ای‌کیو سان هستی یا آیكیوسان؟ : همه آدم‌های موفق معدل بالایی ندارند و در امتحان ...


همه آدم‌های موفق معدل بالایی ندارند و در امتحان كنكور رتبه خوبی نمی‌گیرند؛ آنها به جای‌ «آی‌كیو» بالا، هوش هیجانی بالایی دارند.
مجله سیب سبز - آسا ابراهیمی: گرچه تا سال‌ها هوشبهر یا (IQ) معیار قضاوت در مورد آدم‌ها و توانایی‌های‌شان بود، اما این روزها روانشناسان تاثیر (EQ) یا نمره هوش هیجانی آدم‌ها در موفقیت‌شان را بیشتر می‌دانند. روانشناسای امروزی معتقدند هوشبهر تنها می‌تواند 20 درصد از موفقیت‌های زندگی را ضمانت كند اما آدم‌هایی كه IQ بالایی ندارند هم در صورت بهره‌مند بودن از هوش هیجانی بالا، می‌توانند در زندگی‌شان به موفقیت 80 درصدی برسند. اگر ریاضی‌تان خوب نبوده و در درس عربی هیچ وقت نمره بالایی نگرفته‌اید، باز هم نگران نباشید! شما با داشتن معیارهایی كه در ادامه آورده‌ایم می‌توانید میزان بهره‌مندی‌تان از هوش هیجانی را بسنجید و ببینید كه تا چه اندازه به تبدیل شدن به انسانی موفق نزدیك هستید. 

از عواطف‌تان آگاهید؟

شناخت شما نسبت به عواطف و احساسات‌تان، تا اندازه زیادی می‌تواند میزان هوش هیجانی شما را مشخص كند. اگر شما این شایستگی را داشته باشید، می‌دانید در هر لحظه چه احساسی دارید و می‌توانید میان احساسات و افكارتان و البته میان آنها و حرف و عمل‌تان رابطه برقرار كنید. افرادی كه این شایستگی را دارند، می‌دانند كه احساساتشان چطور بر عملشان تاثیر می‌گذارد.

هستی مهدوی , هستی مهدوی فر , هستی

فردوسی‌پور از احساساتش آگاه است و حتی وقتی مایلی‌كهن در یك تماس زنده تلفنی برای از كوره به در بردنش تلاش می‌كند، او می‌تواند با همین شناخت خوب از احساساتش آنها را كنترل كند. همین ویژگی به او كمك می‌كند كه وارد جنجال‌های رسانه‌ای نشود و حرفی نزند كه بعدها علیهش استفاده شود.

به خودتان نمره می‌دهید؟

آدم‌هایی كه هوش هیجانی بالایی دارند، نقاط ضعف و قوت خودشان را می‌شناسند. آنها می‌توانند عملكردشان را ارزیابی كنند و با تفكر دست از دل تجربه‌های‌شان درس بگیرند. آنها به بازخوردی كه از اطراف‌شان می‌گیرند برای ارزیابی خود توجه می‌كنند و همیشه به دنبال یادگرفتن و كمرنگ كردن نقاط ضعف‌شان هستند.

اعتماد به نفس دارید؟

كسانی كه در این هوش نمره بالایی می‌گیرند، ‌از ارزش‌ها و توانای‌های خود مطمئن هستند. آنها تعریفی مشخص از خود دارند و از آنجا كه به ایده‌های خود باور دارند، می‌توانند ایده‌های جدیدی كه حتی از نظر دیگران غیرمعمول به نظر می‌رسد را عملی كنند.

آنها به‌خاطر مخالفت‌های دیگران سراغ رفتارهای كلیشه‌ای نمی‌روند و از دیگران تقلید نمی‌كنند؛ بلكه به قدرت منطق‌شان تكیه می‌كنندو با وجود هر فشاری راهی كه به نظرشان درست به می‌رسد را می‌روند.

