این رشته‌ ها را انتخاب كنید تا بیكار نمانید : اساس اعلام وزارت علوم تحقیقات ...


اساس اعلام وزارت علوم تحقیقات و فناوری، فناوری‌های هوافضا، هسته ای و نانو و رشته‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولیو...از جمله اولویت‌های درجه اول سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت علوم برای كنكوری‌های سال آینده اعلام شده است. روزنامه ابتکار: بر اساس اعلام وزارت علوم تحقیقات و فناوری، فناوری‌های هوافضا، هسته ای و نانو و رشته‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی و رمزنگاری و کدگذاری و همچنین رشته‌های مطالعات قرآن و حدیث، کلام اسلامی و فقه تخصصی از جمله اولویت‌های درجه اول سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت علوم برای كنكوری‌های سال آینده اعلام شده است.

 علاوه بر این رشته‌هایی از زیر مجموعه علوم تجربی كه كه به طور مستقیم با دانش ارتقای سلامت با تاکید بر بیماری‌های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه‌های اسلامی و استفاده از الگوهای تغذیه بومی باشند به همراه حکمت و فلسفه هنر، هنرهای اسلامی ایرانی، هنرهای مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در زیر مجموعه هنر از جمله دیگر اولویت‌های وزارت علوم برای كنكور سال اینده در نظر گرفته شده است.


طی روزهای گذشته وزارت علوم رشته‌های اولویت دار را برای کنکور سال آینده اعلام کرده است. اقدام جدید این وزارتخانه در حالی است كه آمارها می‌گویند كه تعداد بیكاران دارای مدارك كاردانی و كارشناسی بیش از بیكاران دیپلمه است. طی ماههای اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای با استناد به این گونه آمارها مدعی فاصله گرفتن دانشگاه‌ها از وظیفه اصلی خود یعنی مهیا كردن نسل جوان برای ورود به بازار كار شده اند.

 وزیر آموزش پرورش هفته گذشته در همایشی مرتبط با توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه ای در كشور و وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ماه گذشته در در سالگرد تاسیس مراكز فنی و حرفه ای كشور از افزایش آمار بیكاران دارای مدارك دانشگاهی گلایه كرده اند. گفته شده است كه سازمان سنجش در راستای ایجاد تعادل بین بازار کار و تقاضا برای اولین بار و با هدف ساماندهی بهینه پذیرش دانشجویان در سال آینده رشته‌های اولویت دار و مورد نیازهر گروه آزمایشی را اعلام کرده است تا داوطلبان سال آینده متناسب با بازار کار رشته‌های خود را انتخاب کنند.

در این تقسیم بندی رشته‌ها به اولویت الف، ب و ج تقسیم شده است.تعادل میان بازار عرضه و تقاضای نیروی دانشجو و بازار کار از گذشته مورد توجه وزارت علوم بوده است. در همین زمینه هم چندی پیش جعفر توفیقی داریان، وزیر علوم دولت اصلاحات و استاد دانشگاه به خبرآنلاین می‌گوید: آموزش عالی یک نظام عرضه نیروی کار است و اقتصاد یک نظام تقاضای نیروی انسانی.در کشور ما جدایی این دو نظام عرضه و تقاضا وجود دارد.دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که نظام عرضه و تقاضا تعامل داشته باشد اما این دو نظام جداگانه فعالیت می‌کنند و برای همین هدفمندی معنا ندارد.

مشکل اساسی نظام آموزش عالی رکود در بخش تقاضا است مثلا حجم اقتصاد کشور ما در مقایسه با کشورهای مشابه پایین است. همچنین درصد نیروی انسانی متخصص در جمعیت شاغل که درصد مهمی است هم مهم است وهرقدر این درصد بالاتر باشد یعنی ظرفیت اقتصاد کشور بالاست.وی تاکید می‌کند:یکی از دلایلی که وزارت فرهنگ آموزش عالی در سال 79 تبدیل به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری شد و در قانون آن شورای علوم و تحقیقات با ریاست رئیس جمهور و شرکت نمایندگان عرضه و تقاضا تشیکل شد همین بود که به بازار عرضه و تقاضا سامان دهد.

 تجربه کشورهای توسعه یافته این موضوع را نشان می‌دهد. با این حال فهرست اولویت بندی ارائه شده از سوی سازمان سنجش آموزش كشور بیش از این كه نشان دهنده نیاز بازار كار بوده باشد بر اساس سیاست‌های كلان حكومتی و برنامه ریزی‌های انجام شده در این راستا تنظیم شده است و و در واقع نسبت ملموسی با نیازهای واقعی بازار كار ندارد.

برای مثال از ناگه وزارت علوم و بر اساس فهرست اعلامی رشته‌هایی مانند فناوری‌ هوافضا، فناوری هسته‌ای، فناوری‌های نانو و فناوری‌های نرم و فرهنگی به همراه رشته‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی و رمزنگاری و کدگذاری و همچنین مطالعات قرآن و حدیث، کلام اسلامی و فقه تخصصی بیشترین اولویت‌ها را دارند. این درحالیست كه واقعیت‌های بازار كار به طور قطع چیزی متفاوت از این فهرست را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام رسمی وزارت علوم و تحقیقات جدول رشته‌های اولویت دار به شرح زیر است.


