انتشار اسناد مراودات مالی «بابک زنجانی» فدراسیون فوتبال : حرف‌های کفاشیان به ...



حرف‌های کفاشیان به این معناست که هوشنگ مقدس در این سال‌ها، نقش یک فاینانس را برای فدراسیون فوتبال‌ بازی می‌کند. درست مقیاس بسیار کوچک‌تر کاری که بابک زنجانی برای دولت نهم و دهم انجام می‌داد.

انتشار اسناد مراودات مالی بابک زنجانی فدراسیون فوتبال بر خلاف زمان تعیین شده، مجمع اسفندماه فدراسیون فوتبال برای سروسامان دادن به وضعیت گزارش‌های مالی فدراسیون فوتبال برگزار نشد تا همچنان این شائبه که پرونده ابهامات مالی در فدراسیون فوتبال گسترده‌تر از آن چیزی است که تصورش می‌شد بالا بگیرد.

به گزارش تابناک، همین چند وقت پیش بود که برخی اعضای فعال مجمع نسبت به ‌برگزار نشدن مجمع در زمان تعیین شده هشدار داده بودند. سعید آگشته، یکی از اعضای مجمع و رئیس هیأت فوتبال قزوین در گفت‌وگو با تابناک در خصوص جزئیات پرونده ابهامات مالی فدراسیون به یک نام اشاره کرده بود؛ هوشنگ مقدس و حساب ارزی معروفش در دبی که این روز‌ها موجب شده تا پرونده ابهامات مالی فدراسیون بیش از گذشته پیچیده شود.

پیشترهای علی کفاشیان در توجیه همکاری فدراسیون با هوشنگ مقدس گفته بود: «ما یکسری مشکل نقل و انتقال مالی داشتیم. پول می‌ریختیم به حساب آقای مقدس، ایشان هم می‌رفتند معادل ارزی‌اش را برای ما تأمین می‌کردند...».

حرف‌های کفاشیان به این معناست که هوشنگ مقدس در این سال‌ها، نقش یک فاینانس را برای فدراسیون فوتبال‌ بازی می‌کند. درست مقیاس بسیار کوچک‌تر کاری که بابک زنجانی برای دولت نهم و دهم انجام می‌داد. درباره هوشنگ مقدس می‌توان این‌ طور نوشت که او شاید تنها فرد غیر مسئولی باشد که به یک نهاد تقریبا نیمه دولتی وصل است و بخش عمده‌ای از بودجه آن نهاد، در حساب شخصی او در حال رفت و آمد است!

بدون تردید، سیستم ایجاد شده بین فدراسیون فوتبال و هوشنگ مقدس در سال‌های اخیر، ایراد‌هایی داشته که آقای تاجر ترجیج داده در ماه‌های اخیر پایش را به ‌کشور نگذارد. اگر غیر از این بود، هیچ وقت پرونده این همکاری «نیمه مشکوک» در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی باز نمی‌شد.

هرچند علی کفاشیان اصرار دارد، بگوید ‌نقش هوشنگ مقدس در این سال‌ها تنها در حوزه مالی مربوط به پرداخت حقوق کارلوس کی‌روش بوده و پول‌های واریزی به حساب شخصی او کمتر از یک ساعت به حساب کی‌روش واریز‌ می‌شده؛ اما اسناد منتشره از بخشی از مرودات مالی فدراسیون فوتبال با هوشنگ مقدس، نشان می‌دهد ‌این موضوع تنها به پرداخت حقوق کارلوس کی‌روش مربوط نبوده و حجم گسترده‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد. بنا به اسناد موجود، حدود ۱۳ میلیارد تومان پول از ایران به راه‌های مختلف به حساب هوشنگ مقدس برای انجام امورات مدنظر فدراسیون فوتبال واریز شده است.

برای آنکه بهتر در جریان اتفاقات مالی و موضع‌گیری‌های مسئولان فدراسیون حول این ماجرا باشیم، بد نیست به کمی قبل برگردیم.

