انفجار در آنکارا با دست کم 28 کشته و 61 زخمی / واکنش ایران به انفجار در ترکیه :



واکنش ایران به انفجار تروریستی در ترکیه , کشته و زخمی انفجار , انفجار گاز در اهواز با 3 کشته

 انفجار یک خودروی بمب گذاری شده نزدیک ماشین‌های نظامی در پایتخت ترکیه 28 کشته و 61 زخمی برجای گذاشت.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس انفجار در ساعات شلوغ عصرگاهی در مرکز آنکارا در منطقه‌ای نزدیک مقرهای نظامی و پارلمان ترکیه روی داد. در این انفجار اتوبوس های حامل پرسنل نظامی ترکیه که در ترافیک بودند هدف قرار گرفتند. در پی این انفجار ارتش ترکیه این اقدام را محکوم کرد.

مهمت کلیجدار فرماندار آنکارا گفت که عوامل حاضر در صحنه انفجار را ناشی از یک خودروی بمب گذاری شده می‌دانند. گزارش های خبری حاکی از این هستند که چندین خودرو آتش گرفتند و ده‌ها آمبولانس به محل حادثه شتافتند. دود سیاهی نیز از فاصله خیلی دور از محل انفجار قابل رویت بود. هنوز مشخص نیست که چه کسی در پشت پرده این بمب گذاری قرار دارد. شورشیان کرد، گروه داعش و یک گروه افراطی چپ‌گرا اخیرا حملاتی را در این کشور انجام داده بودند. در ماه اکتبر عوامل انتحاری نسبت داده شده به داعش یک تظاهرات صلح آمیز را در ایستگاه راه آهن آنکارا هدف قرار دادند که طی آن 102 نفر کشته شدند.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه(pkk) مسوول این انفجار هستند.

انفجار امروز در آنکارا در حالی روی داده که دولت ترکیه با چالش سختی روبروست. روند شکننده صلح با کردها تابستان امسال از هم پاشید و نیروهای امنیتی ترکیه از آن زمان وارد جنگی گسترده علیه نیروهای پ.ک.ک در جنوب شرق این کشور شده‌اند. همین اقدام باعث وقوع حکومت نظامی در مناطق کردنشین ترکیه و بی‌خانمانی هزاران تن شده است.

ترکیه همچنین به تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه داعش در سوریه کمک می‌کند و در سال گذشته با چندین حمله از سوی داعش مواجه بود. در همین حال جنگ سوریه به مرزهای جنوبی ترکیه رسیده است و حملات هوایی اخیر روسیه و نیروهای سوریه باعث شده تا ده‌ها هزار تن از آوارگان سوری به سوی مرزهای ترکیه بیایند. ترکیه نگذاشته تا آن‌ها وارد خاک کشورش شوند اما کمک‌های خود را برای آوارگان سوری در آن سوی مرز فرستاده است.

ترکیه در حال حاضر میزبان 2.5 میلیون آواره سوری است که ورود آن‌ها به ترکیه و از آنجا به اروپا چالشی بزرگ را بر سر راه اتحادیه اروپا به وجود آورده است. صدها و گاهی هزاران تن از این آوارگان هر شب از طریق دریا از ترکیه به سمت یونان می‌روند.

بعد از انفجار امشب احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه سفر خود به بروکسل را که برای امشب برنامه‌ریزی شده بود کنسل کرد و در نشستی امنیتی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و سایر مقامات این کشور شرکت کرد. همزمان دولت ترکیه رسانه‌ها را از پخش تصاویر کشته‌ها و زخمی‌های انفجار امروز منع کرده است. 

 

تعویق سفر نخست وزیر ترکیه به بلژیک
رسانه ها اعلام کردند که احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه سفر خود را به بلژیک پس از انفجار دقایقی قبل آنکارا که شماری کشته و زخمی داشت به تعویق انداخت.

 

ایران انفجار تروریستی آنکارا را شدیدا محکوم می‌کند
حسن جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن اعلام محکومیت شدید انفجار تروریستی امروز آنکارا با خانواده های قربانیان این حادثه و ملت و دولت ترکیه ابراز همدردی کرد.

جابری انصاری افزود: این حادثه بار دیگر ضرورت مبارزه متحد با تروریسم بعنوان تهدید مشترک جهانی را آشکار ساخت.


اخبار بین الملل - ایسنا،مهر

 

 


ویدیو : انفجار در آنکارا با دست کم 28 کشته و 61 زخمی / واکنش ایران به انفجار در ترکیه