امین حیایی و همسرش: ما خیلی خوشبختیم! : زندگی زوج‌های هنری دوام ندارد! این ...



زندگی زوج‌های هنری دوام ندارد! این جمله عوامانه را بارها و بارها در صحبت‌های روزمره مردم باهم درباره بازیگران شنیده‌ایم؛ اما زوج‌های بسیاری هستند كه در این سال‌ها خلاف این ادعای بی‌پایه را ثابت كرده‌اند.

 زندگی زوج‌های هنری دوام ندارد! این جمله عوامانه را بارها و بارها در صحبت‌های روزمره مردم باهم درباره بازیگران شنیده‌ایم؛ اما زوج‌های بسیاری هستند كه در این سال‌ها خلاف این ادعای بی‌پایه را ثابت كرده‌اند. امین حیایی و نیلوفر خوش‌خلق به اندازه‌ای معروف هستند كه حاشیه‌ها بتوانند نفس زندگی‌شان را بگیرد اما در تمام مدتی كه با هم ادامه داده‌اند به دور از حاشیه و هر جنجالی در آرامش و موفقیت سر كرده‌اند. امین بعد از گذر از 40 سالگی پختگی خاصی در كارهایش به چشم می‌خورد و با اطمینان بیشتری صحبت می‌كند.

نیلوفر هم حالا دیگر نامی معتبر در میان بازیگران زن به شمار می‌رود و هر دو در كنار هم روزهای خوبی را سپری می‌كنند. صحبت با آنها همیشه جذاب است. پر از انرژی و نگاه‌های بكر به زندگی هستند و به راحتی در هر زمینه‌ای می‌توانید نظرات‌شان را بپرسید. اهل سانسور كردن خودشان نیستند و صادقانه و البته هوشمندانه جواب هر كنجكاوی شما را می‌دهند. هر بار صحبت با این زوج می‌تواند یك اتفاق تازه باشد چون آنها به زیبایی مسیر مصاحبه را به سمت و سویی می‌برند كه شما دوست دارید.

 

امین حیایی و همسرش , جدایی امین حیایی از همسرش , جدایی امین حیایی از همسرش نیلوفر خوش خلق

 

جنبه انتقاد و نقدشدن
امین: قطعا یك بازیگر همیشه دوست دارد در كارهایی بازی كند كه نه تنها باعث شرمندگی خودش درنظر مخاطبان و هوادارانش نشود؛ بلكه این كار طوری نشود كه او را مورد نقدهای تند قرار دهند. البته من اگر در كاری بازی كنم كه فاقد ارزش‌های لازم هنری باشد نقدهایی كه بشود را می‌پذیرم اما به شرطی كه نقد از جانب آدمی باشد كه سواد لازمش را داشته باشد.

نیلوفر: من معتقدم شما در هر كاری كه باشید قطعا مورد انتقاد عده‌ای قرار خواهید گرفت كه كار شما را دوست ندارند. هر كسی باید جنبه نقد شدن را داشته باشد. قرار نیست همه از شما تعریف كنند و انتظار داشته باشیم مورد پذیرش همه سلیقه‌ها و افكار باشیم.

شباهت یا تكرار...؟!
امین: گاهی می‌شنوم كه امین در كارهایی نقش‌های مشابهی بازی كرده است. راستش یك بازیگر هر كاری كند به هر حال همیشه شباهت‌هایی را تكرار خواهد كرد كه ذاتی است. مثلا من نمی‌توانم برای هر نقشی تمام جزییات از راه رفتن و نگاه كردن و لحن‌ام تا شكل خندیدنم و فیزیكم و... را تغییر بدهم. من امین حیایی هستم كه یكسری مشخصات مخصوص به خودم را دارم. كاری كه باید بكنم این است كه هر نقش را به شبیه‌ترین حالت نزدیك به خودش بازی كنم. من همان امین هستم اما در قالبی جدید و در موقعیت‌های جدید كه باید متفاوت از چگونگی حضورش در نقش قبلی باشد.

نیلوفر: مهم این است که بازیگر از تكرار خودداری كند اما جلوگیری از تكرار نیازمند چیزهای مختلفی است از جمله متفاوت بودن درست نقش‌ها یا نگاهی كه كارگردان به آن شخصیت دارد. گاهی كارگردان از شما اصلا تكرار یك قالب ثابت را دارد. نمی‌شود همه چیز را ناشی از ضعف بازیگر دانست.