کفاشیان در گفت‌وگو با خبرآنلاین ۳/ ۸/ ۹۳
هوشنگ مقدس بیچاره راست می‌گوید. ما پول را به حساب ایشان حواله می‌کنیم. خب به چه کسی حواله کنیم که مطمئن باشیم برنمی‌دارد ببرد؟ مثل‌‌ همان داستانی که برای استقلال پیش آمد. من که نمی‌توانم به هر کسی اطمینان کنم. پولی که به آقای مقدس حواله می‌کنیم، عین‌‌ همان را برای اردو‌هایمان یا بازی‌های خارجیمان بدون هیچ کارمزدی چیزی به ما می‌دهد. این طوری دیگر از توسط بانک و صرافی‌ها پولی از ما کم نمی‌شود. شما فکر می‌کنید تیم توی پرتغال اردو می‌گذاریم، خودمان می‌توانیم پول حواله کنیم؟ فکر می‌کنید ماچ می‌دهیم؟ این پول را می‌دهیم به آقای مقدس بعد او در پرتغال بدون یک ریال کارمزد به ما پس می‌دهد. پول کی روش را هم به او می‌دهیم، همین کار را می‌کند.

کفاشیان در گفت‌وگو با فارس ۱۴/ ۱۱/ ۹۳
ما هیچ حساب ارزی نداریم و به همین دلیل، وقتی می‌خواستیم حقوق کی‌روش را پرداخت کنیم، به او گفتیم به حسابی در دوبی خواهیم ریخت که آن هم حساب هوشنگ مقدس بود که‌‌ همان پول عینا در زمان تعیین شده به کی‌روش تحویل داده شد و یک ساعت هم در حساب او باقی نماند. این در حالی بود که او هیچ کارمزدی بابت این مسأله دریافت نکرد. اگر می‌خواستیم به یک صرافی قابل اطمینان این پول را واریز کنیم، درصدی از آن را بابت کارمزد کم می‌کرد اما مقدس یک قران هم بابت این موضوع نگرفت، حتی بلکه برخی اوقات از جیب خودش داده که ما بعدا با او تسویه حساب کردیم.

کفاشیان در گفت‌وگو با نسیم ۲۲ /۷/ ۹۳
چرا رسانه‌ها آنقدر روی اسم آدم‌ها حساس می‌شوند؟ من کاری به خوبی و بدی این آدم ندارم. اگر می‌گویند کار خلافی کرده این مسأله باید به ما کتبا ابلاغ شود. وقتی این آدم دارد کمک می‌کند چرا باید انقدر مورد توهین قرار بگیرد؟ هوشنگ مقدس یک فرد علاقه‌مند به فوتبال است. ما بسیاری از پول‌ها و مطالبات خود را از فیفا و afc با کمک او توانسته‌ایم دریافت کنیم. او نه یک ریال حقوق می‌گیرد و نه سود مالی از قبال تیم ملی خواهد برد. هزینه‌های خودش را هم خودش می‌دهد. حالا در کنار تیم ملی باشد و چهار تا عکس هم از او چاپ شود! مگر مشکلی دارد؟ او یک فرد علاقه‌مند است که به فدراسیون کمک می‌کند. اگر مشکلی داشته باشد و به ما ابلاغ شود شک نکنید که از او استفاده نمی‌کنیم.

هوشنگ مقدس در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم و خبرآنلاین ۵/ ۱۰/ ۹۳
هیچ پولی از فیفا به حساب من نیامده است. اگر پولی واریز شده، پول‌های کارلوس کی‌روش بودند که به خواست سرمربی به حساب من آمده‌اند و خیلی سریع به حساب خودش منتقل شده‌اند چون ما برای انتقال پول از فدراسیون به حساب او با مشکل روبه‌رو هستیم.

