اعتدال در دل جریان اصلاحات است/ بحث های روحانی تفکر ناب اصلاح طلبی است :



پروژه روحانی نرمالیزه کردن است اما اصلاح طلبی , جزییات دیدار روحانی و رییس دولت اصلاحات , روحانی قانون اصلاح بودجه سال 1395 را ابلاغ کرد

اعتدال در دل جریان اصلاحات است/ بحث های روحانی تفکر ناب اصلاح طلبی است

جریان اصلاحات حذف شدنی نیست . اصلاح طلبی یک گفتمان است اینگونه نیست که ما فکر کنیم اعتدال طلبی اصلاح طلبی را حذف کند.اساسا در دل اصلاح طلبی اعتدال هم وجود دارد. من نگران این نیستم که نام اصلاح طلبی با نام اعتدال بیان شود . اعتدال تنها یک روش است گفتمان نیست و گفتمان هم به هیچ وجه قابل حذف نیست

بنابر برگه های تقویم هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس دهم باقی است اما از هم اکنون بحث های مختلفی در گعده های سیاسی پیرامون این انتخابات براه افتاده است.

 

این انتخابات با توجه به فضای پسا انتخاباتی ریاست جمهوری دوره یازدهم و تغییر فضای سیاسی نسبت به چند سال گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردارست و این بار بدیهی است که عرصه برای ترکتازی اصولگرایان بدون حضور رقیب جدی مهیا نیست واصلاح طلبان و اعتدل گرایان از هم اکنون خود را برای حضور در این آوردگاه خطیر آماده می کنند.

 

این روزها حتی سخن از سر لیستی حجت الاسلام ناطق نوری رقیب سنتی اصولگرا به عنوان سر لیست اصلاح طلبان به گوش می رسد. در همین رابطه و برای تحلیل فضای موجود به گفت و گو با داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس و از اصلاح طلبان فعال در صحنه سیاسی پرداخته ایم.

 

وی ضمن تایید مشی اعتدالی ناطق نوری امکان سر لیستی وی را منتفی نمی داند و همچنین تصریح می دارد که اصلاح طلبی به عنوان یک گفتمان قابل حذف از صحنه سیاسی نیست و اعتدال تازه آمده بر ادبیات سیاسی هم از دل اصلاح طلبی بیرون آمده است. در ادامه گفت و گوی خرداد با داریوش قنبری را می خوانید.

چند روزی است  اخباری در رسانه ها انعکاس می یابد مبنی بر آنکه اصلاح طلبان و اعتدالی ها به دنبال سرلیست کردن علی اکبر ناطق نوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به نظر شما با توجه به اینکه آقای ناطق از طیف اصولگرای معتدل هستند و همواره از منتقدین اصولگرایی با تفسیر احمدی نژادی بودند آیا این نکته می تواند ملاک باشد که آقای ناطق را به عنوان سر لیست انتخاباتی اصلاح طلبان به مجلس معرفی کرد؟
آقای علی اکبر ناطق نوری هیچگاه از افراطیون نبوده اند و هیچگاه دیدگاه های افراطی نداشته اند، جامعه سیاسی کشور به شکلی در حال جلو رفتن است که معتدلین دوجناح کشور به شکلی به سمت اعتدال پیش رفته اند و اشخاصی مانند آقای ناطق نیز دارای چنین اعتقداتی هستند.

 

با توجه به عملکرد تندروهای اصولگرا در طول چند سال گذشته و شخصیت آقای ناطق نوری، وی عملا دیگر سمپاتی چندانی به سمت و سوی افراطیون جریان اصولگرا ندارد و با توجه به مشی اعتدالی این زمینه وجود دارد که همکاری خوبی میان اصلاح طلبان و جریان اعتدالی به وجود بیاد . همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اتفاق افتاد ومن فکر میکنم این مدل، مدل بسیار خوبی است که در انتخابات مجلس پیش گرفته  شود .

 

اما برای چگونه در انتخابات فعال شویم لازم است که بزرگان اصلاحات در این زمینه فعال شوند و نظرات خود را در این زمینه اعلام کنند . جریان اصلاحات یک هویت خاصی دارد و با یکی دو نظر چند نفر اصلاح طلب تعیین تکیف، خوب انجام نمی گیرد. اصلاح طلبان یک هویت خاص به خود را دارند و تشکل های مخصوص به خود را دارند که همین تشکل ها در انتخابات در مورد نوع عملکرد خود قطعا به نتیجه گیری مطلوبی خواهند رسید.

 

تا آنجایی که من اطلاع دارم هیچ گاه اصلاح طلبان تا به امروز بحثی  را در مورد انتخابات مجلس انجام نداده اند و حتی لیدر های درجه یک جریان اصلاحات  نیز هیچ گونه بحثی را در این مورد انجام نداده اند و هیچ گونه تصمیمی در مورد انتخابات مجلس توسط  بزرگان اصلاحات گرفته نشده است  البته اصلاح طلبان اظهار نظرهایی رادارند که این اظهار نظرها بسیار محترم هستند و اینگونه نظرات می تواند به نوعی تسریع موضع اصلاح طلبان در انتخابات آینده باشد.