جاذبه‌های یك نقش
امین: در این سال‌ها به تجربه دریافته‌ام نقش باید بازیگر را جذب كند. اگر این اتفاق بیفتد بازیگر ارائه بهتری از نقش خواهد داشت و چون خودش آن را دوست دارد نتیجه كار هم دوست‌داشتنی می‌شود. نقشی كه بازیگر ارتباط خوبی با آن پیدا نكند، درست شكل نمی‌گیرد و مخاطب به خوبی این فاصله را می‌فهمد و از كار شما زده می‌شود.

نیلوفر: من از كاراكترهای پیچیده و سخت كه قابل حدس‌زدن و پیش‌بینی نیستند، لذت می‌برم. نقش‌های خوبی را هم تجربه كرده‌ام اما به دنبال كاری هستم كه واقعا مرا با تمام وجود درگیر كند و به خودم بگویم این همان نقشی است كه خودش است و از من برای سال‌ها به یادگار می‌ماند.

جاده دوطرفه سینما
امین: بخشی از زیبایی بازی بازیگر در یك فیلم به عوامل دور و برش در كار و به خصوص نقش مقابلش برمی‌گردد. اگر این رابطه مناسب نباشد و لنگ بزند، كار شما هم دیده نمی‌شود و مانند حركت در یك جاده صاف یكطرفه است كه شما بی‌هدف در آن می‌روید و چیزی نیست كه بخواهد توانایی رانندگی شما را به چالش بكشد تا شاهد رفت و برگشت احساس در صحنه باشید.

نیلوفر: امین از آن دست بازیگرانی است كه بسیار به بازیگرهای نقش مقابلش كمك می‌كند و می‌گوید با این كار در واقع به بهتر دیده شدن نقش خودش كمك می‌كند.

دیده شدن به چه قیمتی؟
امین: دیده شدن در هر فیلمی اتفاق می‌افتد؛ مهم این است كه كجا و چگونه دیده شوید. من با دیده شدن به هرقیمتی مخالفم البته اگر غم نان نباشد و شما در جبر شرایط گیر نكرده باشید. شرایط ایده‌آل ذهنی با آنچه واقعا اتفاق می‌افتد گاهی فاصله بعیدی دارد.

نیلوفر: بعضی بازیگرها تنها در كاری یا كارهایی هستند كه دیده بشوند و من به این روش كار نمی‌كنم یعنی دوست ندارم كاری را انجام بدهم كه قلبا دوستش ندارم و تنها می‌تواند موقعیت مرا مثلا در بیشتر توی چشم بودن، بهتر كند. بازیگر اگر نقشی را دوست نداشته باشد، آن را خراب می‌كند و با این كار در اصل هویت خودش و كارنامه‌اش را زیر سوال می‌برد.

نگاه مثبت به زندگی
امین: درست است كه هزینه‌های زندگی بالا رفته و آدم‌ها به شكلی از هم دور افتاده‌اند اما خوب است به هر نوعی كه می‌توانند از هم خبر بگیرند و هوای هم را داشته باشند. باید از لحظه لحظه زندگی استفاده و در كنار هم تلاش كرد كه به موفقیت رسید.

نیلوفر: خوبی امین این است كه نگاهش همیشه مثبت و دلش صاف است. وقتی با او صحبت می‌كنید احساس خوبی به شما دست می‌دهد و به نظرتان می‌آید كه آدمی است كه می‌توانید روی او حساب كنید چون اهل كمك كردن است. از موفقیت شما خوشحال می‌شود.

امین حیایی و همسرش چیدنی , جزییات خبر جدایی امین حیایی از همسرش نیلوفر خوش خلق , امین حیایی و همسرش نیلوفر خوش خلق

 

فاصله گرفتن از حواشی
امین: من از اعتماد به آدم‌ها ضربه‌های زیادی خورده‌ام و سعی كرده‌ام كه محتاط‌تر رفتار كنم البته سخت است آدم تغییر كلی كند. این روزها به راحتی می‌توانید سوژه ماجرایی بشوید كه روح‌تان از آن خبر ندارد ولی به راحتی در مظان اتهام قرار بگیرید. كافی است به راحتی به آدمی كه با گوشی موبایل از شما فیلم می‌گیرد، اعتماد كنید تا بعد به سرعت فیلم خودتان را در اینترنت ببینید. این باعث شده تا من نسبت به عكس حساس شوم و گاهی حس كنم بهتر است از گرفتن عكس یادگاری خودداری كنم یا در ‌مهمانی‌های حتی خانوادگی هم كه می‌روم مراقب باشم كسی چیزی از من ثبت نكند.