هوشنگ مقدس در گفت‌وگو با ایسنا ۱۵ /۱۱/۹۳
تمام ۶ میلیون دلاری که فدراسیون از طریق حساب من به مقاصد نهایی واریز کرد، در کمتر از چند ساعت انجام می‌شد که این مطلوب مربیان تیم ملی بود. فدراسیون فوتبال بخاطر محدودیت‌ واریز پول به حساب‌های خارجی، می‌بایست پرداخت‌های بین‌المللی‌اش را از طریق حساب‌های دیگر انجام می‌داد و بخاطر اعتمادی که از سال‌ها پیش به من داشت، این کار را از طریق حساب اینجانب انجام می‌داد. فدراسیون همواره پیش از واریز پول، هزینه‌ها را که عمدتا برای اجاره کمپ، تهیه امکانات لازم پرداخت قسط مربیان و... بود، اعتبار لازم را به حساب بنده واریز کرده تا از آنجا به مقاصد نهایی منتقل شود. باید تاکید کنم که واریزهای فدراسیون در کمتر از چند ساعت از حساب بین‌المللی اینجانب به حساب‌های از قبل تعیین شده واریز می‌شد.

می‌توان تناقض را حس کرد؛ آن هم با مقایسه صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال و تاجر دبی نشین، ماهنامه دنیای فوتبال همین چندی پیش اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد حدود ۱۳ میلیارد پول که توسط فدراسیون به حساب شخصی یک فرد غیر مسئول در خارج از کشور پرداخت شده است. این مسأله مسئولین را نسبت به اتفاقات مربوط به صورت‌های مالی مهم‌ترین فدراسیون ورزشی کشور بیشتر کرده است. واژهٔ «تحریم» در تمام سال‌های گذشته، بهانه و توجیه مدیران فوتبال برای ایجاد این گردش مالی میلیاردی جدید در سیستم اقتصادی فدراسیون بوده است. در حالی که در ورزش کشور فقط فدراسیون فوتبال نیست که با مشکل تحریم رو به‌روست.

اما هیچ کدام از این اتفاقات در سایر فدراسیون‌های ورزشی رخ نمی‌دهد. سیستم اداری مالی فدراسیون فوتبال کاملا مشخص است و گردش مالی حساب‌های ریالی و ارزی با یک قانون مشخص و شفاف باید انجام شود. منتهی در تمام سال‌های گذشته فدراسیون فوتبال برای دور زدن تحریم‌ها، با هوشنگ مقدس همکاری دو جانبه داشته است. کفاشیان باید برای واریز این پول‌ها حتی مجوز هیأت رئیسه‌اش را هم نداشته است. به همین دلیل بود که وقتی هیئت رئیسه رسما از ابهامات صورت‌های مالی مجموعه پرده برداشت و رسانه‌ها و عموم جامعه را هم از این موضوع با خبر کرد، کار برای کفاشیان سخت شد. داستان این پرداختی‌ها به حساب هوشنگ مقدس امروز به صورت ویژه در سازمان بازرسی و کمیسیون اصل نود مجلس در حال بررسی است.

در اینجا بخشی از اسناد منتشر شده در خصوص مراودات مالی میان فدراسیون فوتبال و هوشنگ مقدس را بررسی می‌کنیم.

از تاریخ ۲۸/ ۱۲/ ۹۱ تا ۳۱ /۰۴/ ۹۳

 

بابک زنجانی , فدراسیون فوتبال , اعدام بابک زنجانی

 
از تاریخ 93/02/15 تا 12/ 93/07    

حکم اعدام بابک زنجانی , وکیل بابک زنجانی , حکم اعدام بابک زنجانی تایید شد

 

عکس بابک زنجانی , موتور بابک زنجانی , حکم اعدام بابک زنجانی لغو شد

 

بدهی بابک زنجانی , بابک زنجانی چه شد , سکته وکیل بابک زنجانی

 

دیوان عالی حکم اعدام بابک زنجانی را تایید کرد , بازگشت دوباره بابک زنجانی به اوین , بابک زنجانی چه شد؟

 

موتور دو میلیاردی بابک زنجانی , تایید حکم اعدام بابک زنجانی , خانه بابک زنجانی

 

دعوت دومین عابر بانک به فدراسیون فوتبال , بابک زنجانی تنها نیست , بابک زنجانی دیگر تنها نیست

فدراسیون جهانی راگ فوتبال , توضیحات اژه ای درباره حادثه سمنان، پرونده بابک زنجانی و علی مطهری , اعدام بابک زنجانی، از اون لحاظ

بابک زنجانی در حاشیه 2 , رییس فدراسیون فوتبال هلند وارد ایران شد , دومین عابربانک به فدراسیون فوتبال دعوت شد


این مدارک به نظر می‌رسد، بخشی از شرح اسناد پول‌های واریز شده به حساب هوشنگ مقدس باشد. با این حال، این اسناد بند‌هایی دارد که بررسی آن ابهامات درباره اقتصاد حاکم بر فوتبال ایران را به اوج خود می‌رساند.