 اعتماد به نفس بالای فردوسی‌پور و باورش به توانایی‌هایی كه دارد به او این قدرت را می‌دهد كه وارد حوزه‌هایی شود كه بسیاری از سازندگان برنامه‌های ورزشی به خود زحمت وارد شدن به آنها را نمی‌دهند. او به‌خاطر انتقال تیم نفت به اراك با نماینده‌های مجلس هم درمی‌افتد.

خودتان را كنترل می‌كنید؟

این گروه از باهوش‌ها، روی عواطف و امیال‌شان تسلط دارند. آنها نسنجیده عمل نمی‌كنند و می‌توانند احساست قوی‌شان را در صورت مساعد نبودن شرایط كنترل كنند. آدم‌های باهوش خویشتندار و خونسرد هستند و با نگاهی مثبت حتی از پس لحظات سخت و آزار‌دهنده هم برمی‌آیند. این افراد افكاری واضح و شفاف دارند و حتی در اوج فشار و بحران هم می‌توانند تمركزشان را حفظ كنند.

قابل اعتمادید؟

درستی و صداقت اصولی است كه این افراد به آن باور دارند. آدم‌هایی كه هوش هیجانی‌شان بالاست، اخلاقیات را زیر پا نمی‌گذارند و می‌توانند اعتماد دیگران را جلب كنند. آنها اگر خودشان اشتباهی بكنند، آن را می‌پذیرند و اگر از دیگران رفتاری غیراخلاقی ببینند، با آن برخورد می‌كنند. این افراد وقتی پای مواضع اخلاقی و باورهای‌شان به میان بیاید، می‌توانند مثل یك كوه قوی و سرسخت باشند.

وظیفه‌شناس هستید؟

به كسانی كه هوش هیجانی بالایی دارند، به راحتی می‌توان مسئولیت سپرد و از انجام آن مطمئن بود. این افراد در هر شرایطی به تعهدات‌شان عمل می‌كنند و همیشه در برابر مسئولیت‌هایی كه به آنها سپرده شده پاسخگو هستند. آنها كارشان دقیق است و با برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده عمل می‌كنند.

هستی فیلم , هستی مهدوی‌فر , جهان هستی

سازگارید؟

این آدم‌های باهوش را در هر ظرفی كه بریزید، شكل آن ظرف را به خود می‌گیرند. آنها به محض ورود به محیط‌های تازه می‌توانند مثل یك عضو قدیمی به نظر برسند و وقتی شرایط‌شان تغییر می‌كند، در كوتاه‌ترین زمان با این تغییرات سازگار می‌شوند. آنها می‌توانند با توجه به شرایط اولویت‌های‌شان را تغییر دهند و همه جانبه شرایط را مدیریت كنند. این افراد با توجه به شرایط به محرك‌های محیطی پاسخی متفاوت می‌دهند و انعطاف‌پذیری از واضح‌ترین ویژگی‌های آنهاست.

فردوسی‌پور تطبیق‌پذیر هم هست و با وجود كاستی‌هایی كه شرایط به او تحمیل كرده، می‌تواند برای رسیدن به اهدافش تلاش كند. حتی كمبودهایی كه همه مربی‌ها می‌توانند سال‌ها به‌خاطرشان دست روی دست بگذارند و تنها به جنگ لفظی با مسئولان بپردازند هم سد راهش نمی شود.

نوآورید؟

كسانی كه هوش هیجانی بالایی دارند، ایده‌ها و اطلاعات تازه را به راحتی می‌پذیرند. آنها همیشه اندیشه‌های جدید را جست‌وجو می‌كنند و خطی و قالبی عمل نمی‌كنند. وقتی پای مسئله یا مشكلی به میان می‌آید، آنها راه‌های تازه برای عبور از آن را جست‌وجو می‌كنند و می‌توانند ایده‌های جدید را خلق كنند و حتی برای یافتن این راه‌های تازه، ریسك كنند.

