ایکس باکس، آواتار را به چالش می کشد! : سونی و مایکروسافت با دست پر وارد نسل ...


سونی و مایکروسافت با دست پر وارد نسل هشتم بازی های رایانه ای خواهند شد. سونی برای ساخت کنسول خود به صورت جدی دست به کار شده هفت صبح: کنسول های نسل هشتم در حالی سال آینده وارد بازارهای جهانی خواهند شد که تحلیلگران دنیای فناوری قدرت گرافیکی آنها را با ساخته مشهور جیمز کامرون مقایسه می کنند

هنگامی که نیل رابینسون قدرت تکنیکی ایکس باکس 720 را با آواتار جیمز کامرون مقایسه کرد، بسیاری از بزرگان صنعت فناوری به او لقب مجنون گرافیکی را دادند. شاید رابینسون به عنوان مدیر بخش ارتباطات AMD فرد قابل احترامی بود اما در بهترین حالت می توانستیم تصور کنیم که او در حال بازاریابی برای شرکت خود است.

اکنون پس از یک سال، آن ادعای بی پروا رنگ واقعیت به خود گرفته و به نظر می رسد سونی و مایکروسافت با دست پر وارد نسل هشتم بازی های رایانه ای خواهند شد. سونی برای ساخت کنسول خود به صورت جدی دست به کار شده و بزرگان صنعت هم به شیوه های متفاوت حرف های رابینسون را تایید می کنند. این بدان معناست که فصل جدیدی در دنیای فناوری در حال رقم خوردن است؛ فصلی با نام تحول گرافیکی.

ایکس باکس , ایکس باکس وان , ایکس باکس وان اس

جیمز کامرون دیگر پادشاه جهان نیست

می توانید آن را بدشانسی بخوانید یا شاید هم نبود فرهنگ استفاده اما در هر صورت همین عامل سبب شده گرافیک و سطح تکنیکی بازی های رایانه ای با کنسول های بازی پیش رود. تا دهه گذشته سازندگان به راحتی روی رایانه های شخصی بازی ساخته و با توجه به سخت افزار روز آن را بهینه سازی می کردند اما مشکلات کپی های غیرقانونی سبب شد بیش از 95 درصد سازندگان به کنسول های بازی و تبلت ها پناه آورند.

به همین علت چند سالی می شود که گرافیک آثار رایانه ای در یک خط متوقف شده و تنها ورود کنسول های تازه نفس می تواند مرز جدیدی را برای آنها تعیین کند. پس از نیل رابینسون اکنون کریس دوران، سازنده موتور نورپردازی Englighten مدعی شده که گرافیک نسل بعدی کنسول ها در حد و اندازه های آواتار خواهد بود. او می گوید: «نمی توان مرز مشخصی برای نسل بعدی تعیین کرداما می توانیم اطمینان داشته باشیم با نمونه های شبیه به آواتار روبرو می شویم. توجه کنید شش سال از ورود نسل فعلی کنسول ها می گذرد و در حال حاضر با وجود پردازنده، گرافیک قدرتمند و حافظه بیشتر دستیابی به رویای ساخت آواتار چندان هم دور از دسترس نیست.»

در اظهاراتی جداگانه مدیر شرکت یوبی سافت هم مدعی شده بود علاوه بر گرافیک، شاهد پیشرفت فوق العاده هوش مصنوعی در نسل بعدی کنسول ها خواهیم بود.



مبارزه با هالیوود

علاوه بر مشکلات کپی های غیرقانونی، هزینه های بالای ساخت بازی از جمله دلایلی بود که سازندگان ترجیح می دادند در نسل هفتم بازی های رایانه ای متوقف شوند. جالب است بدانید در نسل ششم هزینه ساخت بازی ها بین سه تا پنج میلیون دلار بود اما این رقم در نسل فعلی به 18 تا 28 میلیون دلار رسیده و حتی این مبلغ برای بعضی عناوین بزرگ همچون ندای وظیفه بیش از 50 میلیون دلار است. با توجه به این ارقام مشخص است که چرا بعضی از سازندگان با ترس از نسل بعدی یاد می کنند اما مدیر شرکت Take Two اعتقاد دیگری دارد.

ایکس باکس یا پلی استیشن 4 , مقایسه ایکس باکس با ps4 , ایکس باکس وان اسلیم

ناشر عناوین مشهوری همچون مکس پین 3 و سری GTA اعتقاد دارد با توجه به فناوری استفاده شده این هزینه ها حتی می تواند کاهش پیدا کند. بد نیست بدانید پرهزینه ترین بازی تاریخ مکس پین 3 بوده که با هزینه 110 میلیون دلاری به دست این شرکت منتشر شده است.



سامورایی وارد می شود

مسئولان سونی و مایکروسافت هر دو به صورت رسمی خبر از تولید نسل بعدی کنسول های خانگی داده اند. تنها چیزی که مشخص نیست زمان عرضه این دو غول است. هر چند به اعتقاد بسیاری هر دو کنسول تا قبل از بهار سال 2014 میلادی وارد بازارهای جهانی خواهند شد.

ایکس‌باکس وان , ایکس باکس یا پلی استیشن , دانلود بازی ایکس باکس وان

 یکی از سازندگان دنیای بازی ادعا کرده سونی هم اکنون در حال پخش بسته های توسعه (تجهیزات ساخت بازی برای کنسول ها که به وسیله شرکت تولیدکننده اصلی به دیگر سازندگان فروخته می شود) مخصوص پلی استیشن 4 است. این بسته ها نشان می دهد آخرین محصول سونی از چه سخت افزاری بهره می برد و اگر ادعاهای این سازنده ناشناس درست باشد، سونی برای کنسول بعدی خود از AMD کمک گرفته.

کنسول ذکر شده که با نام رمز اوربیس هم شناخته می شد از چیپ های AMD A10 استفاده می کند؛ چیپ هایی که شامل پردازنده و پردازنده گرافیکی در یک محیط هستند. هدف نهایی سونی از ساخت این کنسول توانایی اجرای بازی های در 60 فریم بر ثانیه همراه با وضوح تصاویر 1080P است هر چند طبق شایعات پلی استیشن 4 از استاندارد UHD یا 4K و همچنین فناوری سه بعدی نیز پشتیبانی می کند. احتمال می رود فرزند جدید سونی در نمایشگاه E3 سال آینده به صورت رسمی معرفی شود.

ایکس‌باکس وان اسلیم , ایکس باکس وان یا پلی استیشن 4 , مقایسه ایکس باکس وان با پلی استیشن 4

این در حالی است که طبق شایعات مایکروسافت به درخواست سازندگان تغییراتی اساسی را در کنسول خود به وجود آورده و رم و پردازنده آن را افزایش داده؛ تغییراتی که می توانند زمان نهایی محصول غول نرم افزاری دنیا را به تعویق بیندازند. با توجه به این اخبار و اظهارنظرهای گوناون هیچ بعید نیست که تا چند سال آینده شاهد رقابت تنگاتنگ بین کنسول های بازی و صنعت فیلمسازی دنیا باشیم!


ویدیو : ایکس باکس، آواتار را به چالش می کشد!