسم را در سال 2001 میلادی آغاز کرد و اکنون تا قبل از خروج از افغانستان بدنبال برنده شدن و رسیدن به یک نتیجه منطقی است که تعامل اقوام و گروه‌های مختلف در افغانستان را در پی داشته باشد.

وی تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان با رهایی زندانیان، آمریکا را در افغانستان با چالش سیاسی مواجه کرد و سیاسمتداران این کشور نیز چاره‌ای ندارند جز تنها گذاشتن افغانستان و بردن امکانات و سرمایه خود در جایی که بیشترین منفعت را برای آن‌ها دارد.

سروری گفت: اما با این وجود مردم افغانستان به مرحله ای از شعور سیاسی رسیده‌اند که خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان افزود: اگر آمریکا بخواهد از کاندیدایی حمایت کند که با تقلب گسترده برنده انتخابات شده است باز هم چاره‌ای جز بیرون رفتن از خاک افغانستان را ندارد.

عارف سروری اظهار داشت: کرزی تا به حال توانسته از آمریکا باج بگیرد و حکومت 13 ساله وی نشان داده که خواهان پادشاهی بر این کشور است، اما نه آمریکا خواهان نظام پادشاهی در افغانستان است و نه مردم این کشور آن را قبول خواهند کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که 14 ولایت افغانستان درگیر جنگ با طالبان است و «باراک اوباما» نیز بار دیگر با تکید بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته که تاخیر در خروج نیروهای این کشور مشکل سیاسی با افغانستان را حل نخواهد کرد.

این در حالی است که جان مک کین دیگر مقام آمریکایی نیز به اوباما هشدار داده که با خروج از افغانستان، سناریوی عراق تکرار خواهد شد.

ماموریت افغانستان در چه بخشی از اولویت های سیاست آمریکا قرار دارد و آیا نیروهای نظامی این کشور، افغانستان را بزودی ترک خواهند کرد؟
اخبار بین الملل - تسنیم

 


ویدیو : باجی که کرزی 13 سال از واشنگتن گرفت!