اظهارت جدید درخشان درباره علت باخت ایران : در پی حذف تیم ملی ایران از جام ...



کتاب های جدید درباره تاریخ ایران , محصولات جدید ایران خودرو , ماشین جدید ایران خودرو

در پی حذف تیم ملی ایران از جام ملت‌های آسیا، حمید درخشان به منتقد شماره یک کارلوس کروش تبدیل شد. سرمربی پرسپولیس طی روزهای اخیر در چند نوبت و به صورت متوالی علیه سرمربی تیم ملی مصاحبه کرد که البته این انتقادات واکنش مرد پرتغالی را نیز به همراه داشت.

در همین گیر و دار شنیدیم باشگاه پرسپولیس به حمید درخشان توصیه کرده دیگر علیه کروش و تیم ملی مصاحبه نکند و... در این ارتباط بد ندیدیم قبل از بازی عراق و کره جنوبی سراغ سرمربی پرسپولیس برویم و سؤالاتی که طی چند روز اخیر در ذهن‌مان رژه رفته را با وی در میان بگذاریم. در طول این گپ و گفت چالشی، گاهی صدای درخشان بالا رفت و گاهی هم از پرسش‌های ما دلخور شد و در انتها هم بالاخره خندید! به نظر خودمان که مصاحبه جالب و متفاوتی شد البته تا نظر شما خواننده گرامی چه باشد!

شنیدیم باشگاه پرسپولیس به شما توصیه كرده دیگر علیه كارلوس كروش مصاحبه نكنید.
كی گفته؟!

گفتیم كه شنیدیم... حالا این موضوع را تكذیب می‌كنید یا تأیید؟
(بلافاصله) نه! هیچ‌كس چنین حرفی به من نزده است البته قرار بر این شده كه در فرصتی مناسب و با انتشار یك بیانیه، جواب حرف‌های سرمربی تیم ملی را بدهم.

مثل سرمربی استقلال؟!
حالا منتظر باشید تا خودتان ببینید شبیه بیانیه سرمربی استقلال است یا نه!

می‌خواهیم به روز بازی با عراق برگردیم. آیا شما انتظار داشتید تیم 10 نفره ایران، عراق 11 نفره را شكست دهد؟!
مگر كره جنوبی را 10 نفره و با همین بازیكنان نبردیم؟!

فرق می‌كند آقای درخشان! آن بازی در تهران و پیش چشم هزاران تماشاگر ایرانی برگزار شد و تازه دقایق 10 نفره شدن تیم ملی بسیار كمتر بود؛ در حالی كه ما جلوی عراق و پس از اخراج پولادی، ‌حدود 80 دقیقه 10 نفره بودیم، دو مرتبه گل خوردیم و به بازی برگشتیم...
به نظر شما این معجزه بوده؟!

معجزه نبود اما كار بسیار سختی است و در فوتبال ما سابقه نداشته تیمی 90 دقیقه 10 نفره باشد، دو بار عقب بیفتد و باز جبران كند.
چرا شما و روزنامه خبرورزشی از كارلوس كروش حمایت می‌كنید؟!

شما گزینه بهتری سراغ دارید؟!
این همه مربی خوب و بزرگ در اروپا هست كه با این مبلغی كه كروش گرفته، ‌با سر به ایران می‌آیند! كروش یكی از مربیان گران دنیاست. پول خوب می‌گیرد و باید كار خوب ارائه بدهد. او باید ایران را قهرمان جام ملت‌ها می‌كرد وگرنه...

(به میان حرفش می‌پریم) اگر داور اجازه می‌داد، شاید به نیمه ‌نهایی و فینال هم می‌رسیدیم ولی آخرین قهرمانی ما در جام ملت‌ها سال 1976 اتفاق افتاد. می‌دانید چند سال قبل؟!
(با عصبانیت) كجای داوری ایراد داشت؟!

یعنی اخراج پولادی درست بود؟!
(با عصبانیت بیشتر) بازیكن حرفه‌ای نباید بداند كارت زرد دارد؟ اصلاً او آن جلو چه‌كار می‌كرد؟ چرا با گلر حریف بی‌دلیل قاطی شد و خودش را زمین انداخت و تمارض كرد؟! یك مقدار واقع‌بینانه برخورد كنیم. اگر فوتبال برتر و منطقی‌تر ارائه می‌دادیم، آیا كار به آنجا می‌كشید؟

قبول ندارید كه تا قبل از 10 نفره شدن و اخراج مهرداد پولادی، ما سرتر از عراق بودیم و حتی به گل هم رسیدیم؟
(با همان لحن) چقدر سرتر بودیم؟ آیا ما جلوی عراق هم قرار است بازنده وارد زمین شویم؟!

