انتقاد وزارت بهداشت از تغییر مسیر مراکز خصوصی ترک اعتیاد : در پی انتشار برخی ...



تغییر زمان آزمون استخدامی وزارت بهداشت , وزارت بهداشت , اطلاعات دارویی وزارت بهداشت

در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر مخالفت وزارت بهداشت با مراکز ترک اعتیاد خصوصی، معاون درمان این وزارتخانه از طراحی سامانه‌ای جهت ساماندهی مراکز خصوصی ترک اعتیاد خبر داد و هدف از این اقدام را پوشش معتادان با ریسک بالا برای کاهش آسیب در جامعه عنوان کرد.

درباره مخالفت وزارت بهداشت با وجود مراکز ترک اعتیاد خصوصی، گفت: وزارت بهداشت به دنبال ساماندهی این مراکز است تا آنها به سوی اهداف اصلی خود بازگردند.

مراکز خصوصی MMT از هدف اصلی خود تغییر مسیر دادند
وی با بیان اینکه بنا بود این مراکز در کاهش آسیب، بویژه درمورد معتادان تزریقی با ریسک بالای جامعه موثر باشند، افزود: معتادان با ریسک بالا می‌توانند آسیب‌های جدی به سلامت جامعه بزنند. قرار بود عمده تمرکز مراکز ترک اعتیاد خصوصی روی معتادان با ریسک بالا جهت کاهش آسیب آنها باشد، اما متاسفانه در حال حاضر مسیر آنها تغییر کرده است.

طراحی سامانه‌ و افزایش نظارت‌ها جهت ساماندهی مراکز MMT خصوصی
آقاجانی با اشاره به تصمیم وزارت بهداشت جهت اصلاح مسیر این مراکز برای قرار گرفتن آنها در مسیر اولیه و و واقعی کاهش آسیب، گفت: سامانه‌ای طراحی شده که کلیه اطلاعات این مراکز روی آن قرار می‌گیرد.

 

همچنین استانداردهای این مراکز تدوین و ابلاغ شده است و نظارت‌هایمان را نیز در این زمینه افزایش دادیم تا این مراکز با کمترین تخلف و با بهترین کارآیی، آن هم در مسیر واقعی خود حرکت کنند.

وی در توضیح وضعیت مراکز ترک اعتیاد که در حاشیه شهرها قرار دارند و پول‌های گزافی از مردم طلب می‌کنند، با بیان اینکه از 5400 مرکز ترک اعتیاد بسیاری از آنها خصوصی هستند، گفت: البته در زمینه ترک اعتیاد مراکز اندک دولتی نیز داریم که محدود هستند و ممکن است مردم برای دریافت خدمت از این مراکز با مشکل مواجه باشند.

معتادان کم درآمد نیازمند نگاه ویژه دانشگاه‌ها
آقاجانی افزود: ما باید در مناطق خاص که بهره‌مندی مردم و سطح درآمد آنها پایین است، مراکزی که حمایت‌های مالی در زمینه ترک اعتیاد را نیز انجام دهند، داشته باشیم. دانشگاه‌های علوم پزشکی در چند نقطه از کشور این کارها را انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که در برخی نقاط که با جمعیت بالای معتادین با ریسک بالا و با درآمد کم مواجه هستند، به توجه ویژه دانشگاه‌ها نیاز دارند.

کاهش پذیرش معتادان با ریسک بالا از سوی مراکز خصوصی ترک اعتیاد
معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم انجام حمایت از معتادان با ریسک بالا در این مناطق و ضرورت اقدام جهت کاهش آسیب، ادامه داد: خوشبختانه این کار در بسیاری از مناطق انجام شده است. با این حال هنوز در برخی نقاط شاهد تمرکز زیاد معتادان با ریسک بالا هستیم. متاسفانه برخی از مراکز MMT خصوصی از این مسیر فاصله گرفتند و معتادین با ریسک بالا را کمتر می‌پذیرند.

آقاجانی با ابراز امیدواری نسبت به پوشش مطلوب معتادان با ریسک بالا از سوی این مراکز و از طریق بازنگری در فعالیت‌های آنها بوسیله سامانه در حال طراحی وزارت بهداشت، گفت: چندین ماه است که در حال طراحی این سامانه هستیم و در مرحله پایلوت آن قرار داریم؛ به این صورت که سامانه را در چندین مرکز به صورت پایلوت اجرا کنیم و سپس بتوانیم در همین سال 94 آن را به همه مراکز ترک اعتیاد تعمیم دهیم. زمان زیادی برای آماده شدن این سامانه باقی نمانده است.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو : انتقاد وزارت بهداشت از تغییر مسیر مراکز خصوصی ترک اعتیاد