افت شدید ساخت مسکن در تهران : امسال در بازار مسكن، به عنوان سال دوم ركود از ...


امسال در بازار مسكن، به عنوان سال دوم ركود از دوره چهارم رونق و ركود محسوب می‌شود. معمولا در سال دوم ركود مسكن، ارقام مربوط به دو شاخص «افت قیمت» و «كاهش ساخت‌وساز» به حداكثر سطح ممكن در مقایسه با سال اول، می‌رسد. روزنامه دنیای اقتصاد: امسال در بازار مسكن، به عنوان سال دوم ركود از دوره چهارم رونق و ركود محسوب می‌شود. معمولا در سال دوم ركود مسكن، ارقام مربوط به دو شاخص «افت قیمت» و «كاهش ساخت‌وساز» به حداكثر سطح ممكن در مقایسه با سال اول، می‌رسد.

پارسال به عنوان سال اول ركود، حجم ساخت‌وسازهای مسكونی در شهر تهران بعد از دو سال رونق كم‌سابقه، 5درصد كاهش یافت. اما امسال این حجم عرضه جدید، تا این لحظه 60درصد افت نشان می‌دهد. افت 60درصدی مربوط به میانگین 9ماهه است در حالی‌كه در دو ماه اخیر، نرخ كاهش عرضه از 80درصد هم تجاوز كرده است.

 بازار مسكن از سال83 تاكنون، این میزان نزول عرضه را به خود ندیده بود. تا پیش از كاهش 60 درصدی ساخت‌وساز در سال93، بیشترین افت عرضه‌جدید در تهران، در سال88 كه اوج ركود مسكن دوره سوم به حساب می‌آید، رخ داد. در سال88 همزمان با كاهش 14درصدی قیمت مسكن در تهران، ساخت‌وساز نیز 43درصد افت كرد.

در حال‌حاضر در تهران، اگرچه معاملات خرید مسكن طی ماه‌های اخیر به‌طور نسبی افزایش پیدا كرده و شتاب كاهش قیمت تا حدودی كند شده، اما سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی به عنوان موتور اصلی ركود و رونق، همچنان در وضعیت ركودی قرار دارد؛ به‌رغم توقف روند كاهش قیمت مسكن در پاییز امسال و حتی افزایش 3درصدی میانگین 9ماهه قیمت در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال و همچنین افزایش حدود 20درصدی معاملات خرید در فصل گذشته نسبت به پاییز92، اما در ساخت‌وساز، بازار شاهد تشدید نزول عرضه‌جدید است.

افت بی‌سابقه «عرضه‌جدید» مسكن در سال جاری، درست بعد از سه سال صعود مداوم ساخت‌وساز اتفاق افتاده است. سال 90 در شهر تهران، «عرضه جدید» یا همان ساخت‌وسازهای مسكونی برای اولین‌بار از مرز 200 هزار واحدمسكونی در سال، عبور كرد و 53 درصد افزایش یافت.

 در سال90، اگرچه هنوز قیمت مسكن به اوج نرسیده بود اما «رونق زودرس» در سمت عرضه كه تحت تاثیر مقررات ساختمانی از جمله طرح تفصیلی، تحریك شده بود، ساخت‌وساز را با رشد 53درصدی مواجه كرد. در سال91 به‌عنوان اوج رونق مسكن –قیمت در این سال 50درصد افزایش یافت- بیشترین حجم ساخت‌وساز معادل 253 هزار واحدمسكونی جدید در تهران رقم خورد.

 با این حال اگرچه در سال92، به عنوان سال اول ركود ساخت‌وساز 9درصد كاهش یافت، اما حجم واحدهای جدید شروع به‌ ساخت، همچنان سطح بالای 200 هزار واحد را حفظ كرد و در كل، 239 هزار واحد مسكونی در سال گذشته در تهران ساخته شد.


ویدیو : افت شدید ساخت مسکن در تهران