ایران و 1+5 بالاخره به توافق رسیدند : سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو ...


سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو که از روز چهارشنبه آغاز شده بود پس از 4 روز مذاکره سنگین و فشرده به پایان رسید و سخنگوی اشتون از توافق طرفین در پایان مذاکرات خبر داد. خبرگزاری مهر: سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو که از روز چهارشنبه آغاز شده بود پس از 4 روز مذاکره سنگین و فشرده به پایان رسید و سخنگوی اشتون از توافق طرفین در پایان مذاکرات خبر داد.

 ایران و 1+5 بعد از 10 سال مناقشه درباره موضوع هسته ای در نهایت در پنجمین روز از سومین دور از مذاکرات خود در ژنو موفق شدند بر سر متنی مورد توافق تفاهم کنند.

مایکل مان سخنگوی اشتون در توییتر خود نوشت: ایران و 1+5 به توافق رسیدند.

سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو که از روز چهارشنبه آغاز شده بود پس از 5 روز مذاکره سنگین به پایان رسید.

بر اساس این گزارش مذاکرات ایران و 1+5 در این دور از روز 29 آبان در ژنو آغاز شد.

آنجلینا جولی و برد پیت به توافق رسیدند , توافق گازی ایران و گرجستان , 27 دی اجرای توافق نامه‌ی برجام و پایان تحریم‌ها علیه ایران

وزیرامورخارجه کشورمان روز سه شنبه 28 آبان ماه تهران را به مقصد ایتالیا ترک کرد.

وزیر امورخارجه پیش از عزیمت به ژنو در رم با همتای خود دیدار کرد و در این دیدار ظریف تاکید داشت که 1+5 با از زیاده خواهی پرهیز کند.

مذاکرات ایران و 1+5 روز چهارشنبه در طی ناهار کاری ظریف و اشتون در اقامتگاه سفیر ایران آغاز شد.

در ناهار کاری ظریف و اشتون تصمیم گرفتند که نشست افتتاحیه کوتاهی داشته باشند و مذاکرات با حضور معاونین وزرای امورخارجه در سطح دوجانبه و چند جانبه ادامه یابد.

این در  حالی بود که در روز ابتدایی مذاکرات تدابیر امنیتی ژنو حاکی از آن بود که امکان حضور وزرای امورخارجه در سوئیس در این دور از مذاکرات وجود دارد.

ظریف در طی مذاکراتی که با کاترین اشتون در روز اول نشست داشت اعلام کرد که گفتگوی خوبی با اشتون داشته است اما هنوز وارد متن نشده اند و در این باره بحث می کنند که چطور روند مذاکرات را ادامه دهند.

پس از مذاکرات معاونین عباس عراقچی عضوارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز گفت: اعتماد از دست رفته در نشست ژنو قبلی باید احیا شود تا ایران بتواند وارد مذاکرات جدی در مورد متن پیشنهادی شود.

بر این اساس مذاکرات ایران و 1+5 به روز دوم کشیده شد و قرار بر این شد که در نشست جمع بندی صبح تصمیمات در مورد اینکه دو طرف وارد متن شوند گرفته شود. ظریف و اشتون در صبح روز دوم مذاکرات دیدار طولانی با یکدیگر داشتند که ظریف در پایان این دیدار گفت وارد محتوا شده اند.

دیدار ظریف و اشتون نزدیک به 3 ساعت به طول انجامید و عراقچی درباره این دیدار گفت: لازمه توافق انعطاف 1+5 است هیات ایرانی و اشتون ظهر روز جمعه دیدار دیگری را داشتند و آنها در ساعت 20 و 30 همان شب به وقت ژنو دیدار سوم را برگزار کردند.

در پایان مذاکرات دور دوم یک منبع آگاه خبر داد که مذاکرات با جدیت ادامه دارد و بحث های مفیدی انجام گرفته است.

بر این اساس مذاکرات که قرار بود بادیدار ظریف و اشتون در پایان روز دوم ادامه یابد موکول به روز سوم شد.