نیلوفر: شاید این شكل زندگی برای بعضی‌ها عادت شده باشد اما ما ترجیح می‌دهیم زندگی آرام و دور از حاشیه خودمان را داشته باشیم. برای همین هم فاصله‌مان را از شلوغی و ازدحام شهر زیاد كردیم. برای هر كاری كه می‌خواهیم بكنیم باید اولش فكر كنیم كه اصلا كار درستی انجام می‌دهیم یا نه.

تجربه‌های دونفره ما
امین: كارهایی كه با هم داشتیم را بدون استثناء دوست داشتم و همیشه از این فرصت دونفره بازی كردن استقبال كرده‌ام و نتایج خوبی هم گرفته‌ایم.

نیلوفر: دلم می‌خواهد نقشی قابل توجه را مقابل هم بازی كنیم و طوری نباشد كه فقط چون زن و شوهر هستیم هر نقشی كه پیشنهاد دادند را به صرف اینكه هر دو نفرمان در كار هستیم، قبول كنیم. هرچه كار استخوان‌دارتر باشد، دیدن ما در كنار هم یا مقابل هم دیدنی‌تر خواهد شد.

میل به یاد گرفتن
امین: همیشه تجربه‌هایی كه نخستین بار كسب می‌كنید، حس و حال خاص خودش را دارد. ‌من همیشه و هنوز این میل به یاد گرفتن را دارم اما قطعا نخستین تجربه‌ها به نوعی متفاوت هستند. ‌یادم هست نخستین باری كه مقابل دوربین قرار گرفته بودم همه چیز برایم عجیب بود تا بتوانم با شرایط كنار بیایم. بازیگرهایی كه بودند به من كمك می‌كردند و تجریبات‌شان را در اختیار من قرار می‌دادند و كمك می‌كردند تا اعتماد به نفسم را از دست ندهم.

نیلوفر: این همان حسی است كه من هم آن را تجربه كردم و امین كمك زیادی به من كرد تا ترسم بریزد. اعتماد به نفس در چنین فضایی باعث می‌شود احاطه بیشتری نسبت به آنچه می‌خواهید انجام دهید، داشته باشید.

شناسه یك هنرمند واقعی
امین: بازیگری برای من بسیار دلنشین است. درست است كه شغل من شده اما واقعا اینطور نبوده كه به آن تنها به عنوان یك محل درآمد نگاه كنم. گاهی به خودم می‌گویم اگر قراربود مسیر دیگری را به جز بازیگری می‌رفتم، الان باید چه‌كاره بودم؟ بازیگری چیزهای بسیاری به من آموخت. نمی‌دانم در شغل دیگری هم این اندازه خودم را بازشناسی می‌كردم یا نه؟

نیلوفر: من آنقدر فیلم بازی نمی‌كنم كه بگویم به‌طور حرفه‌ای از این طریق فقط امرار معاش می‌كنم. البته نسبت به قبل كارهای بیشتری را قبول می‌كنم اما هم من و هم امین دلی جلو می‌رویم. درست است كه امین فیلم‌های به نسبت پرتعدادی بازی می‌كند اما تنها دلیلش این نیست كه بخواهد یا من بخواهم پول بیشتری بگیریم. دغدغه مالی و هزینه‌ها نمی‌تواند همیشه شما را شكست دهد تا هر كاری را انجام دهید.

امین: در زندگی شما به لحظاتی می‌رسید كه باید صبر كنید. به خودتان و آنچه انجام داده‌اید نگاه كنید و سعی كنید نقاط ضعف و قوت خود را پیدا كنید. این رفرش كردن لازم است و كمك می‌كند هرچه جلوتر می‌روید، انسان بهتری بشوید.