قوه ابتكار چیزی است كه آدم‌های باهوش از آن بهره‌مند هستند. چنین افرادی همیشه از فرصت‌های تازه استفاده می‌كنند و آنها را هدر نمی‌دهند.

این افراد برای محقق كردن نیازها و انتظارات‌شان از اهداف كلیشه‌ای و مسیر‌های قدیمی فراتر می‌روند و وقتی پای رسیدن به خواسته‌های‌شان به میان می‌آید، خط قرمز‌های مرسوم را می‌شكنند و كاری كه از نظرشان ضروری است را انجام می‌دهند. آنها در مواجهه با قوانین می‌توانند منعطف برخورد كنند.

فردوسی‌پور خلاق است. او برخلاف «بهرام شفیع» كه سال‌هاست خودش را تكرار می‌كند، برای طرح ایده‌های تازه تلاش می‌كند و با جسارتی كه دارد، از پس محقق كردن‌شان برمی‌آید.

همدل هستید؟

احساسات، عواطف و نگرش‌های دیگران برای كسانی كه هوش هیجانی بالایی دارند، اهمیت دارد. آنها به مسائل دیگران اهمیت می‌دهند و همیشه گوش شنوایی برای شنیدن درددل‌های دیگران هستند. آنها خوب می‌توانند احساسات دیگران و شرایط‌شان را درك كنند و به آنها در مسیر حل مشكلات‌شان كمك كنند. از آنجا كه گذشته از داشتن این ویژگی، آدم‌های باهوش مورد اعتماد دیگران هم هستند، بیشتر از دیگران با مشكلات آدم‌های اطراف‌شان آشنا می‌شوند و حرف‌های‌شان را می‌شنوند.

همراه هستید؟

پیشرفت و بهبود وضعیت دیگران برای آدم‌های باهوش مهم است. كسانی كه نمره بالایی در آزمون‌های هوش هیجانی می‌گیرند، در سازمان‌ها هم برای بهبود و پیشرفت فعالیت‌های همكاران‌شان تلاش می‌كنند و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه هم به فكر ارتقای وضعیت اطرافیان‌شان هستند. آنها توانایی آدم‌های پیرامون‌شان رامی‌شناسند و می‌توانند با درك نقاط قوت و ضعف آنها، در مسیر رسیدن به اهداف‌شان آنها را یاری دهند.

این افراد بهترین فرصت برای رشد و توسعه را شناسایی می‌كنند و مثل یك مربی و استاد توانا، این فرصت‌ها را به اطرافیان‌شان معرفی كرده و برای دستیابی به شرایط بهتر آنها را یاری می‌كنند. آنها با دیگران برخورد احترام‌آمیزی دارند و گذشته از كمك كردن به افراد دیگر برای رسیدن به هدف‌های‌شان، خودشان هم از دیگران برای دستیابی به اهداف خود كمك می‌گیرند. آنها محیطی را به وجود می‌آورند كه زمینه رشد همه در آن فراهم باشد و در این محیط از اهداف خود و فرصت‌هایی كه پیش روی‌شان هست هم غافل نمی‌شوند.

بیوگرافی هستی مهدوی , هستی مهدوی فر و همسرش , هستی مهدوی و سردار آزمون

نتیجه‌گرا هستید؟

اگر برای رسیدن به استاندارد‌های عالی تلاش می‌كنید و همه توان‌تان برای رسیدن به نتیجه به خرج می‌دهید، می‌توانید بگویید كه این معیار از هوش اجتماعی را دارید. آدم‌هایی كه این ویژگی را دارند، همیشه برای خود چالش‌هایی را تعریف می‌كنند و با توجه به ریسكی كه در مسیر رسیدن به هدف پیش روی‌شان است، برای رسیدن به نتیجه تلاش می‌كنند. آنها به انجام شدن بهتر كار فكر می‌كنند و همیشه راه‌حل‌های خوبی برای رسیدن به این منظور در ذهن دارند و گذشته از آن، همیشه به دنبال راهی برای بهبود دادن عملكردشان هم می‌گردند.