آقای درخشان، همین عراق 5 لژیونر دارد و تیم گردن‌كلفتی است.
(صدایش باز هم بالاتر می‌رود) لیگ همین عراق آماتور است. یك استادیوم درست و حسابی و با استانداردهای AFC ندارد. نصف عراق دست تروریست‌های داعش است. آن‌وقت ما باید به این حریف ببازیم؟! حالا شما خودتان خواهید دید كه همین عراق حداقل با اختلاف 2 گل به كره جنوبی می‌بازد (همان‌طور كه در مقدمه مصاحبه نوشتیم، این گپ و گفت قبل از بازی عراق و كره جنوبی انجام شده است.)

شاید این اتفاق بیفتد ولی اگر كره جنوبی هم قرار بود 90 دقیقه 10 نفره مقابل عراق بازی كند، همین حرف را می‌زدید؟
من نمی‌دانم شما دنبال چه چیزی می‌گردید؟! من بحث فنی مطرح می‌كنم شما باز هم سراغ 10 نفره شدن ایران می‌روید یا بحث داوری را پیش می‌كشید!

‌آخر زمین و زمان می‌دانند بنجامین ویلیامز استرالیایی علیه تیم ایران سوت زد و حتی مارك بوسنیچ و جان آلویسی هموطنان او هم به این امر اعتراف كردند و شكست ایران مقابل عراق را فقط به اشتباهات داوری ربط دادند.
اصلاً داور استرالیایی علیه ما سوت زد. اگر كارلوس كروش در كنفرانس مطبوعاتی علیه كمیته داوران فوتبال آسیا و همین بنجامین ویلیامز حرف نمی‌زد، آیا این اتفاقات می‌افتاد؟ یك مربی حرفه‌ای باید بداند چگونه مصاحبه كند و گزك دست كمیته داوران ندهد. از آن گذشته چرا آن روزی كه توپ ازبك‌ها یك متر داخل دروازه رفت و سیدجلال حسینی آن را از توی گل بیرون كشید، كروش حرفی نزد؟ آن روز داوری به نفع ایران بود و حالا...

انصافاً شما جای كروش بودید،‌ از نحوه قضاوت داوران در بازی‌های ایران در جام ملت‌های آسیا اظهار رضایت می‌كردید؟
باز برگشتید به خانه اول! آقاجان قاطعانه اعلام می‌كنم 80 درصد حذف ایران از جام ملت‌ها گردن كروش بوده است. اگر هم تا یك‌چهارم نهایی جام ملت‌ها صعود كردیم، به لطف زحمت و تلاش بازیكنان بوده است.

بی‌رودربایستی، اگر یكی از همكاران شما می‌آمد و برد پرسپولیس در دربی هفتاد و نهم را فقط به بازیكنان تیم‌تان ربط می‌داد و اعلام می‌كرد حمید درخشان هیچ نقشی در این پیروزی نداشته است، چه حالی به شما دست می‌داد؟
(شمرده شمرده و با طمأنینه) آقای عزیز! ما برای چه مربی خارجی می‌آوریم؟ او باید تأثیرگذار باشد. فوتبال خوشگل و تماشایی را یاد بدهد و تیم را قهرمان كند. 7 تا گل در این تورنمنت زدیم همه‌اش روی ضربات ایستگاهی و ضربه كاشته بود... این هم شد تاكتیك؟!

ضربات ایستگاهی جزو تاكتیك نیست؟!
چرا، ولی روش‌های دیگر چه می‌شود؟ همه عالم و آدم می‌دانند تیم ملی ایران در فاز تهاجمی مشكل دارد. این مسئله را هم انكار می‌كنید؟!

باید پذیرفت كه كارلوس كروش، ساختار دفاعی ایران را اصلاح كرد. تیمی كه همواره در فاز دفاعی در فوتبال آسیا مشكل داشت و گل‌های مفت می‌خورد، حالا جور دیگری بازی می‌كند...
(حرف‌مان را قطع می‌كند) ببخشید مگر قبل از كروش هم ما یك بر صفر نمی‌باختیم؟

معمولاً دقایق آخر گل می‌خوردیم و نمی‌توانستیم جبران كنیم! اصلاح ساختار دفاعی را نمی‌توان كتمان كرد!
این مسئله را هم نمی‌توان كتمان كرد كه زمان مایلی‌كهن هم تیم ملی ما 6 تا 6 تا به كره جنوبی گل می‌زد. عربستان را هم می‌بردیم.

