اظهارنظر نماینده ایران در آژانس درباره گزارش آمانو : نماینده دائم ایران در ...



اولین اظهارنظر رسمی ترامپِ رییس جمهور درباره ایران , درباره ایران , شعر درباره ایران

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش جدید «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس، را فاقد هرگونه مطلبی جدید دانست.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید مدیر کل آژانس را فاقد هرگونه مطلبی جدید دانست و خاطر نشان کرد تکرار اتهامات قبلی درباره «پی.ام.دی» نشانه بی اعتباری این بخش از گزارش است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش جدید «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس، را فاقد هرگونه مطلبی جدید دانست.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درمصاحبه با خبرنگار پرس تی وی در وین در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به «پی.ام.دی» گفت: آژانس بار دیگر در یک بخش از گزارش خود به تکرار آن پرداخته که از دید ایران تکرار آن‌ها  براعتبار این ادعاها نمی افزاید بویژه آنکه آژانس تلاش کرده تا فعالیت‌های معمول در یک سایت از قبیل جابجایی چند وسیله نقلیه را جزو تحولات قلمداد کند.

وی گفت: از 18 اقدام مورد مذاکره بین ایران و آژانس، 16 مورد حل شده اند و دو مورد دیگر مورد مذاکره می باشد.

نجفی ادامه داد: «متأسفانه گزارش مجدداً همراه با جزییات فنی و غیر ضروری شامل اشاره به مکان‌ها، شمار سانتریفیوژها، نوع آن‌ها، مقدار مواد اعم از غنی شده و غنی نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده، بازدیدهای مکرر، نمونه برداری‌ها و نتایج آنها است. همانطور که بارها اعلام شده این رویه مورد اعتراض جنبش عدم تعهد بوده ولی آژانس به کار خود ادامه داده است.»

وی افزود: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن مجدداً بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته است. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که در توافق نهایی نیز آژانس همین وظیفه را بر عهده خواهد داشت وظیفه‌ای صرفا فنی و حرفه‌ای که منجر به رفع تحریم ها در روز اجرای توافق خواهد شد.

نجفی خاطرنشان کرد: «مقایسه این گزارش با گزارش‌های قبلی بار دیگر نشان می دهد که آژانس هیچ مطلب جدیدی در رابطه با اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد و به جز تکرار محتوای گزارش‌های قبلی که البته اعداد و ارقامش ‌تغییر کرده مطالبش همان موضوعات قبلی هستند.»

نجفی گفت: در مورد اجرای اقدامات عملی توافق شده بر اساس «چارچوبی برای همکاری» و جلساتی که بین ایران و آژانس برگزار شد، مشخص است ما پیشرفت داشته ایم و آژانس پس از جلسه قبلی در بیانیه‌ای رسمی، مباحث را «سازنده» توصیف کرده بود. بنظر ما این بخش از گزارش مدیرکل، ناقص و ناتوان از انعکاس واقعیات بوده است.

وی اضافه کرد: تنها نکات جدید گزارش، ملاقات مدیرکل آژانس با وزیر امورخارجه در نیویورک و سپس ملاقات با معاون ایشان در وین است که عمدتا به همکاری‌های ایران و آژانس و نحوه پیشبرد مسایل اختصاص داشت.

 

اخبار سیاست خارجی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو : اظهارنظر نماینده ایران در آژانس درباره گزارش آمانو