اولین ایرانی فاتح قله اورست +عکس : هومن آپرین اولین فرد ایرانی است که در سال ...


هومن آپرین اولین فرد ایرانی است که در سال 1990 موفق به فتح قله ی اورست شد. وبسایت کوکا: هومن آپرین متولد ۱۳۲۵ تهران، از کودکی و نوجوانی به کوهستان علاقمند بود. در ۱۶ سالگی بسیاری از قله‌های اطراف تهران را صعود کرد. سال ۱۳۵۵ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در رشته نقشه‌برداری فارغ‌التحصیل شد. استخدام در شرکت‌های اکتشاف نفت فرصتی برای او فراهم ساخت که به مناطق متنوع کوهستانی در آمریکا مراجعه کند همزمان کوهنوردی و سنگ‌نوردی را در مناطق مختلف ادامه داد و با کوهنوردان برجسته‌ای آشنا شد. از سال ۱۳۶۵ به‌عنوان راهنمای مسیرهای کوهستانی فعالیت داشت و به‌تدریج به منطقه هیمالیا عزیمت و برنامه‌هایی را اجرا کرد.

اولین فاتح ایرانی اورست , اولین فاتح اورست , اورست اولین ایرانی

سال ۱۹۸۵ تجربه سختی را در صعود به نانگابارپات از سر گذراند، سپس در سال‌های بعد چند قله دیگر را در هیمالیا صعود کرد. وی سرپرستی تیمی را به‌عهده داشت که اولین صعود به دیواره جنوب شرقی آمادابلام را انجام داد، این مسیر به نام آپرین نامگذاری شده است.

اکتبر ۱۹۹۰ (مهر ۱۳۶۹) او در مقام راهنمای یک تیم آمریکایی موفق به صعود اورست شد.

آپرین شرکتی به نام «هیم کوه» تاسیس کرد که به اعزام تیم‌های کوهنوردی به منطقه هیمالیا می‌پرداخت.

هومن آپرین اولین کوهنورد ایرانی که موفق به صعود قله اورست شد، در دهه هفتاد به میهن بازگشت، مدتی با دوستان سابق و کوهنوردان کشور گذراند و به قله دماوند صعود کرد. او هماهنگی‌هایی برای تشکل تیم ایرانی جهت صعود به اورست به عمل آورد که به نتیجه مطلوب نرسید. هومن آپرین تابعیت ایرانی-آمریکایی اشت و تا آخرین روزهای عمر پرتلاش خود، عکس‌ها و خاطرات ایران را عزیز می‌داشت. وی در اردیبهشت ۱۳۹۴(۲۰۱۵) در آمریکا چشم از جهان فرو بست.


ویدیو : اولین ایرانی فاتح قله اورست +عکس