الحیات: ایران به ژاندارم منطقه تبدیل شده : بلافاصله و قبل از آن که جوهر توافقنامه ...



منطقه ییلاقی لیلاکوه بهشتی در شمال ایران , منطقه ییلاقی لیلاکوه بهشتی در شمال ایران fdj ji , منطقه ها سرسبز گردشگری ایران کجایند

بلافاصله و قبل از آن که جوهر توافقنامه هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک خشک شود مقامات غربی به همراه نمایندگان شرکتهای بزرگ کشورشان رهسپار ایران شدند تا در خصوص معاملات و قراردادهای تجاری با تهران مذاکره کنند.

روزنامه الحیات نوشت اعراب برای مقابله با توافق هسته ای ایران ائتلافهای خود را تقویت کنند.

به گزارش «انتخاب»، روزنامه الحیات چاپ لندن در مقاله خود با عنوان «سرازیر شدن غربی ها به ایران» آورده است: بلافاصله و قبل از آن که جوهر توافقنامه هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک خشک شود مقامات غربی به همراه نمایندگان شرکتهای بزرگ کشورشان رهسپار ایران شدند تا در خصوص معاملات و قراردادهای تجاری با تهران مذاکره کنند.

اولین هیاتی که دراین زمینه به ایران سفر کرد زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان بود که به همراه رئیس اتاق بازرگانی و صنایع این کشور و شماری از سرمایه گذاران آلمانی وارد تهران شد. درست در همان روز، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا هم در راس یک هیات دولتی وارد تهران شد.

نویسنده با اشاره به سفر مقامات و هیات های سایر کشورهای غربی به ایران افزود: این سرازیر شدن کشورهای غربی به تهران به خاطر اشتیاق شان به ایران و تمدن این کشور نیست بلکه آنها به هدف دستیابی به بخشی از دارایی های ایران که قرار است به زودی آزاد شود روانه ایران شده اند و به دنبال فرصتهای سرمایه گذاری در این کشور هستند.

این توافقنامه بر اساس معاملات سیاسی و تجاری میان طرفهای امضاء کننده صورت گرفته است و دولت آمریکا در دستیابی به این توافقنامه،‌ ید طولایی داشته است و برای رسیدن به این امر مهم از روش توسل به مشوق اقتصادی هم پیمانان غربی خود استفاده کرد تا آنها را تشویق کند که هر چه سریعتر با این توافقنامه موافقت کنند.

به همین خاطر منافع سیاسی و اقتصادی بر ملاحظات برخی از کشورهای غربی چیره شد و به دنبال آن،‌ خواست دولت آمریکا تحقق یافت.

نویسنده با بیان این که دولت آمریکا گمان می کند که این توافقنامه پیروزی محسوب و در تاریخ ثبت خواهد شد می افزاید روزهای آینده مشخص خواهد کرد که این گمانها صرفا توهم است. این توافق بیانگر آن است که منافع اقتصادی مقدم بر مسائل سیاسی است و این امر تحولی در ائتلاف های منطقه ایجاد کرده است به نحوی که چشمها به روی اقدامات تهران که ناقض قطعنامه های بین المللی است و همچنین به روی اقدامات گروهها و شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران در منطقه بسته می شود.

با وجود این که دولت آمریکا تلاش می کند به هم پیمانان عرب خود در خصوص این توافق اطمینان دهد ولی شواهد موجود اثبات می کند که نمی توان به دولت آمریکا و اظهارات مقاماتش اطمینان کرد. حتی بسیاری از سیاستمداران و نویسندگان آمریکایی هم به شدت از اوباما و از این توافق انتقاد کرده اند چون طرفی که بیشترین سود را در این توافق برده تهران است.

این توافق باعث شده است ایران دستاوردهای مهمی کسب کند که در راس آنها ‌به رسمیت شناخته شدن حق ایران در غنی سازی اورانیوم و حفظ دانش هسته ای اش و آزاد شدن دارایی های مسدود شده اش است.

این توافق به زیان امنیت ملی اعراب است و هیچ یک از معیارهای بین المللی که حافظ صلح و ثبات در منطقه باشد مد نظر قرار نگرفته و ایران به ژاندارمی در منطقه تبدیل شده است که حافظ منافع ابرقدرتهاست. ‌اعراب خلیج (فارس) برای مقابله با این تحولات ،‌ باید هر چه سریعتر ائتلاف عربی خود را تقویت کنند و این ائتلاف را گسترش دهند تا شامل ترکیه ،‌پاکستان و مالزی هم شود. حکمت و منافع ملی کشورهای عربی حکم می کند که راهبردی سازنده و بازدارنده را پیش روی خود قرار دهند .

 

به نحوی که این راهبرد برای توانائیهای اقتصادی، ‌نظامی، ‌علمی و فن آوری این کشورها سازنده باشد و در مقابل هرگونه دست اندازی که امنیت منطقه و حاکمیت کشورهای منطقه را به خطر می اندازد بازدارنده باشد. کشورهای عربی خلیج (فارس) اکنون تنها با چالشهای ایران مواجه نیستند بلکه آنها با چالش طلبی های ابرقدرتهایی مواجه هستند که چندین دهه همکاریهای راهبردی امنیتی و تجاری خود را با اعراب فراموش کرده اند.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب


ویدیو : الحیات: ایران به ژاندارم منطقه تبدیل شده