اولتیماتوم وزارت علوم به 12 دانشگاه غیرانتفاعی/ افزایش شهریه‌ها؛ دانشـگاه‌آزاد 15درصد، غیرانتفاعــی 25درصد :



شهریه دانشگاه آزاد , دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم , شهریه ارشد دانشگاه آزاد

12 دانشگاه غیرانتفاعی فرصت دارند تا شش ماه آینده شاخص‌های استاندارد مورد نظر وزارت علوم را به دست آورند و در غیر این صورت تعطیل خواهند شد..

اعلام نتایج سطح‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که البته 89 دانشگاه به دلیل کامل نشدن مدارک هنوز خارج از آن هستند، نشان داد تنها 47 دانشگاه غیرانتفاعی، کیفیت و شاخص‌های لازم برای توسعه را دارند. جز این دانشگاه‌ها که در سطح اول از پنج سطح رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند مابقی 222 دانشگاه دیگر محدودیت‌هایی را تجربه خواهند کرد.

 

78 دانشگاه که در سطح دو هستند محدودیت‌های توسعه‌ای، 81 دانشگاه سطح سه محدودیت‌های توسعه‌ای و کاهش فعالیت، 51 دانشگاه سطح چهار ممنوعیت توسعه و نزول تدریجی ظرفیت به سمت صفر و 12 دانشگاه سطح پنج، ممنوعیت توسعه و قطع پذیرش خواهند داشت و امکان انحلال آنها بررسی می‌شود.

وزارت علوم با رتبه‌بندی این دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های دیگر، بهبود شاخص‌ها و نظارت بر آموزش عالی را پیگیری می‌کند. نگاهی که در مورد دانشگاه‌های دیگر وجود دارد. از طرفی این رتبه‌بندی نشان داد که جایگاه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی چه جایگاهی است و کدام موسسات کیفیت‌های لازم را ندارند. با وجود همه این‌ها پیش از این و حتی بعد از اعلام رتبه‌بندی که کیفیت پایین برخی دانشگاه‌ها را نشان داد هیچ نشانی از هجمه‌هایی که همیشه علیه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد نبود.

 

هیچ کس فلسفه وجودی این دانشگاه را زیر سوال نبرد، کسی منکر قابلیت‌های آنها، اگر وجود داشته‌اند، نشد و هیچ کس از قطع فوری پذیرش در رشته‌های آنها سخن نگفت. ا

لبته که وزارت علوم با نگاهی یکسان به همه دانشگاه‌ها شاخص‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی را هم بررسی کرده است؛ اما مساله نگاه کسانی است که برخی دانشگاه‌ها، ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی را با نگاه سیاسی خود می‌سنجند.

 

مسلما وزارت علوم که تعامل دوطرفه‌اش با دانشگاه آزاد اسلامی نتایج مثبتی برای دو طرف داشته است، همان نگاه پشت این رتبه‌بندی را به دانشگاه آزاد اسلامی دارد و آن را می‌سنجد، اما چرا کسانی هستند که برای دستمالی کوچک در دانشگاه آزاد اسلامی، کل دانشگاه را به آتش می‌کشند و در مقابل عیوب بزرگ دانشگاه‌های دیگر را زیر سبیل می‌گذارند؟

شاید بشود این رفتار را به حساب اتفاق گذاشت، اما تکرار اتفاق‌های مشابه را نمی‌شود تصادفی دانست. می‌شود رفتار نگران‌های آموزش عالی، البته به‌طور خاص در دانشگاه آزاد اسلامی را در مورد افزایش شهریه‌ها در این دانشگاه و دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم مقایسه کرد.

 

آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی با وجود داشتن مجوز افزایش 25درصدی شهریه آن را 15درصد افزایش داد و همان زمان اغلب دانشگاه‌های غیرانتفاعی شهریه‌هایشان را 25درصد افزایش داده بودند. از سوی دیگر شهریه ثابت یک میلیون و 700هزار دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ افزایشی نداشته است.

مقایسه کنید رفتار این گروه دلسوز آموزش عالی را برابر امکاناتی که این دو دانشگاه دارند. امکانات دبیرستانی اغلب موسسات غیرانتفاعی در برابر امکانات دانشگاهی اغلب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی.

 

البته که نقص طبیعت هر فعالیتی است و همه دانشگاه‌ها، حتی دانشگاه‌های بزرگ و سابقه‌دار دولتی نقص‌هایی دارند. مساله نگران‌کننده برای آموزش عالی اما نگاه سیاسی است که برخی به آموزش عالی دارند و متاسفانه همان‌ها گاهی تصمیم‌گیرنده هستند. نگاهی که دانشگاه آزاد اسلامی و بعضی‌ دانشگاه‌های بزرگ کشور بیش از دیگر دانشگاه‌ها از آن آسیب دیده‌اند.

اخبار دانشگاهی - ایسکا نیوز


ویدیو : اولتیماتوم وزارت علوم به 12 دانشگاه غیرانتفاعی/ افزایش شهریه‌ها؛ دانشـگاه‌آزاد 15درصد، غیرانتفاعــی 25درصد