اولویت الف


فناوری: فناوری‌ هوافضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری هسته‌ای، فناوری‌های نانو و میکرو، فناوری‌های نفت و گاز، فناوری زیستی، فناوری‌های زیست محیطی، فناوری‌های نرم و فرهنگی.

علوم پایه و کاربردی: ماده چگال، سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی، گیاهان دارویی، بازیافت و تبدیل انرژی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، رمزنگاری و کدگذاری.

علوم انسانی و معارف اسلامی: مطالعات قرآن و حدیث، کلام اسلامی، فقه تخصصی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی، فلسفه‌های مضاف متکی بر حکمت‌ اسلامی، فلسفه ولایت و امامت، اخلاق کاربردی و حرفه‌ای اسلامی، سیاست‌گذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ، زبان و ادب فارسی به عنوان زبان علم.

سلامت: سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانش پیشگیری و ارتقای سلامت با تاکید بر بیماری‌های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه‌های اسلامی، استفاده از الگوهای تغذیه بومی.

هنر: حکمت و فلسفه هنر، هنرهای اسلامی ایرانی، هنرهای مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اقتصاد هنر، فیلم و سینما، رسانه‌های مجازی با تاکید بر انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، موسیقی سنتی و بومی ایران، ادبیات، شعر و داستان‌نویسی، طراحی هنر ایرانی اسلامی.

اولویت ب

فناوری: لیزر، فوتونیک، زیست حسگرها، حسگرهای شیمیایی، مکاترونیک، اتوماسیون و روباتیک، نیم‌رساناها، کشتی‌سازی، مواد نوترکیب، پلیمرها، حفظ و احیای ذخایر ژنتیک، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، پیش‌بینی و مقابله با زلزله و سیل، پدافند غیرعامل.

علوم پایه و کاربردی: ژئوفیزیک، ایمنی زیستی، بیو انفورماتیک، اپتیک، فیزیک انرژی‌های بالا و ذرات بنیادی، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومی، نجوم و کیهان‌شناسی، فیزیک اتمی و شتابگرها، علوم ژنتیک، علوم شناختی و رفتاری، محاسبات نرم و سیستم‌های فازی، توپولوژی.

علوم انسانی و معارف اسلامی: اخلاق اسلامی و مطالعات بین رشته‌ای آن، الهیات، عرفان اسلامی، فلسفه، غرب شناسی انتقادی، کارآفرینی و مهارت‌افزایی، تاریخ اسلام، ایران و انقلاب اسلامی، مطالعات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی، تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلامی و ایرانی)، جغرافیای سیاسی.

سلامت: داروهای جدید و نوترکیب، مدیریت اطلاعات و دانش سلامت، طب سنتی، تجهیزات پزشکی، سلولی و مولکولی، ژن درمانی، فرآورده‌های بیولوژیک، فناوری تغذیه‌ای.
هنر: مطالعات انتقادی هنر مدرن، مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر، هنرهای سنتی و صنایع دستی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی، مباحث میان رشته‌ای هنر و شاخه‌های علوم با تاکید بر نگاه اسلامی.

اولویت ج

فناوری: اپتو الکترونیک، کاتالیست‌ها، مهندسی پزشکی، آلیاژ‌های فلزی، مواد مغناطیسی، سازه‌های دریایی، حمل‌ ونقل ریلی، ایمنی حمل و نقل، ترافیک و شهرسازی، مصالح ساختمانی سبک و مقاوم، احیا و بهره‌برداری مراتع و جنگل‌ها، فناوری‌های بومی.

علوم پایه و کاربردی: جبر و ریاضیات غیرخطی، ریاضیات گسسته و ترکیباتی، آنالیز تابعی و همساز، سیستم‌های دینامیکی و احتمال،‌ کنترل و بهینه‌سازی، زیست ریاضی، پلاسما، بیوفیزیک، فیزیک سیستم‌های پیچیده، بیوشیمی، شیمی سبز، مواد سیلیکونی، تکتونیک و زمین‌شناسی مهندسی، فرآوری و استحصال و تلخیص مواد آلی و معدنی، مخاطرات زیست محیطی، تغییرات اقلیمی، اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی، تنش‌های زیستی و غیر زیستی، تولید ارقام و گونه‌های مناسب با بهره‌برداری از تنوع زیستی، بهینه‌سازی الگوی کشت منطقه‌ای، جامعه‌شناسی زیستی.

سلامت: علوم میان رشته‌ای بین علوم پایه با علوم بالینی، مقابله با انواع اعتیاد، ایمنی غذایی، امنیت غذایی.


ویدیو : این رشته‌ ها را انتخاب كنید تا بیكار نمانید