اولتیماتوم جدی وزیر به فدراسیون فوتبال : وزیر ورزش می‌خواهد تغییراتی در سیستم ...


وزیر ورزش می‌خواهد تغییراتی در سیستم باشگاهداری ایران ایجاد کند. خبرآنلاین: او این موضوع را در جلسه‌ای که با علی کفاشیان داشته بیان کرده. محمود گودرزی در جلسه‌ای که با علی کفاشیان داشته از رئیس فدراسیون فوتبال خواسته که به طور جدی ماجرای شفاف‌سازی تراز مالی باشگاه‌های فوتبال را دنبال کند تا باشگاه‌های لیگ برتری هر فصل عملکرد مالی خود را از طریق سایت‌های رسمی‌شان منتشر کنند.

کفاشیان و گودرزی چند روز قبل جلسه‌ای با یکدیگر داشتند که محمود گودرزی در این جلسه به طور تلویحی به کفاشیان گفت که اگر نتواند خواسته او را اجرا کند، مجبور می‌شود تغییراتی در ریاست فدراسیون فوتبال ایجاد کند. گرچه وزیر ورزش از ابتدای حضورش در این سمت سعی کرده از ایجاد تغییرات در فدراسیون‌ها جلوگیری کند و حداقل به صورت شفاف دخالتی در عملکرد فدراسیون ها نداشته، اما او این بار عزمی راسخ برای به کرسی نشاندن حرف‌هایش دارد و به طور غیر رسمی به کفاشیان گفته که اگر برنامه‌های وزارت ورزش را در باشگاه‌های فوتبال اجرا نکند، باید صندلی ریاست فدراسیون را به شخص دیگری بدهد.

محمود گودرزی از روزی که وزیر ورزش شده با موضوعات مختلفی در مورد مسائل مالی باشگاه‌ها مواجه شده است. نمونه این مسائل، بحث خودروهای بازیکنان پرسپولیس بوده که سر و صدای زیادی به پا کرده است. از طرفی در مورد رقم قراردادهای بازیکنان استقلال هم مسائلی مطرح شده که حساسیت وزیر را به دنبال داشته. محمود گودرزی گرچه تا پیش از این در ورزش سابقه اجرایی خاصی نداشته اما او هم یکی از میلیون‌ها ایرانی است که نسبت به رقم قراردادهای فوتبالیست‌ها حساسیت‌هایی دارد. این حساسیت‌ها هر چند وقت یک بار با مطرح شدن مسائل مختلف مثل همین ماجرای خودروهای بازیکنان پرسپولیس، بیشتر هم می‌شود.

مدتی قبل بود که خبری در مورد سند خودروهای بازیکنان پرسپولیس منتشر شد. طبق این خبر، خودروهایی که باشگاه پرسپولیس به عنوان دستمزد به بازیکنان خود داده بود به دلیل پاس نشدن چک‌ها، به مشکل خورده بودند و سند مالکیت آن‌ها صادر نمی‌شد. اینکه این خودروها چه قیمتی داشته و از چه برندی بوده شاید در ظاهر مهم به نظر برسد اما مسئله مهم‌تر این بود که دادن خودرو به عنوان دستمزد، تایید کننده نوعی از پرداخت پول به بازیکنان فوتبال بود که زمزمه آن چند سالی به گوش می‌رسید. چند سال قبل بود که به دنبال افزایش بی‌رویه دستمزد بازیکنان فوتبال و تصویب قانون سقف قرارداد برای فوتبالیست‌ها، شایعه شد چند باشگاه درصد قابل توجهی از قرارداد بازیکنان خود را به صورت غیر نقدی به آن‌ها پرداخت می‌کنند و با دادن حواله تیرآهن و زمین و خانه به بازیکنان، کاری می‌کنند که فدراسیون متوجه رقم واقعی قرارداد بازیکنان آن‌ها نشود.

