افزایش خطر سرطان پستان و متاستاز با رژیم غذایی مملو از قند : پژوهش جدید مرکز ...



رژیم غذایی افزایش وزن , رژیم غذایی برای افزایش وزن , رژیم غذایی سرطان

پژوهش جدید مرکز سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که میزان زیاد شکر موجود در رژیم غذایی معمولی ، خطر ابتلا به سرطان پستان و متاستاز را افزایش می‌دهد.

دانشمندان دریافتند که مصرف ساکارز در موش‌ها در رژیم‌های غذایی غربی در مقایسه با رژیم‌های غیر قندی، منجر به افزایش رشد و متاستاز تومور می‌شود که این به دلیل افزایش بیان آنزیم 12-LOX و یک اسید چرب به نام 12-HETE است. مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی نشان داده است که مصرف قند در رژیم غذایی در ابتلا به سرطان پستان نقش مهمی دارد.

 

یکی از مولفان این پژوهش اظهار کرد: پژوهش کنونی در رابطه با تاثیر قند موجود در رژیم غذایی بر رشد تومور پستان در مدل‌های متعدد موش و ساز و کارهای مرتبط با آن است. وی افزود: ما مشخص کردیم که حبه‌های قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا که در سیستم غذایی وجود دارند مسوول کمک به متاستاز ریه و تولید 12 HETE در تومورهای پستان هستند.


محققان می‌گویند که مصرف متوسط قند امری حیاتی است، با این حال مصرف سرانه قند در آمریکا به بیش از 45 کیلوگرم در سال افزایش یافته و افزایش مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند به عنوان یک عامل مهم در بیماری همه‌گیر چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان در سراسر جهان شناخته شده است.


تیم دکتر اندرسون چهار پژوهش مختلف را انجام داده‌اند که در آن موش‌ها به صورت تصادفی به گروه‌های رژیم غذایی مختلف تقسیم شده و با یکی از چهار رژیم غذایی تغذیه می‌شدند. در شش ماهگی، 30 درصد از موش‌ها در رژیم غذایی کنترل نشاسته‌،دارای تومور‌های قابل اندازه گیری بودند در حالی که در 50 تا 58 درصد از موش‌ها با رژیم‌های غذایی مملو از ساکارز، تومورهای پستان ایجاد شده بود.


این پژوهش همچنین نشان داد که تعداد متاستازهای ریه در موش‌هایی با رژیم مملو از ساکارز و فروکتوز به طور قابل توجهی بالاتر از موشهایی بوده که دارای رژیم کنترل نشاسته بودند.
این یافته ها در مجله Cancer Research منتشر شده است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : افزایش خطر سرطان پستان و متاستاز با رژیم غذایی مملو از قند