اقتصاد ایران، آب رفت! : بررسی وضعیت درآمدی پنج سال متوالی نشان می‌دهد درآمدهای ...


بررسی وضعیت درآمدی پنج سال متوالی نشان می‌دهد درآمدهای كشور در بخش تولیدی، خصوصی و دولتی كاسته شده و در مقابل درآمدهای متفرقه افزایش یافته است.  تابناک: بررسی وضعیت درآمدی پنج سال متوالی نشان می‌دهد درآمدهای كشور در بخش تولیدی، خصوصی و دولتی كاسته شده و در مقابل درآمدهای متفرقه افزایش یافته است.

در حالی كه درآمدهای متفرقه در سال 88، 24 میلیون و 512 هزار ریال بود این درآمدها به 65 میلیون و 302 هزار ریال بالغ شده است. به این ترتیب سهم درآمدهای متفرقه از كل درآمدها از 21 درصد در سال 88 به 25 درصد در سال 92 افزایش یافته است.

این اتفاق به مفهوم ورود بیشتر اقتصاد به فعالیت‌‌های زیرزمینی و غیر رسمی است. در مقابل سهم درآمدهای بخش دولتی و عمومی 31 درصد، درآمدهای بخش خصوصی، 0.01 درصد و درآمدهای مشاغل آزاد غیركشاورزی 0.07 درصد كاهش یافته است.

مهدی پازوكی كارشناس اقتصادی عنوان می‌كند كه هرچه درآمدها در بخش‌های رسمی كشور كاهش یابد به معنی افزوده شدن بر فعالیت‌های زیرزمینی است.

به گفته او، فعالیت‌های زیرزمینی كه اعم بخش از آن در قالب دلالی، دست فروشی دیده می‌شود و بخشی از آن به صورت غیرقانونی در قالب قاچاق و فعالیت‌های تولیدی تقلبی وجود دارد.

این كارشناس اقتصادی توضیح داد: در اقتصادی كه ارزش افزوده و رشد تولید ناخالص داخلی سالانه نشات گرفته از ثروت فروشی (فروش نفت و دیگر منابع) باشد، اگرچه رشد اقتصادی حاصل شده و مصرف نیز افزایش می‌یابد اما این رویه به تجدد اقتصادی معروف است. در مقابل اگر رشد ارزش افزوده مبتنی بر تولید باشد و به دنبال رشد تولید، مصرف افزایش یابد این رویه را تمدن اقتصادی می‌گویند.رشد اقتصادی در كشورها زمانی می‌تواند مستمر و پایدار باشد كه از رویه تمدن اقتصادی پیروی كند.

پازوكی افزود: با این توضیحات می توان تاكید كرد كه وقتی درآمدها در بخش‌های مختلف تولیدی به شكل منطقی رشد نمی‌كند باید منتظر گسترش فعالیت‌های دلالی، قاچاق و سایر فعالیت‌های زیرزمینی بود.

به جز كاهش درآمدهای بخش‌های خصوصی، دولتی و تولیدی كه عنوان شد در سال‌های مورد بررسی سهم درآمدهای پولی نیز كمتر شده و در مقابل بر درآمدهای غیرپولی افزوده شده است.

براساس آمار بانك مركزی درحالی كه در سال 1388 سهم درآمدهای پولی كشور بالغ بر 70 درصد محاسبه می‌شد، این سهم در سال 1392 به 67.3 درصد رسیده است.


ویدیو : اقتصاد ایران، آب رفت!