در پایان روز دوم عضو ارشد تیم مذاکره کننده اعلام کرد که در حال کار بر روی سند پیشنهادی هستند و یا دیپلمات ایرانی تاکید داشت که 1+5 همچنان زیاده خواهی داشته است.

دور بعدی مذاکرات ظریف با اشتون در روز سوم برگزار شد  و در پایان این دور خبرها حاکی از آن بود که روند مذاکرات مثبت بوده است.

مجید روانچی یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد که نظرات نزدیک تر شده اما غنی سازی همچنان از خطوط قرمز ایران است.

وزیرامورخارجه کشورمان نیز در همین باره گفت: غنی سازی قسمت عمده راه حل خواهد بود.

ظریف در صفحه فیسبوک خود نیز در روز سوم مذاکرات نوشت مذاکرات خوب پیش می رود و ساعت ها مذاکره رسمی و غیر رسمی داشته ایم و البته تاکید داشت که غنی سازی در داخل ایران ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در روز سوم مذاکرات با اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز دیدار کرد.

چهارمین دور مذاکرات ظریف و اشتون بعدازظهر روز سوم آغاز شد و این در حالی بود که سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه نیز به عنوان اولین وزیرامورخارجه 1+5 بعدازظهر روز سوم وارد ژنو شد.

پس از مذاکرات ظریف و اشتون در روز سوم، معاونین وزرای امورخارجه مجددا وارد مذاکرات دوجانبه شدند و این مذاکرات تا پاسی از شب ادامه داشت.

لاوروف و ظریف نیز دیدار دوجانبه ای داشتند.

عراقچی در پایان این روز تاکید داشت که به توافق نزدیک تر شده ایم.

مذاکرات در روز چهارم نیز با نشست کارشناسی معاونین آغاز شد و سپس ظرف و اشتون دیدار مشترک دیگری را برگزار کردند اما در روز سوم خبرهای دیگری نیز به ژنو رسید.

وزیرامورخارجه فرانسه اوایل صبح وارد ژنو شد.

جان کری وزیرامورخارجه آمریکا ساعتی بعد به ژنو پیوست و وزرای خارجه آلمان، انگلیس و چین نیز تا ظهر روز چهارم خود را به مذاکرات رساندند. این در حالی بود که عضو ارشد تیم مذاکره کننده معتقد بود در حین مذاکرات اعلام کرد موارد اختلافی بین دو طرف همچنان وجود دارد.

جان کری وزیرامورخارجه آمریکا نیز پس از ورود در روز سوم ابتدا با کاترین اشتون و سپس با وزرای خارجه فرانسه و روسیه دیدارهای جداگانه ای داشت و پس از نشست ظریف و اشتون دیدار سه جانبه ای را نیز با وزیرامورخارجه کشورمان برگزار کردند.

وزیرامورخارجه کشورمان پس از این دیدار در گفتگویی اعلام کرد که غنی سازی در ایران متوقف نخواهدشد و تیم ایران در برابر زیاده خواهی ها مقاومت می کند.

از سوی دیگر سید عباس عراقچی نیز در تیوب خود نیز اعلام کرد: امیدوارم وزیران 1+5 برای تصمیم گیری های سخت آماده باشند.از ظهر روز چهارم رایزنی های بین ایران و 1+5 و وزرای خارجه 1+5 ادامه داشت.

وزیرامورخارجه کشورمان با وزرای امورخارجه چین و روسیه دیدار داشت و همچنین دیدارجداگانه ای با وزیرامورخارجه سوئیس داشت.

عراقچی نیز در مصاحبه ای اعلام کرد که پیشرفت مذاکرات بد نبوده اما بحث بر سر کلمات ادامه دارد.

جزییات توافق بزرگ ایران و 1+5

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص توافق ایران و 1+5 گفت:حق غنی سازی ایران در سند نهایی به رسمیت شناخته شد و در برنامه خواهد بود.

وی افزود: نطنز فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

ظریف افزود: تحریم ها افزایش نخواهد یافت و کاهش می یابد و یک صفحه از سند 4 صفحه ای مورد توافق به تحریم ها اختصاص دارد.

وزیر خارجه تاکید کرد: چون به سوخت 20 درصد نیاز نداریم به مدت 6ماه آن را تولید نخواهیم کرد.

