افسانه های تارهای عنکبوت به واقعیت نزدیک شد + عکس : اخبارعلمی - افسانه های ...



اخبارعلمی - افسانه های تارهای عنکبوت به واقعیت نزدیک شد + عکس

قدرت جادویی عنکبوت و مهار آن دستمایه بسیاری از افسانه های کهن و همچنین داستانهای مصور معاصر است. امروزه بشر توانسته یک گام به استفاده از توانایی این حشره نزدیکتر شود.

محققان ژاپنی با پیوند ژن گونه ای از عنکبوتها با ژن نوعی دیگر از حشرات تولید کننده ابریشم، توانسته اند در این عنکبوت تغییرات ژنتیکی ایجاد کنند.

آنها موفق شدند ژن عنکبوتی به نام آرانئوس ونتریکوسوس (Araneus ventricosus) را که از راسته عنکبوتهای گردباف است، یعنی عنکبوتهایی که تارهای شبکه ای بزرگی می تنند و اغلب طرحهای قابل توجهی دارند، با ژن یک نوع اکرم ابریشم پیوند زده و ابریشم جدیدی بدست آورند.

سناریوی کربلا از واقعیت تا افسانه , آرواره عنکبوت از صحنه ای نزدیک , افسانه بایگان

یوشیهیکو کووانا مدیر این گروه پژوهشی می گوید: ما ژن عنکبوت گردباف را با گونه ای کرم ابریشم تجاری ترکیب کردیم و موفق شدیم ابریشم جدیدی بدست آوریم که استحکامش یک و نیم برابر بیشتر از ابریشمهای رایج است.

محققان می گویند که ابریشم ایجاد شده، ۵۰ درصد محکمتر از ابریشمی است که کرم ابریشم تولید می کند. استفاده از عنکبوت برای تولید تجاری ابریشم یکی از چالشها است. عنکبوت، مانند حشرات ریسنده ابریشم، در مقیاس بالا ابریشم درست نمی کند.

کووانا می گوید: عنکبوت، بر خلاف کرم ابریشم ، گرایش یه همجنس خواری دارد، به همین دلیل پرورش تعداد زیادی از آن ها کار سختی است. دو تا عنکبوت را در یک جعبه گذاشتیم و صبح روز بعد دیدیم که تنها یکی از آن ها باقی مانده است.

همچنان پرسشهای زیادی در مورد قابلیت دوام و زیست پذیری عنکبوتهایی که با پیوند ژن بوجود می آیند، مطرح است. این عمل تا کنون فقط در یک آزمایشگاه انجام شده است.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو : افسانه های تارهای عنکبوت به واقعیت نزدیک شد + عکس