امروز در تاریخ؛ یازدهم تیر : یك ماه پس از این كه مسعود غزنوی برادرش محمد را ...


یك ماه پس از این كه مسعود غزنوی برادرش محمد را كور كرد تا بدون داشتن رقیب و با خاطری آسوده برجای پدر (محمود غزنوی) بنشیند، در قلمرو غزنویان ـ ایران خاوری آن زمان (افغانستان و پاكستان كنونی) ـ میان مردم دو دستگی بروز كرد كه... یك اشتباه دودمان غزنویان را بر باد داد

روزنامه اطلاعات: یك ماه پس از این كه مسعود غزنوی برادرش محمد را كور كرد تا بدون داشتن رقیب و با خاطری آسوده برجای پدر (محمود غزنوی) بنشیند، در قلمرو غزنویان ـ ایران خاوری آن زمان (افغانستان و پاكستان كنونی) ـ میان مردم دو دستگی بروز كرد كه در دراز مدت به تضعیف حكومت غزنویان و پایان كار آنان انجامید.«مسعود» اول ژوئیه سال 1030 میلادی برادرش محمد را كور كرده بود. سلطان محمود غزنوی ـ از تركان غز ـ پیش از این واقعه در گذشته بود و با این كه پیش از مرگ، مسعود را به جانشینی خود انتخاب كرده بود، مسعود برای این كه بدون دغدغه حكومت كند برادر را كور كرد. روی گردان شدن مردم از مسعود پس از كوركردن برادرش، ده سال بعد باعث شكست ارتش مسعود از سلجوقیان ـ دسته دیگری از تركان مهاجر ـ شد که قبلا وارد منطقه فرارود شده بودند. پس از شكست مسعود و عقب نشینی او به غزنه، مردم ناراضی، او را كشتند و برادر كورش محمد را شاه كردند، ولی نابینابودن محمد و افتادن امور در دست افرادی كه به شایستگی برخی از ایشان تردید بود باعث تضعیف هر چه بیشتر غزنویان و پایان تدریجی كار آنان شد.

نشست ادیبان برای نوسازی نثر نویسی، ترجمه و روزنامه نگاری ایران

نشست ادیبان و نویسندگان ایران كه از چهارم تیر ماه 1325 خورشیدی برای نوسازی روزنامه نگاری، ترجمه و نثرنویسی و اظهار نظــر درباره شعر تشكیل شده بود با صدور قطعنامه (توصیه نامه) ای پایان یافت كه تا سال ها الگوی نویسندگی بود.

در جلسات هفت گانه این نشست (كنگره) ادیبان و نویسندگان از جمله دهخدا، بهار، حكمت، فروزانفر و علی شایگان شركت داشتند و روش های روزنامه نگاری و نثر نویسی اروپایی در این جلسات بررسی شد و سبك هایی برای ترجمه از زبان های دیگر مورد موافقت قرار گرفت که رعایت آنها به مترجمان توصیه شد. نوسازی واقعی روزنامه نگاری ایران از سال 1335 و تاسیس نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران و دعوت دو استاد روزنامه نگاری از آمریكا از جمله دكتر ویلسون رئیس وقت گروه روزنامه نگاری دانشگاه یوتا و سپس ایجاد دوره های خبرنویسی و ادیت در دانشگاه تهران برای روزنامه نگاران شاغل و تدریس استادان و روزنامه نگاران معروف جهان در آنجا آغاز شد.

روزی که «همینگوی» خودکشی کرد

دوم ژوئیه سال 1961 ارنست همینگوی داستان نگار بلند آوازه آمریکایی در خانه اش در منطقه كوهستانی كچوم واقع در ایالت «آیداهو» آن کشور با گلوله تفنگ شکاری خودکشی کرد. وی هنگام مرگ 62 ساله بود. همینگوی كه در 21 ژوئیه سال 1899 به دنیا آمده بود، در سال 1955 برنده جایزه نوبل درادبیات شده بود و به خاطر داستان «پیر مرد و دریا» جایزه پولیتزر به دست آورده بود. همینگوی نویسنده داستان های «نیروی عاطفه»، «خورشید همیشه می درخشد»، «پیر مرد و دریا»، «زنگ ها برای كه به صدا در می آیند؟» و ... ظاهرا از فرارسیدن پیری، روزهای سخت سالخوردگی و از كارافتادگی که در آستانه اش قرار گرفته بود نگران بود كه تحت تاثیر همین ترس، سرانجام دست به خودكشی زد.


ویدیو : امروز در تاریخ؛ یازدهم تیر