نیلوفر: هنرمند واقعی كسی است كه همیشه یادش باشد چشم خیلی‌ها به اوست. كاری به این ندارم كه انتظار درستی است یا نه اما هنرمند همیشه در جایگاهی بوده كه به خاطر اثرگذاری و محبوبیتی كه كسب می‌كند می‌تواند الگوی بخشی یا نسلی باشد و به همین علت باید همیشه مراقب همه كارهایش باشد.

یك غریبه در جایی ناشناخته!
امین: همه چیز به مرور رنگ عادی شدن به خود می‌گیرد. البته هر فیلم تجربه جدید و متفاوتی است اما برای من هنوز كار كردن با یكسری نام‌ها باعث می‌شود آن اعتماد به نفس لازم را نداشته باشم.

نیلوفر: شاید جالب باشد اما واقعیت دارد كه دیدن چهره‌های آشنا سر پروژه‌ها كمك می‌كند تا شما راحت‌تر باشید. وقتی مانند یك غریبه در جایی ناشناخته هستید كه نخستین بار است همه چیزش را می‌بینید طول می‌كشد تا به خودتان بیایید.

فاكتورهای موفقیت هنرمند
امین: برای موفقیت بازیگر فاكتورهای مختلفی كنار هم جمع می‌شوند اما همه آنها به كنار و اینكه بازیگر نقش را صادقانه باور كند و آن را به درستی به مخاطب منتقل كند یك طرف دیگر ماجراست. در كنار این حس صداقت، شما باید سعی كنید با تمام عوامل فیلم حرفه‌ای و در عین حال محترم و دوستانه برخورد كنید. پشت صحنه فیلم خانواده دوم شماست كه باید به آن احترام بگذارید.

نیلوفر: واقعا سخت است كه شما به سطحی از شهرت برسید و بخواهید ویژگی‌های قبلی خود را حفظ كنید. مغرور نشدن باعث می‌شود تا در مسیری كه حركت می‌كنید بهتر موانع را ببینید اما غرور همه چیز را شكل دیگری نشان می‌دهد كه حتی می‌تواند نوعی چشم‌انداز اشتباهی با آنچه واقعا پیش روی شماست، خلق كند.

فرار از بیكاری و سكوت
امین: عجیب است. گاهی كه كار زیاد می‌شود آنقدر خسته می‌شوم كه می‌گویم فرصتی بشود استراحت كنم اما واقعیتش این است كه خستگی واقعی من زمانی است كه مدت زیادی كار نمی‌كنم و بیكاری‌هایم طولانی می‌شود.

نیلوفر خوش خلق و همسرش امین حیایی , امین حیایی , همسر امین حیایی

نیلوفر: این مسئله یكی از مرزهای مشترك من و امین است كه دل‌مان می‌خواهد همیشه خودمان را مشغول به كاری نگه داریم و بیكار ماندن اذیت‌مان می‌كند. مثلا سكون و سكوت می‌تواند تمام انرژی ما را بگیرد.

بازیگرانی كه دوست داریم
امین: در میان بازیگران ایرانی خیلی‌ها هستند كه من كارشان را دیده‌ام و دوست‌شان دارم و نمی‌توانم فرد خاصی را نام ببرم. در میان خارجی‌ها هم كارهای آل‌پاچینو را خیلی دوست دارم. براد پیت و تام كروز هم هستند كه واقعا روی فیلم‌های‌شان كار می‌كنند و انرژی صرف می‌كنند. ادوارد نورتون و شون پن و دیگران...  نیلوفر: چارلیز ترون را خیلی دوست دارم و بقیه را هم كه امین گفت.

خارج از حیطه بازیگری
امین: من بیشتر در حد ساخت قطعه موسیقی یا خوانندگی وارد هنر دیگری به جز بازیگری شده‌ام و فعلا تمایلی به كارگردانی یا حیطه كاری دیگری ندارم. البته تئاتر قحطی‌نور باب خوبی برای من بود هرچند حواشی كار كمی خسته‌ام كرد اما به من اعتماد به نفس لازم و البته دانش بهتری را برای انجام این كار برایم به دنبال داشت.

