«السبسی» رییس جمهور تونس شد : هیات عالی مستقل انتخابات تونس امروز دوشنبه با ...


هیات عالی مستقل انتخابات تونس امروز دوشنبه با اعلام نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، «الباجی قائد السبسی» 87 ساله را با کسب بیشترین آراء ، رییس جمهور این کشور معرفی کرد. ایرنا: هیات عالی مستقل انتخابات تونس لحظاتی پیش نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.

بر اساس این نتایج، 'باجی قائد السبسی' با کسب 55.68 درصد آراء، توانست بر رقیب خود 'منصف المرزوقی' که تنها 44 درصد آراء را به خود اختصاص داده بود، پیروز شود.

وی اولین رییس جمهوری تونس بعد از سرنگونی «زین العابدین بن علی» دیکتاتور این کشور در سال 2011 شد.

براساس این گزارش هیات مستقل انتخابات،پیشتر میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را 60 درصد اعلام کرده بود.

2.3 میلیون رای دهنده تونسی روز یکشنبه 21 دسامبر (30 آذرماه 93) پای صندوق های رای رفتند تا از میان دو کاندیدا یعنی منصف المرزوقی و باجی قائد السبسی، یک نفر را برای به دست گرفتن سکان اداره کشورشان در مقام رییس جمهور تونس انتخاب کنند.

بنا به گزارش ها،47.4 درصد واجدین شرایط رای در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس شرکت کردند.دور اول این انتخابات با 39 درصد آرا به نفع السبسی و 33 درصد در سبد المرزوقی انجام شده بود.

نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مؤسس و رئیس حزب سکولار نداء تونس است.

السبسی 87 ساله که مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، زمان حبیب بورقیبه که از سال 1956 تا 1987 قدرت را در دست داشت، پست هایی چون وزیر کشور و وزیر خارجه را در پرونده خود دارد و علاوه بر این سال 1990 و 1991 در زمان ریاست جمهوری زین العابدین بن علی، ریاست پارلمان را در اختیار داشت.

وی همچنین پس از پیروزی انقلاب تونس به تشکیل دولت مکلف شد و تا برگزاری انتخابات مجلس ملی موسسان (پارلمان موقت) که اولین انتخابات آزاد در تاریخ تونس بود، این مسئولیت را برعهده داشت.

تونس پس از خیزش های مردمی و فرار «زین العابدین بن علی» دیکتاتورفراری،طی چهار سال گذشته برخلاف مصر و لیبی تا اندازه زیادی از شکاف ها و اختلاف ها دور ماند و اینک با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آخرین گام های را به سوی ثبات برمی دارد.


ویدیو : «السبسی» رییس جمهور تونس شد