به گفته ظریف ‫حق غنی سازی ایران در دو جای متن به رسمیت شناخته شد‬.

همچنین خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که بر اساس متن سند تحریم نفتی ایران متوقف‬ ، ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود‬، ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع می شود‬.

‫تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها‬، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود‬، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و گفتار حفظ می شود‬ و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود.

تقدیر رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکرات

خبرگزاری ایسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور درباره روند مذاکرات هسته‌ای، ضمن تقدیر و تشکر از هیأت مذاکره‌کننده کشورمان تأکید کردند: بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خط مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد.

 متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به حجت‌الاسلام والسلمین حسن روحانی به این شرح است:

«بسمه تعالی

جناب آقای رئیس‌جمهور

دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیأت مذاکرات هسته‌ای و دیگر دست‌اندرکاران است و می‌تواند پایه اقدامات هوشمندانه بعدی قرار گیرد. بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و در آینده نیز خواهد بود؛ ان‌شاءالله. ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد، و چنین خواهد بود؛ ان‌شاءالله.

سیّد علی خامنه‌ای

3/آذر/92»

نامه تبریک روحانی به رهبر معظم انقلاب

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری: حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، دستاوردهای قطعی توافق اولیه ایران با گروه ۱+۵ را به محضر ایشان و ملت شریف ایران تبریک گفت.

 در بخشی از این نامه آورده است: فرزندان انقلابی شما توانستند گام نخست را به گونه‌ای پیش ببرند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های جهانی قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.

متن کامل نامه رییس جمهور به رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل است:

بسم‌اله الرحمن الرحیم

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته

باسلام و تحیات وافره،

خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در نخستین ماه‌های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.

توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرتهای بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.

بی‌شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی‌دریغ ملت ایران بوده است و توفیق نهایی نیز دراین مسیر در گرو تداوم ارشادات جنابعالی و حمایت و یاری مردم شریف و صبور ایران خواهد بود.

دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است.

درنتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرتهای بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان‌گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد، موضوعی که متأسفانه طرف مقابل با تأخیر به درک آن رسید. بی‌تردید حصول این توافق، به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پیشرفت جهانی در راستای رویکرد برد-برد خواهد بود.

اینجانب با تبریک این توفیق الهی به حضور رهبری معظم انقلاب، از هدایت و حمایت جنابعالی سپاسگزارم و با تقدیر و تشکر از پشتیبانی‌های بی‌شائبه ملت بزرگ ایران و گرامیداشت یاد شهیدان هسته‌ای، عهد خالصانه این دولت را در خدمت به این ملت قدرشناس تجدید می‌کنم و استمرار دعای خیر جنابعالی و آحاد ملت را مسئلت دارم.

حسن روحانی

سخنان روحانی درباره توافق بزرگ هسته ای

خبرگزاری تسنیم: مشروح مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری به شرح ذیل است.

از تلاش‌های پیگیر تیم دیپلماتیک در مذاکرات هسته‌ای تشکر می‌کنم. قبل از هر چیز دستاورد این تلاش‌ها جلوه کرامت و بزرگی ملت ایران بود. این ملت همواره در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی‌هایی بوده  که توجه جهانیان را به خودش جلب کرده است. و در این مذاکرات هم دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ مثبت خواهد داد و تهدید نمی‌تواند کارساز باشد.

نقطه دوم اینکه دولت تدبیر و امید دنبال ایجاد فضای اعتماد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی هست که آنها علاقه به ارتباط دوستانه با این ملت بزرگ دارند. برای ایجاد اعتماد در سایه تبلیغات ناصحیح دشمن، چهره‌ای را ترسیم کرده بودند که در واقع می‌خواستند ایران‌هراسی را در افکار عمومی جا بیندازند. منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، این فضا را به وجود آورد که مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست خود قرار گیرد.