نیلوفر: اما من ساخت و تماشای فیلم كوتاه را دوست دارم و دلم می‌خواهد در قالبی كوچك و موجز حرف‌هایی كه فكر می‌كنم مهم هستند را بر زبان بیاورم. چند كار كوتاه ساخته‌ام كه بعضی‌های‌شان مورد استقبال هم واقع شد و این مرا مصمم كرده تا با عزمی راسخ‌تر به سمت كارگردانی فیلم كوتاه قدم بردارم.

 نگاه مثبت به آینده
امین: من هرگز در این سال‌ها از آینده ناامید نشده‌ام. درست است كه گاهی حس كردم چرا چیزی درست پیش نمی‌رود اما همیشه به لطف خدا ایمان داشتم و می‌دانستم هر چیزی در جای خودش و زمان خودش اتفاق می‌افتد. من و نیلوفر همیشه در حال زندگی می‌كنیم و سعی می‌كنیم امیدمان به آینده را حفظ كنیم.

تلگرافی با امین و نیلوفر

اوقات فراغت؟

امین: زبان می‌خوانیم، ورزش می‌كنیم، موسیقی كار می‌كنیم.

نیلوفر: به هر حال اغلب كارهای‌مان دو نفره است.

علم یا ثروت؟

امین: هر دو با هم خوبند.

نیلوفر: اگر علم نداشته باشید نمی‌دانید ثروت را چه‌كار كنید. بالاخره باید علمش را داشته باشید تا بتوانید از ثروت‌تان استفاده كنید.

رنگ محبوب؟

امین: من رنگین‌كمان را دوست دارم.

نیلوفر: آبی را هم دوست داری.

امین: رنگ‌های مورد علاقه ما آبی و سبز است.

نیلوفر: آسمانی و زمینی

كتاب مورد علاقه؟

نیلوفر: من خیلی به حافظ علاقه دارم.

امین: ما خیلی طبع شعرمان قوی نیست ولی با حافظ ارتباط خوبی داریم. كتاب‌های مختلفی هم خوانده‌ام اما رمان‌های ارنست همینگوی را بیشتر دوست دارم.

آرزوها و خواسته‌ها؟

امین: از كودكی خیلی چیزها بوده كه دوست داشتم اما با گذشت زمان و رشد كردن آنها هم تغییر كردند. وقتی بزرگ‌تر شدم دیدم خواسته‌هایم چیز دیگری بوده است.

نیلوفر: تصور من این است كه ممكن است آدم ابتدا به خواسته‌هایش نرسد ولی به مرور زمان و یاری خداوند به آنها می‌رسد. اگر هم نرسید نباید ناراحت باشد چرا كه حتما حكمتی در آن است و شاید آن زمان وقتش نبوده است.

نقش ویژه؟

امین: والا فكر نمی‌كنم دیگر نقشی مانده باشد كه بازی نكرده باشم!

نیلوفر: ترجیح می‌دهم كاراكترهایی را بازی كنم كه از خودم خیلی دور هستند و به این وسیله با دنیای آنها آشنا شوم.

دانلود فیلم های امین حیایی , پسر امین حیایی , بیوگرافی امین حیایی

بزرگ‌ترین دلخوشی؟

امین: آرامش در كنار خانواده.

نیلوفر: آرامش و اینكه یك روز خدا ما را فراموش نكند.

امین حیایی؟

نیلوفر: امین انسانی منطقی و قابل انعطافی است. وقتی با او حرف بزنید و منطقی صحبت ‌كنید، خیلی چیزها را می‌پذیرد. اصولا مرد خوبی است. من كه از زندگی‌ام با او راضی هستم.

امین: من كمی حساس هستم. روزها را هم همیشه فراموش می‌كنم.

نیلوفر خوش‌خلق؟

امین: نیلوفر تنها كسی است كه همه جا یار و همراه من بوده. او همیشه در تنهایی‌ها و مشكلات همراه من بود. تنها اوست كه مرا باور دارد. نیلوفر بود كه به من كمك كرد تا خودم را پیدا كنم و زندگی تازه‌ای را آغاز كنم.

تقدیر و سرنوشت؟

امین: یعنی آدم هرقدر دست و پا بزند، سرنوشت او را می‌كشاند.

نیلوفر: انسان باید رها باشد. تقدیر و سرنوشت هر كسی از قبل نوشته شده است.

 

 

اخبار فرهنگی - مجله زندگی ایده ال


ویدیو : امین حیایی و همسرش: ما خیلی خوشبختیم!