ولی همان زمان به همین عراق باختیم!
هر چه بگوییم، شما یك چیزی در دفاع از كروش رو می‌كنید. اگر قرار به دفاع و حمایت محض باشد كه همین جا مكالمه را تمام كنیم!

ما وكیل مدافع كروش نیستیم اما انصاف حكم می‌كند كه وقتی در غیاب سرمربی تیم ملی با یكی از منتقدان سرسختش صحبت می‌كنیم، برخی واقعیت‌ها را نیز پیش بكشیم. به طور مثال كدام مربی ایرانی می‌آمد و مرتضی پورعلی‌گنجی 22 ساله را در خط دفاعی و پست غیرتخصصی به بازی می‌گرفت یا خسرو حیدری را نیمكت‌نشین وریا غفوری می‌كرد؟
(می‌خندد) چرا نمی‌گویید محمد مایلی‌كهن هم در جام ملت‌ها 1996 امارات، كریم باقری 22 ساله را از خط دفاع به خط میانی برد یا مهدی مهدوی‌كیا را بعدها به پیستون راست برد؟ ما فقط عملكرد خارجی‌ها را می‌بینیم و برای مربیان داخلی تره هم خرد نمی‌كنیم!

بالاخره هم جواب ما را ندادید كه اگر حمید درخشان به جای كارلوس كروش بود از بنجامین ویلیامز و كمیته داوران فوتبال آسیا تعریف و تمجید می‌كرد؟
ای بابا! شما اصل را ول كردید به فرع چسبیدید كه حمید درخشان چه گفت؟ چه می‌گوید یا چه خواهد گفت؟ آقاجان من 2 تا مشكل با كارلوس كروش دارم كه اگر ناراحت نمی‌شوید عنوان كنم؟!

ما چرا ناراحت شویم؟! بفرمایید.
اول اینكه معتقدم تیم ملی ایران زیبا و چشم‌نواز بازی نمی‌كند و فوتبال رو به جلو را بلد نیست و دوم آنكه كارلوس كروش به فوتبال ایران با غرور از بالا نگاه می‌كند.

دلیلی هم برای ادعای خود دارید؟
شما كه ماشاءا... حافظه‌تان بهتر از من كار می‌كند. امید نمازی را چه كسی به عنوان كمك‌مربی تیم ملی انتخاب كرد؟

بدون شك كارلوس كروش... چطور مگر؟!
خدا خیرتان بدهد. هرچند خیلی از كارشناسان از انتخاب امید نمازی ناراضی بودند اما كروش این مربی را انتخاب كرد اما در ادامه او را با عباس‌آقا تداركاتچی مقایسه كرد. بعدتر و در آستانه جام جهانی چنان رفتاری با مجید صالح كرد كه این مربی ایرانی هم متوجه شود وظیفه‌اش در تیم كروش فقط قیف چیدن است و فرار كرد و عطای سفر به جام جهانی را هم به لقایش بخشید. درباره علی كریمی هم ماجرا را می‌دانم اما به احترام خود علی كریمی و رسم امانتداری حرفی نمی‌زنم. او مغرور است و نمی‌خواهد كسی كنار دستش كار كند.

به فرض كه همین فردا فدراسیون فوتبال ایران با كارلوس كروش قطع همكاری كند. آیا شما كسی را برای جایگزینی این مربی سراغ دارید؟
من كه رئیس فدراسیون نیستم!

نگفتیم شما رئیس فدراسیون هستید. نظرتان را پرسیدیم؟
بروند یك مربی كلاس جهانی بیاورند. اگر نمی‌توانند در همین ایران هم مربیانی داریم كه می‌توانند نتایج بهتری با تیم ملی بگیرند و عملكرد بهتری نسبت به كروش داشته باشند.

جداً؟!
شك نكنید!

اسم می‌برید؟
گفتم من كه رئیس فدراسیون نیستم. فدراسیون هیأت رئیسه و كمیته فنی دارد و می‌توانند دوستان در این رابطه به جمع‌بندی لازم برسند. راستی اگر كروش از ایران برود كدام دستیارش می‌تواند سرمربی تیم ملی كشورمان شود؟!