شرح اسناد پول‌های واریز شده به حساب هوشنگ مقدس، نه تنها دارای ابهامات بسیار ‌و مباحث قابل تأملی است، بلکه نشان می‌دهد، پول‌های واریزی صرفا جهت پول قرارداد کارلوس کی‌روش نبوده است. به هر صورت، هوشنگ مقدس و علی کفاشیان اعلام کرده بودند، ‌پول‌ها برای پرداخت حق و حقوق سرمربی تیم ملی ایران به حساب این تاجر مجهول‌السمت در فدراسیون و فوتبال ایران واریز می‌شده و از طرفی، کمتر از یک ساعت بعد از واریز از حساب شخصی این فرد جهت صرف هزینه‌های اشاره شده، خارج می‌شده ‌است. این مسأله البته تا حدودی غیر قابل باور است، زیرا بررسی شرح اسناد واریزی‌ها در بازه زمانی ۱۵/۰۲ ۹۳ تا ۱۲/ ۰۷/ ۹۳ ‌کاملا شفاف، نشان می‌دهد که پول‌های واریزی در بیش از یک ساعت در حساب مقدس مانده است. تا جایی که برای تاریخ ۱۲ /۷/ ۹۳ جمع کل بدهکاری اسناد، مبلغ ۱.‌۲۵۲.‌۷۷۵.‌۰۰۰ را نشان می‌دهد! مسأله‌ای که نشان می‌دهد اظهار نظر‌های مقدس شفافیت لازم را ندارد.

همین مسأله واریز این مبلغ به یک حساب شخصی، خودش به اندازه کافی تخلف به حساب می‌آید. این اتفاق می‌توانست شکل قانونی‌تر به خود بگیرد؛ به این ترتیب که در مورد مسأله کارلوس ‌کی‌روش، این مربی که وقت زیادی را در دبی معمولا سپری می‌کند. پس می‌توانست با باز کردن یک حساب، خودش پول‌ها را از فدراسیون فوتبال در امارات دریافت کند. از طرفی فدراسیون‌های ورزشی دیگر ایران هم هستند که با مربیان خارجی برای فعالیت در تیم‌های ملی مختلف قرارداد امضا کرده‌اند؛

 

اما پروسه مالی و نقل و انتقال پول‌ قرارداد مربیان به این شکل انجام نمی‌شود؛ برای نمونه، کار‌شناسان اقتصادی به این مسأله اشاره دارند که فدراسیون فوتبال می‌توانست این پول‌ها را به حساب سفارت ایران در امارات واریز کند و کی‌روش از این طریق و از راهی کاملا قانونی و در یک پروسه منطقی حق و حقوق خود را دریافت کند؛ اما اصرار بر انتقال این پول‌ها به حساب هوشنگ مقدس به قدری حساسیت برای مسئولین به وجود آورده ‌که ممکن است در آینده‌ای نزدیک دردسر‌های زیادی برای مسئولین فدراسیون فوتبال به خاطر این کار به وجود بیاید.

در خصوص بررسی این اسناد و نکات فراوانی که می‌توان از آن برداشت کرد، می‌توان ساعت‌ها سخن گفت. شاید بتوان در گزارش جداگانه‌ای، ابعاد گسترده‌تر از این مسأله را بررسی کرد؛ اما آنچه ‌مسلم است، این مسأله ابعاد گسترده‌تری دارد که با انتشار همین اسناد، تنها چهره بخشی از آن هویدا شده است. فدراسیون فوتبال بی‌شک چاره‌ای جز شفاف‌سازی در این مسأله ندارد و با به تعویق انداختن زمان ارائه گزارش در مجمع عمومی نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت این پرونده خارج شود.

اخبار ورزشی - تابناک

 


ویدیو : انتشار اسناد مراودات مالی «بابک زنجانی» فدراسیون فوتبال