آن زمان همه باشگاه‌ها این موضوع را تکذیب کردند و هیچ باشگاهی قبول نکرد که به بازیکنان خود زمین، خانه یا حواله تیرآهن داده است. حتی در روزهایی که محمد رویانیان درصدی از قرارداد بازیکنان پرسپولیس را با اهدای خودرو به آن‌ها جبران می‌کرد، دوباره این موضوع نقل محافل ورزشی شد که باشگاه پرسپولیس و خود بازیکنان این تیم صحت این خبر را رد کردند. آن زمان بازیکنان پرسپولیس با پورشه، بنز و بی‌ام‌دبلیو در خیابان‌ها دیده می‌شدند و شایعه شده بود که این خودروها توسط باشگاه پرسپولیس به آن‌ها داده شده است. اما بازیکنان این موضوع را تکذیب می‌کردند. اما حالا که سند مالکیت خودروها به نام بازیکنان پرسپولیس زده نمی‌شود و کار آن‌ها به مشکل خورده، این بازیکنان ترسی از گفتن این موضوع ندارند که به عنوان درصدی از قراردادشان خودرو تحویل گرفته‌اند. گرچه هنوز مدل و برند این خودروها مورد بحث است و مدیرعامل سابق پرسپولیس هم گفته که این خودروها قیمتی حدود 100 میلیون تومان دارند، اما به هر حال دادن خودرو به بازیکن، تایید کننده همان شایعه‌ای است که چند سال قبل در فوتبال ایران مطرح شده بود.

وزیر ورزش این روزها در کنار شنیدن اخباری از خودروهای اهدایی باشگاه پرسپولیس به بازیکنان این تیم، خبرهایی هم در مورد رقم قرارداد بازیکنان استقلال می‌شنود. این هفته‌ها که مشکلات مالی استقلال به اوج رسیده و تعدادی از بازیکنان این تیم نسبت به تبعیضی که باشگاه در پرداخت پول‌ها قائل شده معترض هستند، مصاحبه‌هایی انجام می‌شود که ثابت می‌کند باشگاه استقلال هم رقم‌های عجیبی به بازیکنانش داده. سیاوش اکبرپور یکی از بازیکنانی بود که در مورد رقم قرارداد بازیکنان استقلال افشاگری کرد. او در مصاحبه‌ای که هفته گذشته انجام داد گفت: «ما بازیکنی داریم که شاید اگر اسمش را بگویم ناراحت شود ولی بالای 1.5 میلیارد از استقلال پول گرفته. امسال پرداختی‌ها به برخی‌ها فاجعه بود. قرارداد 7 بازیکن استقلال را یک نفر گرفته و جالب است این نفرات باغیرت می‌شوند و اسطوره و یک نفر مثل من که یک ریال نگرفته و تا همین امروز مفتی بازی می‌کند بی‌غیرت می‌شود.»

وزیر ورزش همین مسائل را دیده که نسبت به پرداختی‌های باشگاه‌های فوتبال حساس شده است. به همین دلیل است که او از کفاشیان خواسته تا از فصل آینده راهکاری را برای شفاف شدن مسائل مالی باشگاه‌ها در نظر بگیرد. البته کفاشیان هم به وزیر گفته که چند فصلی است قانون سقف قراردادها اجرا می‌شود. اما وزیر گفته که سقف قراردادها راهکار خوبی برای شفاف شدن مسائل مالی باشگاه‌ها نبوده و این باشگاه‌ها باید از فصل آینده عملکرد مالی خود را از طریق سایت‌های رسمی خود منتشر کنند.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در جلسه‌ای که با گودرزی داشته موضوع حق پخش را هم مطرح کرده و نارضایتی خود از صدا و سیما را هم بیان کرده است. او به وزیر ورزش گفته که باشگاه‌های فوتبال گرچه پرداختی‌های بالایی دارند اما در صورتی که صدا و سیما حق پخش واقعی آن‌ها را بدهد، حدودا نیمی از هزینه‌های باشگاه‌ها از همین حق پخش تامین می‌شود و بنابراین هزینه کردن آن‌ها برای جذب بازیکنان گران‌قیمت، جای نگرانی نخواهد داشت.


ویدیو : اولتیماتوم جدی وزیر به فدراسیون فوتبال