منظورتان را واضح‌تر می‌گویید؟
شما ببینید وقتی فابیو كاپلو سرمربی تیم ملی انگلیس شد، انگلیسی‌ها استوارت پیرس را كنار دستش نشاندند یا همین عربستان سعودی، ناصر الجوهری داشت كه كنار مربیان خارجی كار می‌كرد و می‌آموخت و در مواقع لازم جانشین خارجی‌ها می‌شد، اینجا چی؟ آیا كروش اجازه می‌دهد یك ایرانی سرشناس و مطرح كنار دستش بنشیند. علی كریمی هم كه آمد نتوانست دوام بیاورد و...

یك سؤالی را دوستان گفته‌اند تا از شما بپرسیم. اشكالی كه ندارد؟!
این همه سؤال پرسیدید، این هم روی همه سؤالات قبلی (بالاخره از ته دل می‌خندد).

ببخشید آقای درخشان شما كه به بازی دفاعی تیم ملی ایراد می‌گیرید، قرار است در لیگ قهرمانان آسیا همراه پرسپولیس هجومی مقابل حریفان بازی كنید؟
بنویسید در حد بضاعت پرسپولیس مقابل حریفان آسیایی بازی می‌كنم!

متوجه نمی‌شویم! یعنی هجومی بازی می‌كنید یا نه؟
صبر كنید تا بازی پرسپولیس را ببینید اما منظورتان را كاملاً درك می‌كنم.

خب، منظورمان چیست؟
شما می‌خواهید از من بپرسید حالا كه به بازی دفاعی تیم ملی ایراد می‌گیرید، خودتان در لیگ قهرمانان آسیا می‌خواهید چه‌كار كنید یا چگونه بازی كنید. اتفاقاً دیدم كه در خبرورزشی هم نقدی در این رابطه نوشته بودید!

خودتان جواب این پرسش را واضح‌تر می‌دهید؟
از قول من حمید درخشان بنویسید اگر من قدرت انتخاب بازیكن از سراسر ایران و خارج از مرزها را برای پرسپولیس داشتم این تیم را به جمع 4 تیم پایانی لیگ قهرمانان آسیا می‌بردم. كارلوس كروش می‌توانست از تمام ایران و همه جای دنیا بازیكن برای تیم ملی انتخاب كند آیا بضاعت او با من قابل مقایسه است؟

ما هم امیدواریم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا نتیجه بگیرد. راستی چرا شما به بازی روز جمعه پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن اعتراض كردید؛ مگر شما هم ملی‌پوش خسته داشتید؟!
چرا مشكل نداشته باشیم؟ برنامه‌ریزی ما برای 15 روز بعد بود و همه معادلات‌مان به‌هم خورد. متأسفانه زورمان هم به سازمان لیگ و دوستان نمی‌رسد.

شما مثل استقلال نمی‌گویید كه مقابل سپاهان بازی نمی‌كنیم و نتیجه این مسابقه را 3 بر صفر به نفع حریف اعلام كنید؟
نه، ما محكوم به بازی برابر ذوب‌آهن در اصفهان هستیم!

پیام صادقیان را جلوی ذوب‌آهن بازی می‌دهید؟
(با خنده) چرا بازی ندهیم؟!

ذوبی‌ها گفته‌اند به دلیل عدم پرداخت حق رشد صادقیان، جلوی بازی كردن این جوان در هفته هجدهم را خواهند گرفت!
(دوباره می‌خندد) والله چه بگویم؟ از این حرف‌های خنده‌دار این روزها زیاد می‌شنویم!

راستی پیام صادقیان باز هم جنجال‌ساز شد و سر ضربه پنالتی با مهرداد كفشگری جر و بحث كرد؟
(می‌خندد و سكوت می‌كند!) ببخشید سؤال دیگری ندارید من جلوی در ورزشگاه درفشی‌فر هستم و هواداران پرسپولیس اینجا تجمع كرده‌اند و... امری ندارید؟

نه، ممنون از اینكه وقت‌تان را در اختیار ما قرار دادید، خدا نگهدار!
خداحافظ!
 
 اخبار ورزشی  -  خبر ورزشی


ویدیو : اظهارت جدید درخشان درباره علت باخت ایران