ایران كالای سنتی فروخت، صنعتی خرید : حجم تجارت خارجی ایران از ١٠٢ میلیارد دلار ...



خرید اینترنتی ایران خودرو , ایران خرید , خرید از آمازون تحویل در ایران

حجم تجارت خارجی ایران از ١٠٢ میلیارد دلار فراتر رفت.

 به گزارش اعتماد آخرین آمارهای ارایه شده از سوی گمرك نشان می‌دهد ایران در سال گذشته بیش از ٤٢ میلیارد دلار كالا صادر كرده است و در مقابل بیش از ٥٢ میلیارد دلار كالا وارد ایران شده است.


 هر چند حجم واردات و صادرات به ایران افزایش نشان می‌دهد و این نشانگر تسهیل تجارت خارجی در سال گذشته است اما میزان افزایش صادرات بسیار بیشتر از رشد واردات در این مقطع زمانی گزارش شد.


 در این دوره زمانی صادرات غیر نفتی ایران حدود ١٨ درصد و واردات به كشور حدود ٥ درصد افزایش را تجربه كرد.


 مشكل سنتی تجارت خارجی ایران در سال گذشته همچنان پابرجا ماند به‌طوری كه در این سال نیز بیشترین حجم واردات كالا به كشور را محصولات كشاورزی و بیشترین حجم صادرات غیر نفتی را كالاهای وابسته به نفت نظیر گازهای همراه نفت و پتروشیمی به خود اختصاص دادند.


 در سالی كه گذشت ایران بیش از سه میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار گندم وارد كرد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ٥٧ درصدی را نشان می‌دهد. میزان واردات ذرت دامی. هفت میلیارد دلار گزارش شد كه نسبت به سال پیش از آن ١٤ درصد افزایش یافت.

 

برنج هر چند در این دوره زمانی صدرنشین كالاهای وارداتی بود و یك میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار ارز برای واردات آن اختصاص یافت اما حجم وارداتش نسبت به سال گذشته كاهشی ٣٨ درصدی را شاهد بود. سویا نیز مانند برنج با كاهشی ٣٢ درصدی روبه‌رو شد اما سویا همچنان یكی از اقلام صدرنشین فهرست كالاهای وارداتی به كشور بود.


 در این دوره زمانی صادرات میعانات گازی برای ایران ١٤ میلیارد دلار ارزآوری داشت و حجم صادرات محصولات پتروشیمی نیز با رشدی ٣١ درصدی بیش از ١٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار برای كشور ارز به همراه آورد.


پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد وضعیت صادرات كالاهای غیر‌نفتی در سال جاری بهبود بیشتری را نسبت به سال گذشته تجربه خواهد كرد چرا كه به نظر می‌رسد با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، صدور كالاهای غیر نفتی از ایران رونق گیرد.


 بر اساس این گزارش برخی كارشناسان نگران افزایش قابل توجه واردات به كشور، به دلیل تغییرات مثبت سیاسی هستند و معتقدند باید برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش قابل توجه واردات به كشور اندیشیده شود.

 متوسط قیمت واردات و صادرات
 آمارهای ارایه‌شده از سوی گمرك نشان می‌دهد در این دوره زمانی متوسط قیمت هر تن كالاهای صادراتی ایران ٤٥١ دلار بود. هرچند متوسط قیمت كالاهای صادراتی از ایران ٩/١٥ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد اما هنوز فاصله متوسط قیمت كالاهای صادراتی از كالاهای وارداتی بسیار بالاست. در سال گذشته هر تن كالای وارداتی به ایران ١٢٧٣ دلار قیمت داشت كه نسبت به مدتش مشابه سال قبل افزایشی ١٣‌درصدی را نشان می‌دهد.


 بر اساس این گزارش، متوسط قیمت كالاهای صادراتی از ایران و وارد شده به كشور نشان‌دهنده نوع تجارت ایران است. ایران كالاهایی با ارزش افزوده كم را به خارج می‌فروشد و كالاهایی با ارزش افزوده بالا را از خارج كشور وارد می‌كند. بسیاری معتقدند ایران باید در دوران جدید به افزایش ارزش افزوده كالاهای صادراتی روی بیاورد چرا كه این اقدام می‌تواند سبب افزایش اشتغال و درآمد ارزی در كشور شود.

 خریداران عمده
 بررسی‌ها نشان می‌دهد تجارت خارجی ایران بیشتر در محدوده سرزمینی قرار دارد. بیشترین مراودات ایران با كشورهای همسایه یا در بعدی وسیع‌تر با كشورهای آسیایی است. چین، امارات، هند، تركیه، عراق و افغانستان بیشترین مراودات اقتصادی را با ایران دارند. شاید افزایش محدوده تجاری ایران بتواند در آینده با اجرایی شدن توافق هسته‌ای اتفاق بیفتد. بر اساس این گزارش چین، عراق، امارات، هند و افغانستان بیشترین خریداران كالا در ایران بودند. این پنج كشور ٢٤ میلیارد و ١٠٣ میلیون دلار كالا از ایران خریدند.


 بر اساس این گزارش چین، امارات، كره جنوبی، تركیه و هند نیز بیشترین حجم واردات كالا به ایران را داشتند. این كشورها ٣٦ میلیارد و ٥٨٧ میلیون دلار كالا به ایران فروختند.

 بهبود تراز تجاری
بر اساس آمار گمرك تراز تجاری ایران با بهبودی چشمگیر مواجه شده و از منفی ٩/٧ میلیارد دلار در سال ٩٢ به منفی ٧/٢ میلیارد دلار در سال ٩٣ رسیده است. به عبارت دیگر، تنها ٧/٢ میلیارد دلار از سایر منابع ایران (به جز درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی) صرف واردات كالاهای خارجی شده است.


در مدت مذكور بنابر این ارقام، ارزش واردات ٤٩/٥٩ درصد از ارزش كل مبادلات خارجی كشور را به خود اختصاص داده است. این نسبت در مدت مشابه سال قبل ١٧/٦١ درصد بوده است. در این مدت، تراز بازرگانی خارجی كشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با ٨٥ كشور دنیا، منفی و با ٩٤ كشور دیگر مثبت بوده است.


پیش از این مقامات ایران پیش‌بینی كردند ایران در سال ١٣٩٣ بیش ار ٥٠ میلیارد دلار صادرات غیر‌نفتی داشته باشد.


بررسی آمارهای مقدماتی ارایه‌شده از سوی گمرك نشان می‌دهد ایران به این هدف نزدیك شده است. بهبود وضعیت سیاسی می‌تواند منجر به بهبود وضعیت تجارت خارجی ایران در سال‌های پیش‌رو شود.


سهم ایران از تجارت جهانی در سال‌های اخیر، پس از تشدید تحریم‌ها به‌شدت كاهش یافت و در برخی دوره‌ها صادرات غیر نفتی و واردات به یكدیگر نزدیك شدند. با این حال كمبود مواد اولیه در بازار و مشكلات موجود در این حوزه بسیاری از صنایع ایران را با مشكل مواجه كرده بود از این رو به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها و از‌سرگیری مراودات مالی ایران و كشورهای دیگر مشكلات در این حوزه كاهش یابد.

اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو : ایران كالای سنتی فروخت، صنعتی خرید