البته همانطور که بارها گفته شده اعتماد یک جاده دو طرفه است و ما هم باید نسبت به دیگران و بویژه کشورهای غربی بتوانیم به اعتماد برسیم. البته برای دست یابی به اعتماد کامل راه طولانی در پیش است اما قدمهای اولیه در این زمینه برداشته شده است و نکته سوم مسئله تعامل با جهان است. شعار این دولت تعامل سازنده با جهان است و این تعامل سازنده در سایه اعتماد به وجو د خواهد آمد که قدم  های اولیه در این راستا برداشته شده.

دولت از روز اول در کنار فعالیت های اقتصادی و سیاسی به معنای سیاست داخلی و فرهنگی و اجتماعی، فعالیت سیاست خارجی خود را نیز آغاز کرد. بویژه از اوایل مهر ماه امسال سفر مقامات سیاسی این کشور به بیشکک در شهریور و نیویورک در مهرماه و شروع مذاکرات با 5+1 در سطح وزیران در قدم اول در نیویورک و سپس در ژنو.

حاصل مذاکرات این است که 5+1 یا به تعبیر دیگر، قدرت های جهان، حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند.

جمهوری اسلامی ایران این حق را به طور ذاتی برخوردار است. معاهده ان‌پی‌تی این حق را به همه کشورهای امضاکننده داده و به همین دلیل  هم بیش از 40 کشور در دنیا مشغول غنی‌سازی هستند. بر همین مبنا هم آژانس بر بسیاری از کشورها که سوخت هسته‌ای تولید می‌کنند نظارت دارد اما در عین حال اذعان قدرتهای بزرگ به این حق مسلم ایران از دیدگاه سیاسی و برداشتن مشکلات از پیش پای ملت ایران بسیار ارزشمند است.

دستاورد دوم حق غنی‌سازی ملت ایران در خاک ایران است. در متن این توافق به صراحت آمده که ایران غنی‌سازی خود را انجام خواهد داد و به همین دلیل من به ملت ایران اعلام می کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه می‌یابد. در همین 6 ماهه توافق هم، هم نطنز و هم فردو و هم اراک و هم اصفهان و هم بندرعباس به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

دستاورد سوم در  این توافق این نکته است که قدرتهای جهانی اعلام کردند که با پایان یافتن مذاکرات جامع که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد و توافق جامع، تمام تحریم ها برداشته خواهد شد. تحریم های سازمان ملل، تحریم های یکجانبه، از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا. اینکه در این توافق اعلام شده است که همه تحریم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته خواهد شد، نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده.

مسئله چهارم آنکه سازمان تحریم با اجرای این توافق شکسته خواهد شد. چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید چه بدشان بیاید. ترک‌ها در سازمان تحریم از دیشب آغاز شده و هرچه زمان بگذرد فاصله ترک‌ها بیشتر خواهد شد.

در اولین قدم بخشی از تحریم ها با اجرای این توافق برداشته  خواهد شد. تحریم ها که به صورت فزاینده ادامه می یافت از امروز متوقف خواهد شد. بخشی از تحریم های بانکی در اجرای این توافق شکسته خواهد شد. این 6 ماه آغازی برای تجربه جدید برای ملت ایران است. اگر طرف های توافق ما، به این توافق به دقت عمل کنند ایران هم عمل خواهد کرد و نتیجه اجرای آن شروع مذاکرات جامع نهایی است.. این مذاکرات و توافق، اولیه است. خوشحالیم که بعد از 10 سال، یک توافق در این سطح ولو اولیه، ولو برای 6 ماه بین ایران و قدرتهای بزرگ حاصل شد.

بلافاصله بحث و مذاکره پیرامون توافق جامع و همه جانبه آغاز خواهد شد که میتواند مذاکرات پایانی باشد. از طرف ایران اراده جدی برای آن هست. امیدواریم طرف مقابل هم این اراده صادقانه را داشته باشد. وقتی احترام و منافع متقابل باشد، دیدیم که چقدر خوب حرکت به جلو خواهد بود.امیدواریم با همین اصول مذاکرات بعدی را ادامه دهیم.

یکبار دیگر تکرار می کنم، ملت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست. بعد از مذاکرات جامع و توافق نهایی کسی نیاید بگوید که ما مانع شدیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. این از آن جوک‌های خنده‌دار تاریخی است. ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. نه آنکه من بگویم، آژانس هربار که بازرسی گسترده انجام داد گفت که فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحراف نیافته.