متعهدید؟

همسو شدن با اهداف گروه و سازمان از دیگر معیارهای هوش هیجانی است. كسانی كه این شایستگی را دارند، به‌خاطر رسیدن سازمان به اهدافش فداكاری می‌كنند و حتی گاهی از منافع شخصی‌شان می‌گذرند. آنها هدفمند عمل می‌كنند و پذیرای مسئولیت‌های بزرگ‌تر و انجام ماموریت‌های بالاتر هستند. این افراد هنگام تصمیم‌گیری، ارزش‌ها و اهداف گروه را در نظر می‌گیرند و برای تحقق چنین اهدافی، بهترین فرصت‌ها را جست‌وجو می‌كنند.

كمتر كسی است كه در مورد تعهد خولیو ولاسكو، سرمربی سابق تیم ملی والیبال به تیمش شك داشته باشد. ولاسكوی آرژانتینی پس از آمدن به ایران مثل بازیكن‌های ایرانی‌اش برای پیروزی تیم می‌جنگد.

خوشبین هستید؟

دیدن نیمه پر لیوان از ویژگی‌های بارز آنهاست. چنین افرادی برای رسیدن به هدف‌شان پافشاری و سماجت به خرج می‌دهند و حتی اگر مشكلی سد راه‌شان باشد، به جای توقف كردن به برداشتن مانع‌ها فكر می‌كنند. آنها حتی در شرایط سخت امیدشان را از دست نمی‌دهند و شرایط را به بهترین شكل مدیریت می‌كنند و در چنین شرایطی قابلیت‌های‌شان را به نمایش می‌گذارند.

كسانی كه هوش هیجانی بالایی دارند به پیشرفت دیگران اهمیت می‌دهند. از كاری‌های اولیه ولاسكو با شروع سرمربیگری‌اش در تیم ملی، جذب بازیكنان جوان‌تر مثل فرهاد قائمی بود كه می‌توانستند آینده روشنی داشته باشند. او برای پیشرفت كسانی كه لایق بالاتر رفتن بودند، وقت و انرژی خرج می كند.

واضح پیام می‌فرستید؟

شیوه ارسال پیام تاثیر زیادی در در ك آن توسط‌گیرنده دارد. یك پیام درست را می‌‌توان با انتخاب شیوه‌ای نادرست، ناقص منتقل كرد و از تاثیرگذاری‌اش كم كرد. اما آدم‌های باهوش می‌توانند پیام‌شان را واضح و شفاف و همان‌طور كه هست منتقل كنند و به این وسیله كج فهمی‌ها و سوءتفاهم‌ها را به حداقل برسانند. آنها شنونده‌های خوبی هستند و در ارتباطات‌شان در جست‌وجوی درك متقابل هستند و از اینكه اطلاعات‌شان را با دیگران شریك شوند، نمی‌ترسند.

ولاسكو پیام‌هایش را واضح و شفاف می‌فرستد؛ از پیام‌هایی كه ممكن است شنیدن‌شان برای برخی‌ها ناراحت‌كننده باشد تا جملات امیدبخش و آرامش‌آور، همه را آنقدر صریح و واضح بیان می‌كند كه جایی برای كج‌فهمی و سوءتفاهم باقی نمی‌ماند.

قدرت راهبری دارید؟

همیشه در یك گروه كسی كه بالاترین میزان هوش هیجانی را دارد، رهبری را به دست می‌گیرد. چنین افرادی می‌توانند به اعضای گروه روحیه دهند، آنها را راهنمایی كنند و مسئولیت سنگین هدایت كردن‌شان را بر عهده بگیرند.

 برای این افراد فرقی نمی‌كند كه در یك گروه دوستی حضور داشته باشند یا در یك جمع شغلی. آنها در هر شرایطی قدرت رهبری كردن را دارند، می‌توانند در مورد عملكرد گروه پاسخگو باشند و با انتخاب بهترین مسیر‌ها هم آرامش اعضا را حفظ كنند و هم در تحقق اهداف بكوشند. آنها می‌دانند كه گاهی برای رسیدن به هدف به تغییر نیاز است و می‌توانند موانع پیش رو را تشخیص دهند و برای حذف‌شان تلاش كنند.