 

ولی در کل موضع اصلی جریان اصلاحات از زبان شخصیت های اصلی جریان اصلاحات اشخاصی مانند آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی بیان می شودو تشکل های اصلاح طلب و بزرگان اصلاحات تصمیم نهایی را در مورد انتخابات مجلس می گیرند و من و امثال من نیز اگر اظهار نظری می کنیم این قبیل اظهار نظر ها، اظهار نظر شخصی قلمداد می شود و  به معنی  تصمیم نهایی اصلاح طلبان نیست.

نظر شما پیرامون مشی و منش سیاسی آقای ناطق نوری چیست و ایشان چه نسبتی با اصلاح طلبی دارند؟
 به نظر من آقای ناطق نوری شخصیت معتدلی هست و زمینه این را دارد که به عنوان یک شخصیت اصلاح طلب معرفی شوند گرچه ایشان نام اصولگرا را دارند ولی این نام مانع از اعتقادات اصلاح طلبانه آقای ناطق نمی شود و آنچه که برای اصلاح طلبان اهمیت دارد این است که افراد دارای  معیار های اصلاح طلبی باشند که به عقیده من آقای ناطق دارای این معیار ها هستند و من منعی نمیبینم که اصلاح طلبان در انتخابات مجلس از آقای ناطق حمایت کنندو در ریاست جمهوری اخیر یکی از گزینه هایی که مطرح بود آقای ناطق نوری بودند و حتی شخصیت های درجه یک اصلاحات نیز از آقای ناطق حمایت کردند.

آیا با فعال شدن جناح راست ( اعتدالی) در انتخابات مجلس این طیف در صورت عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات( چه خود در انتخابات شرکت  نکنند و چه رد صلاحیت شوند) آیا این طیف میتواند آرای اصلاح طلبان را به خود جلب کند؟
 زمانی که اصلاح طلبان حمایت کنند مثل این است که خود کاندیداهای  اصلاحات طلب در عرصه هستند  و اگر حمایتی ازطرف اصلاح طلبان صورت بگیرد  به این معنی است که معرفی شدگان کاندیدای اصلاح طلب هستندو بدنه اصلاح طلب جامعه نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

به نظر شما در صورت رد صلاحیت اصلاح طلبان درانتخابات مجلس اصلاح طلبان در میان دو گزینه حمایت از جریان اعتدالی که خود را نزدیک به دولت دانسته و حمایت از اصلاح طلبان دسته چندمی که قابلیت عبور از فیلتر شورای نگهبان را دارند. کدام یک را باید گزینش کنند؟
به اعتقاد من دولت درجهت جریان اصلاحات است و جریان اعتدالی به نظر بنده یک جریان اصلاح طلب است و منعی برای همکاری جناح اصلاح طلب و جریان اعتدالی وجود ندارد.

 

گفتمان های حاکم بر فضای سیاسی کشور عموما یا اصلاح طلب هستند و یا اصولگرا و اعتدالگرایی یک مشی و یک روش است و گفتمان خاصی نیست که گفتمان مستقلی باشد و اعتدالگرایی تنها یک روش است که گفتمان اصلاحات در پیش گرفته است و شاید بتوان گفت جریان اصلاحات و اعتدال هم زاد و هم ریشه هستند جریان اصلاح طلبی یک جریان اعتدالی است جریان اصلاح طلبی هم از جریانت اعتدالی است.

 

جریان اصلاح طلبی به دنبال تغییرات تدریجی آرام ومعتدل است عنوان اعتدال در دل جریان اصلاحات است به نظر من اصلاح طلب تند رو بر اساس چهار چوب های نظری و تئوریک نمیتوانیم داشته باشیم. کسی که در تغییرات تند رو است به سمت انقلابی شدن متمایل می شود دیگر اصلاح طلب نیست.پس میتوان به این نتیجه رسید که اصلاح طلبان و اعتدالیون تفاوت موثری با هم ندارند و در اتتخابات مجلس هم بعید است که دودسته شوند.
 
آیا با روی کار آمدن جریان اعتدالی و با حمایت اصلاح طلبان و عدم  حضور اصلاح طلبان در لایه های قدرت  این روند منجر به حذف تدریجی جریان اصلاحات از معادلات سیاسی ایران نمی شود؟
جریان اصلاحات حذف شدنی نیست . اصلاح طلبی یک گفتمان است اینگونه نیست که ما فکر کنیم اعتدال طلبی اصلاح طلبی را حذف کند.اساسا در دل اصلاح طلبی اعتدال هم وجود دارد. من نگران این نیستم که نام اصلاح طلبی با نام اعتدال بیان شود .

 

اعتدال تنها یک روش است گفتمان نیست و گفتمان هم به هیچ وجه قابل حذف نیست . اصلاح طلبان نباید  این دغدغه را داشته باشند که تفکراتشان در جامعه از بین برود  چون اصلاح طلبی یک گفتمان است و اعتدال خواهی یک روش گفتمانی از اصلاحات است. ما کاملا می بینیم بحث هایی که آقای روحانی مطرح میکنند تفکرات ناب اصلاح طلبی است.

/خرداد

 


ویدیو : اعتدال در دل جریان اصلاحات است/ بحث های روحانی تفکر ناب اصلاح طلبی است