اگر دنیا هدفش این است که ایران فعالیتش انحرافی نداشته باشد بداند که به قول علما تحصیل حاصله است. اما اگر کسی بخواهد ایران را از توسعه بازدارد، اینکار امکان پذیر  نخواهد بود. فناوری هسته‌ای ایران بومی شده و جوانان و اساتید و دانشمندان کشورمان با تلاش و کوششی که حداقل از سال 1367 آغاز شده تا امروز ادامه دادند و به ثمر رساندند و ادامه خواهند داد و ما آماده هستیم در این راستا با دنیا و آژانس همکاری کنیم تا شبهات و ابهاماتی که آفریده شده به طور کامل مرتفع شود.

لازم می دانم بگویم موفقیتی که تا امروز حاصل شده در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی، حمایت های بی دریغ ملت بزرگ ایران و در سایه تلاش و کوشش هم دیپلمات‌هایی که در مسیر مذاکره بر دوش  داشتند و هم سایر دستگاه های کشور مانند شورای عالی امنیت ملی، مجلس و همه نهادها و ارگان هایی که به دولت کمک کردند و انشاءالله کمکشان ادامه می یابد.

در اینجا لازم می دانم یاد امام عزیز را گرامی بدارم که در سایه او، راه و خط او، مردم ما  مسیر استقلال و استقامت و ایستادگی را آموختند و یادگرفتند و عملی کردند. همچنین از راهنمایی های مقام معظم رهبری که همواره از ابتدا تا کنون ارشادات و رهنمودهای ایشان برای همه ما راهگشا بوده و از همه شهیدان و خانواده‌های شهدا و بویژه شهدای هسته‌ای که نه تنها با تلاش، کوشش و فعالیت  خودشان که حتی با نثار خون خودشان باعث شدند تا این فناوری به کمال خود برسد.

به نهایت برسد. و ما امروز می توانیم بگوییم که ایران جزو کشورهایی است که دارای فناوری هسته‌ای و از جمله غنی سازی است و این فناوری بازهم ادامه  می یابد و در بخش های دیگر در همه زمینه های صلح آمیز هسته‌ای. و با تلاش و کوشش سازمان انرژی اتمی و رئیس محترم این سازمان، همه اندیشمندان و دانشمندان انشاءالله این راه و مسیر ادامه خواهد یافت. تفصیل این بحث را البته تیم هسته‌ای وقتی از سفر برگشتند مفصل‌تر با شما در میان می‌گذارند و جزئیات مسئله را برای شما تبیین می‌کنند.

* حاشیه: خانواده شهدای هسته‌ای در کنفرانس خبری رئیس‌جمهور شرکت کردند.

روحانی: موفقیت ما در سایه همه اندیشمندان و دانشمندان هسته‌ای و بویژه شهدای هسته‌ای است که خون و زندگی خود را در این راه نثار کردند. افتخار می کنیم به این خانواده های بزرگ که در این مسیر عزیزترین فرد خود را و خانواده خود را تقدیم کردند. و همواره به این ایثار افتخار خواهند کرد و ما هم به صبرشان و استقامت و ایستادگیشان افتخار می‌کنیم.

به همه فعالان اقتصادی می گویم از امروز نوبت شماست. ما مسیر را آماده و هموار کردیم. از امروز باید تلاش و کوشش شما آغاز شود و به مردم عزیز و بزرگوار کشور عرض میکنم که هرچه داریم از شما و ایستادگی و وحدت شما و انسجام شما داریم و از حمایت بی دریغ شما. حماسه 24 خرداد را مردم عزیزمان آفریدند و امروز هم این موفقیت یکی از ثمرات آن حماسه سیاسی است. دولت افتخار می کند که قبل از پایان 100 روز(فردا در واقع صدمین روز شروع دولت است) این موفقیت را به دست آورده و انشاءالله این مسیر و راه با کمک شما ادامه خواهد یافت.


ویدیو : ایران و 1+5 بالاخره به توافق رسیدند