معیار آنها برای نیازسنجی، وضعیت موجود است و با توجه به آن وضعیت از توانایی‌های متفاوت همه اعضای گروه برای تحقق اهداف استفاده می‌كنند.

تعهد ایجاد می‌كنید؟

گفتیم كه آدم‌های باهوش، به كارشان متعهد هستند، اما گذشته از این، آنها می‌توانند در دیگر افراد هم تعهد ایجاد كنند. آنها روابط موثری را با دیگران برقرار می‌كنند و با در نظر گرفتن منافع دوطرفه و ایجاد تفاهم برای حفظ آن روابط می‌كوشند. آنها میان رفتارهای دوستانه و كاری مرز می‌كشند و از این طریق برای حفظ روابط‌شان تلاش می‌كنند. درسی كه آدم‌های باهوش به اطرافیانشان می‌دهند، متعهد بودن و تلاش برای تحقق اهداف مشترك است.

فردوسی‌پور همكاران فعال‌تر را به چشم رقیب‌های دردسرسازی كه باید از گردونه خارج‌شان كرد، نگاه نمی‌كند. درست است كه از كمك‌های یك خبرنگار فعال مثل «محمدحسن میثاقی» بهره‌مند است اما نباید یادمان برود این خبرنگار جوان در برنامه‌های فردوسی‌پور بود كه توانست قابلیت‌هایش را به نمایش بگذارد.

سریال هستی دانلود , آیا تو آن گمشده ام هستی , ای همه هستی

شریك دیگران می‌شوید؟

روحیه همكاری و مشاركت را نمی‌توان از این آدم‌ها گرفت. آنها اهداف مشترك را شناسایی می‌كنند و زمانی كه با دیگران كار می‌كنند، برای تحقق آن هدف‌ها می‌كوشند.

این افراد توازن را در روابط‌شان برقرار می‌كنند و با داشتن روحیه همكاری، در اطلاعات دیگران و منافع‌شان سهیم شده و خودشان هم چنین امتیازی را به دیگران می‌دهند. برای آنها، گذشته ازهمه این موارد اهداف جمعی اهمیت زیادی دارد. آنها نه به اثبات توانایی‌های خود، بلكه به سودمندی تیم‌شان هم كمك می‌كنند و برای تحقق آن، از كمك كردن به دیگران و همكاری با آنها در کارهای سخت فروگذار نمی‌كنند.

عادل فردوسی‌پور روحیه كار جمعی دارد. درست است كه او برنامه‌ساز و مجری است اما كارش را تیمی حرفه‌ای و متعهد كامل می‌كنند كه هر كدام با توجه به تخصص‌شان، بخشی از كار را برعهده گرفته‌اند.

مرز‌ها را تفکیک می‌کنید

کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند، می‌توانند مرزهای کار را از دوستی تفکیک کنند و از این طریق، اجازه ندهند که روابط شخصی‌شان به کار آنها صدمه بزند و یا خصومت‌هایی که در زندگی خصوصی با یک فرد دارند، روی قضاوت حرفه‌ای آنها تاثیر بگذارد. برای این دسته از باهوش‌ها، کار کار است و دوستی دوستی و همین باور یکی از رموز موفقیت آنها تلقی می‌شود.

فردوسی‌پور مرز‌های دوستی از مرز‌های‌كاری‌را می‌تواند به خوبی تفکیک كند. گرچه گاهی انتقادهای او واكنش‌های خصمانه‌ای را از سوی علی دایی همراه داشته و به تحریم دوربین‌های 90 از سوی او منجر شده اما عادل تلاشش را برای جدا كردن مرزهای كار و دوستی كرده است.


ویدیو : ای‌کیو سان هستی یا آیكیوسان؟